Zixten Zixten skrev:
Vad är det för fel Telia?
Jag har Telia, visserligen är det via fiberföreningens gruppavtal, och jag har inte upplevt några större problem.
Felet med Telia är att de ofta är oerhört stelbenta och saknar koll på ny teknik gentemot slutkund. De utövar gärna också en moraliserande inställning mot sina kunder. Skicka räkningar är de bra på, leverera är det mindre noga med.

J Jocke Best skrev:
Tror spikplankan gjort en ai-trålning på samlade inlägg i BH och kommit fram till detta.
Tro kan man göra i kyrkan, i verkligheten har det du hypotiserar om inte ägt rum.

J Jocke Best skrev:
de flesta köper sitt backbonenät från Telia, Bahnhof tex helt och hållet, och slänger på sin utrustning sedan, så frågan är vad som kan vara bra eller dåligt då.
Det är lätt att hålla trafiken skyddad gentemot ägaren av backbone om man vill. Dessutom slipper slutkunder hantera Telia vilket är en bonus i sig själv.

J Jocke Best skrev:
Bahnhof har en rebellattityd som Karlung framgångsrikt har odlat i decennier, vilket attraherar många pirater. Sanningen är väl även här att de lyder under samma lagar som alla operatörer...
Många operatörer gör 3e part till viljes även om lagen inte föreskriver det. Bahnhof, Tele2 mm har en återhållsam policy när det gäller detta. Och det handlar om betydligt mer än "pirater". Hur olika operatörer agerar har jag observerat under lång tid så någon PR offensiv gör sig icke besvär.

Robert63 Robert63 skrev:
Det finns inte solceller och inget vi har planerat för.
Isåfall kan du lika gärna gå på offensiven och gå strikt på lägsta pris. En bra förberedelse är dock att få grepp om mönstret på elkonsumtionen. Särskilt stora laster i förhållande till effektavgift, men även mängden kWh/år så att du tar rätt abbonemang.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tele 2? Får du det inte. Allente får du det inte. Var får du IPTV du kan koppla in en hårddisk?
https://www.vikingiptv.co/

I dagsläget får du ta 2 år för att hamna ganska exakt på en tusing om året men det finns många andra aktörer, jag har inte haft något sedan man stoppade F1 pga SarsCov2.

Denna ska det enligt uppgift gå att spela in med:

https://www.nordsat.se/IP-TV/Formuler-IP-TV/Formuler-Z8.htm

M maxmsm skrev:
I dagsläget får du ta 2 år för att hamna ganska exakt på en tusing om året men det finns många andra aktörer, jag har inte haft något sedan man stoppade F1 pga SarsCov2.
Jo, men jag hade inte tänkt betala brottslingar. Och det är ganska lätt att det inte står rätt till bakom den sidan. Tar betalt i Bitcoin. Ingen momsregistrering. Om man googlar på dem så är första träffarna att de blivit fällda i domstol.

Det fanns ju tidigare lagliga IPTV alternativ med inspelning möjlig... Synd att vissa delar av samhället går bakåt.

Bredband2 gav mig 489kr för 1000/1000 fiber. 100/100 låg på 429 (billigaste 389) så var en nobrainer. Har kvar 5g modemet för 69kr/mån som backup ifall något händer med fibern

• Gilla
gurra-g och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Har kvar 5g modemet för 69kr/mån som backup ifall något händer med fibern
Du borde kunna sänka det till 0 SEK/mån i praktiken med ett kontantkort för 4G/5G Internet. Det är väl inte så ofta och länge som fiberkabeln är otillgänglig tänker jag.

spikplanka spikplanka skrev:
Du borde kunna sänka det till 0 SEK/mån i praktiken med ett kontantkort för 4G/5G Internet. Det är väl inte så ofta och länge som fiberkabeln är otillgänglig tänker jag.
Eller bara mobil hotspot/extrakort vid kris

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eller bara mobil hotspot/extrakort vid kris
Hur får du de trådade brukarna inkopplat på det smidigt?
Ett 4G/5G modem har oftast en färdig 8P8C kontakt på baksidan.

Hur får du de trådade brukarna inkopplat på det smidigt?
Ett 4G/5G modem har oftast en färdig 8P8C kontakt på baksidan.
Trådade brukare, har man det? 😉

Tvillingkort i så fall med separat router

S sjoelund skrev:
Jo, men jag hade inte tänkt betala brottslingar. Och det är ganska lätt att det inte står rätt till bakom den sidan. Tar betalt i Bitcoin. Ingen momsregistrering. Om man googlar på dem så är första träffarna att de blivit fällda i domstol.

Det fanns ju tidigare lagliga IPTV alternativ med inspelning möjlig... Synd att vissa delar av samhället går bakåt.
Vem är brottsling??
Vem ska ha betalt i bitcoin??

Viking IPTV som det fanns med länk till i inlägg 33 som du citerade nu tar betalt i SEK, så att påstå att de ska ha betalt i bitcoin är en ren lögn!

Gör som du vill men sluta ljuga!!

Måste ju ändå ladda kortet med pengar som dessutom är tidsbegränsat. Kan nämnas att det är skitsamma om uppkopplingen går ner när man är hemma. Det är när man är borta som man vill ha en solid uppkoppling. Ups och batteribackup löser även den biten.

• Gilla
Kicki75 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Viking IPTV som det fanns med länk till i inlägg 33 som du citerade nu tar betalt i SEK,
Observera att de inte tillåter inspelning av en kanal samtidigt som någon tittar på en annan kanal.

• Gilla
Urvik
  • Laddar…
BirgitS
M maxmsm skrev:
Vem är brottsling??

Viking IPTV som det fanns med länk till i inlägg 33 som du citerade nu tar betalt i SEK, så att påstå att de ska ha betalt i bitcoin är en ren lögn!

Går man till kassan ser det ut så här:
Betalningssida för tjänst där betalning sker via Bitcoin och Swish, med specificerad kostnad och möjlighet att välja vuxenkanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bitcoin via Swish

Finns inget organisationsnummer eller liknande på webbplatsen, inte ens ett riktigt företagsnamn eller en adress. Enda kontaktvägen är en mejladress. Hur stämmer man ett sånt företag?

Självklart går det inte att erbjuda så många kanaler för några få hundralappar per månad och betala det som kanalernas bolag kräver för sändningsrättigheterna.
Vissa bredbandsleverantörer spärrar oss alla IPTV leverantörer. De hjälper TV leverantörerna att bestrida pirat tv.
Detta är inget vi ansvarar för eller rår för, det är kampen mot pirattv och ett desperat försök att sätta stopp för detta.
https://www.vikingiptv.co/faq/regler-for-kop-och-vpn/
Tyder väl just på att det är fråga om pirat-TV.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vem är brottsling??

Priserna i SEK men går man till betalning är det att växla till sig bitcoin som gäller...
Betalningsalternativ online där bitcoin och Swish erbjuds för köp av IPTV abonnemang. Totalsumma 2499 kr för 24 månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A atomlab skrev:
Måste ju ändå ladda kortet med pengar som dessutom är tidsbegränsat.
Tanken var att man kan hålla sig med ett kontantkort som kanske är tomt på pengar. Behöver man använda så fyller man helt enkelt på.
Frågan är väl om kontantkort som varit utan pengar ett tag går att fylla på. Men det borde gå att ordna med kundtjänst?
Det viktiga är att det finns ett fysiskt SIM-kort insatt som det går att fylla på. Denna del är svår att ordna fjärrledes (om man inte har en hemmarobot..).

A atomlab skrev:
Det är när man är borta som man vill ha en solid uppkoppling. Ups och batteribackup löser även den biten.
"Failover" är väl det som behövs. Router med minst 3 portar. En för primär, sekundär och intern trafik.

Har du någon erfarenhet om fibern håller sig igång vid elavbrott?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.