11 355 läst · 108 svar
11k läst
108 svar
Hur hade ni valt om ni fick välja om el/internet/tv-abonnemang?
När det var aktuellt med satellitmottagning, så kunde man notera att med DVB systemen (DVB-S/S2 och DVB-T/T2) så kan man plocka hem en hel mux och beskåda en kanal i denna mux medan valfritt andra hamnar på disk. Samtidigt som kortsystemet möjliggör avkodning av alltihop, under förutsättning att man har abbonemang för de specifika kanalerna förstås.
Vid behov kan man förstås trycka in fler mottagarkort i sin PCI/PCI-e bus och ta emot flera muxar parallellt.
Men så är programmen numera så kassa, att det är inte värt att lägga krut på att varken ta emot eller se
Vid behov kan man förstås trycka in fler mottagarkort i sin PCI/PCI-e bus och ta emot flera muxar parallellt.
Men så är programmen numera så kassa, att det är inte värt att lägga krut på att varken ta emot eller se
Kollar folk alltså fortfarande på linjär-TV? Den enda anledningen jag kan se till att vilja göra det är om man tittar på sport.
SVT play, TV4 play och ett par-tre streamingtjänster, mer än så hinner man ju inte ens titta på. Jag tänker inte låta någon annan bestämma vilket klockslag jag ska kolla på TV.
SVT play, TV4 play och ett par-tre streamingtjänster, mer än så hinner man ju inte ens titta på. Jag tänker inte låta någon annan bestämma vilket klockslag jag ska kolla på TV.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
En del tycker väl det är skönt att slippa möjligheten att välja. Men det går ju bra att streama linjär-tv det medM mrsnhp skrev:Kollar folk alltså fortfarande på linjär-TV? Den enda anledningen jag kan se till att vilja göra det är om man tittar på sport.
Välj en fiberlösning. Provade 5g i två veckor nyligen, efter en ”omförhandling av pris” hos vår leverantör. Priset blev billigare, men tjänsten var helt värdelös. Gick tillbaka till fiber, med det lägre priset. Slutet gott, allting gott.
Vi har bara wifi, och det tv utbud som man ändå betalar för genom tv-licens/skatt. Så dålig koll på utbudet i övrigt.
Vi har bara wifi, och det tv utbud som man ändå betalar för genom tv-licens/skatt. Så dålig koll på utbudet i övrigt.
Min erfarenhet är att timantal gällande elabonnemang i stort sett enbart lönar sig ifall du har elbil. Detta då du kan styra laddningen av bilen till timmar då elkostnaden är låg. Rörligt elavtal (pris/månad) skulle jag rekommendera er.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
TS har ju elbil, då kan man spotprisstyra laddboxenL Linjs1 skrev:
Timavtal lönade sig för mig innan jag hade elbil, men då har jag fjärrvärme så jag kan styra större delar av min konsumtion än de som värmer med el och tvingas använda den när priset är högt.L Linjs1 skrev:
Efter effektavgiften kom till så styr den min laddning. Laddningen kan jag inte längre styra till lägre elpris då den måste ske så långsamt att priset hinner gå upp under laddningen.
Ja, det blir mer och mer komplext. Effekttariffen ligger på halva priset 22-06 där jag bor, vilket ofta sammanfaller med låga timpriser. Det gör att min elbilsladdning, med lite reducerad laddkapacitet fortfarande fungerar, MEN bökigare…S sjoelund skrev:Timavtal lönade sig för mig innan jag hade elbil, men då har jag fjärrvärme så jag kan styra större delar av min konsumtion än de som värmer med el och tvingas använda den när priset är högt.
Efter effektavgiften kom till så styr den min laddning. Laddningen kan jag inte längre styra till lägre elpris då den måste ske så långsamt att priset hinner gå upp under laddningen.
Redigerat:
El: hade jag valt rörlig.Robert63 skrev:Vi flyttar till nytt hus 8/11 och kommer att välja nytt elavtal samt internet och tv.
Det finns fiber indraget i huset, och uppvärmningen sker via vattenburna element som drivs av pelletspanna. (kommer att bytas i ett senare skede)
Vi är två personer, laddar en elbil och gillar att se på tv/film. Vi surfar normalt, inget spel. Vi är om oss och kring oss och funderar på timpris, men vet inte om det är bra. Vilket el/internet/tv-abonnemang hade du valt?
Tv: Antingen kört bara fri tv 1,2,4 och haft nån ren streamingpalet (alltså inga tv kanaler).
Alternativ 2 (som jag kör med), parabol. Bättre bild än streamat, fler kanaler, bra backup om det blir strömavbrott eller nån gräver av fibern... Till dom som säger att streaming så enkelt ja det ingår faktist en play tjänst med Allente parabol (men lycka till köra bara streaming om nätet går ner) så du får lite av båda världen med Allente parabol. Men om du skaffar parabol kan det löna sig ha en egen oberoende box då kan du ta in även andra kanaler än bara Allentes och ha inspelning och tredje alternativ är just att ha en helt oberoende wok utan abbonemang. Men då får du inga svenska kanaler.
Internet: Hade valt fibern lite beroende på pris. Funderar själv säga upp min då det blivit så dyrt. Men har du bra avtal så kör med fiber där!
Alternativt så tar du obegränsat abbonemang till mobilen och kör familjedelning till den andra. Så båda har obegränsad. Vill du ha internet till dator så är det bara dela mobilens anslutning till den!
Redigerat:
Jo, om den var halverad under natten för mig skulle det hjälpa att ladda bilen. Men mitt bolag tar ut full avgift dygnet runt alla dagar.L Linjs1 skrev:
Vi flyttade till vårt hus för tre år sen. Vilket är 240 kvm med pelletspanna. Två elbilar och vi har förvisso två barn också.
Vi kommer inte byta ut pannan som är 13 år nu i första taget. Har solvärmefångare och en acctank på 750 liter. Kör typ pannan september till mars, solvärmefångarna räcker till 99% på sommarhalvåret. Stöttar med elpatron när elen är under 10 öre, då är det med alla avgifter billigare än pellets.
I början kostade pelletsen typ halva priset mot vad den gör nu och då tänkte vi oss knappt för vid köp av pellets. Sen energikrisen har vi bara köpt på extrapriser och mycket på blocket.
Ang elen så kör vi Tibber vilket är helt outstanding vid elbil. Fakturorna från dem ligger på -250 till 480:- senaste året för ca 1300 kWh i månaden, minus är för att Tibber ger grid rewards. Vid uppstart av Tibber ska man alltid leta rätt på en värvningskod så får man en 500:- rabatt.
Och bredbandet kör vi det som är billigast. Kör på en drive från något företag och byter så fort de gått ut. Just nu är det Telia 1000/250 mbit för 299:- månaden med två års bindningstid som rullar.
Vi kommer inte byta ut pannan som är 13 år nu i första taget. Har solvärmefångare och en acctank på 750 liter. Kör typ pannan september till mars, solvärmefångarna räcker till 99% på sommarhalvåret. Stöttar med elpatron när elen är under 10 öre, då är det med alla avgifter billigare än pellets.
I början kostade pelletsen typ halva priset mot vad den gör nu och då tänkte vi oss knappt för vid köp av pellets. Sen energikrisen har vi bara köpt på extrapriser och mycket på blocket.
Ang elen så kör vi Tibber vilket är helt outstanding vid elbil. Fakturorna från dem ligger på -250 till 480:- senaste året för ca 1300 kWh i månaden, minus är för att Tibber ger grid rewards. Vid uppstart av Tibber ska man alltid leta rätt på en värvningskod så får man en 500:- rabatt.
Och bredbandet kör vi det som är billigast. Kör på en drive från något företag och byter så fort de gått ut. Just nu är det Telia 1000/250 mbit för 299:- månaden med två års bindningstid som rullar.
Vem står för själva fibernätet hos dig?M mabe542 skrev:
Jag får såna här priser med Telia som leverantör (kollade nyss):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jämför jag samma bolag med mobiltelefoni
Logga in
Skapa konto
Fiber: 629kr/mån
5G (inklusive telefoni och sms): 569kr/mån
Redigerat:
Det brukar jag också göra, det går ganska ofta program på SVT 1, SVT 2, Kunskapskanalen eller DR 1+2 som jag vill se en vid annat tillfälle, detta utbud är mer än vad jag hinner med i normalfallet men just nu så hinner jag med att titta ikapp pga en skada som justerat om mitt liv just nu.Alfredo skrev: