121 479 läst · 113 svar
121k läst
113 svar
Hur länge skall ved torka?
Fin gammal traktor och kran du har där! Vad är det för nåt? Själv har jag en vimek minimaster men jag har sneglat på nåt större ett tag. Till ved är vimeken helt fantastisk men jag kör ut en del sågtimmer och då är min lilla slipen-kran lite väl klen.galento skrev:
Försöker också ha detta färdigt så fort det går och tänkte se om man kan börja lite tidigare
nästa år. Ja nu är det fint att köra i skogen och med lite snö så blir ju inte stockarna leriga
om man drar dem med vinschen så det sparar kedjan på sågen. Har kört hem några lass här också och det blir väl nåt lass till , håller på att gallra ur lite. Har inte sålt nån ved på ett tag ,
vill hellre ha bytestjänster isåfall tror jag
[bild]
Låter som min granne innan han gick och dog. Trots hundra meter emellan luktade det ofta som i en kolmila i mitt hus och fasaden blev full av sot.apotekarnes skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Var ute på promenad och hittade min grannen med en ylandes motorsåg och krokigt sågande. Jag sa åt honom och följa med hem, det visade sig direkt att han fick nytt svärd och kedja och olja i hemläxa.apotekarnes skrev:
Han köpte delar och jag skruvade ihop och han var nöjd.
Samma granne som skar sin motorsåg och straxt efter det min såg, då han trodde den gick på oljefri soppa, när det var blyfritt den gick på...................
Nu är jag nog lite dryg, men har man inte bättre koll på hur en såg fungerar så ska man inte använda en motorsåg. Visar på att man inte vet vad som man har i händerna.Workingclasshero skrev:
Var ute på promenad och hittade min grannen med en ylandes motorsåg och krokigt sågande. Jag sa åt honom och följa med hem, det visade sig direkt att han fick nytt svärd och kedja och olja i hemläxa.
Han köpte delar och jag skruvade ihop och han var nöjd.
Samma granne som skar sin motorsåg och straxt efter det min såg, då han trodde den gick på oljefri soppa, när det var blyfritt den gick på...................
Hade grannen skyddsbyxor och motsvarande på fötterna?
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Du har helt rätt, och nej han hade bara hjälm. Han sågade för övrigt över huvudet en gång och sågade sig i handen, men det var med klingan, kommer inte ihåg.A AndersS skrev:
Hjälpte honom många gånger och han hjälpte mig med det han kunde. Till hans försvar ska jag säga att han var fritidspedagog och helt fantastisk människa, men ingen hantverkare......... Jag kanske skulle förbjudit honom att använda motorsåg........som när jag tog bilen från min morfar.........
För övrigt skall ved torka till den blir exakt torr ;-)
Hej jag kopierade in ovanstående och klistrade in det i traktortråden med lite info,apotekarnes skrev:
hoppas det är ok för dej
Jag firade jul hos svärmor i år. Hon, liksom jag eldar som en del av värmen i huset. I år tvingades hon komplettera med köpeved under hösten och det är väldigt lätt att se vilka vedklababr som är köpta och vilka hon klyvt själv. De köpta är mer än dubbelt så stora. Det lär påverka torktiden en hel del. Har man inte bråttom så spelar det kanske ingen roll, men svaret på frågan "Hur länge skall ved torka" måste ändå alltid bli "Det beror på..."
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur länge vågar jag elda i gammal vedpanna?
Ved, Pellets, Flis -
Hur länge kan man lämna hus med äldre vedpanna tomt?
Värme allmänt -
Svedbergs handduksvärmare, iskall
Värme allmänt -
Husets vedpanna skall bytas mot Luft/Vatten-värmepump, men vilken?
Värmepumpar -
Lacka eller olja flytved som skall vara utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera