7 158 läst · 100 svar
7k läst
100 svar
Hur hade ni valt om ni fick välja om el/internet/tv-abonnemang?
Man gör som man själv vill och tycker är bra, inte utifrån vad andra "tittar på".😎M mrsnhp skrev:
Vi kör alla former utifrån utrustning som används och plats (exkluderat satellit).
Vi har Tibber och är ganska noga med att tvätta/diska mm när det är billigast. I oktober var vår elräkning på 285 spänn (exkl elnät). Frånluftsvärmepump, 2 vuxna och 2 barn i en 150 m2 villa i västra Sverige. Vi har ingen tv men streamar ibland, så vi har Comviq mobilt internet, kostar 399kr/må. Fungerar ok, ibland är det lite väl segt men jag tycker det är för dyrt att dra in fiber med tanke på hur lite vi använder det.
Jag har 2 st Humax digitalboxar som löser det "problemet" åt mej, visserligen så krävs det att jag aktivt väljer vilka program som jag vill spela in.M mrsnhp skrev:
Notera dock att den kalkylatorn räknar med orättvist låg verkningsgrad för värmepumpar. Mitt hemmabyggda skrot är påtagligt bättre än vad de räknar med där.C Casca skrev:Denna är ganska bra för att få ett hum om vad elpriset får vara för att det ska blir billigare med pellets [länk]
Fortsätter du med pellets så är det som gör störst utslag på elräkningen nätavgifterna och de kan du inte påverka, dessutom om er nätägare inte redan har ett effekttaxa så ska det införas i någon form innan 1/1-27 så då ser ekvationen för billigast elbilsladdning ut på annat sätt.
Internet - Hade valt Bahnhof oavsett priset, enkom baserat på deras inställning till utlämnande av data.
TV - ditt samvete bestämmer.
SVT Play och andra streamingtjänster löser det problemet åt mig utan att jag ens behöver tänka 🤷♀️M maxmsm skrev:
Det ingår väl streaming i många kanalpaket numera om man vill ha någon specifik betalkanal som bara finns i paketen? Jag tycker att jag har sett reklam för något sådant. TV4 verkar åtminstone ha allt på Play numera, med eller utan reklam beroende på om man betalar.
Är just det här som är skit med iptv.Alfredo skrev:
Vare sig det är legalt eller illegalt!
Men visst jag leker också med iptv, har bla lagt in kanaler som ETV. Finns på sattelit men är kodat, men sänder en gratis stream via nätet.
Lite trixande är det ju men kul att ha en box som kan hantera Allente (sattelit), finska marknätet ca 15 gratis kanaler (bor såpass att jag kan plocka deras marksända), Tysk gratistv (sattelit), Estland (via internet) och allt i samma boxjävel och egen gjord kanallista👌
Tills du vill se nåt gammalt som är bortplockat!M mrsnhp skrev:
Jag har tjänsten veckoarkiv hos Allente. Vill jag se längre bak så går det helt enkelt inte!
Ofta jag fått gå så långt som VHS om jag velat se nån äldre film eller program. Tyvärr....
Deras standardpris är nästan dubbelt så högt som exempelvis Bahnhof. Så missar du "säga upp abbonemang efter bindningstiden" charaden så fort avtalet tar slut, så får du betala onödigt mycket för din förbindelse. Denna ritual behöver dessutom ske under arbetstid vilket försvårar något.Zixten skrev:
Har du gruppavtal så är priset sannolikt i viss mån låst, och du drabbas inte av detta.
Telia fungerar i övrigt mycket bra.
Ja, gruppavtalet löser problemet med att omförhandla priset varje år, det sköter fiberföreningen åt mig, och jag tror dom gör det bra med, priset de närmaste åren tror det är typ 5 år kommer att kosta runt 360 kr / månad för internet och ett basutbud på tv.Unikt namn skrev:Deras standardpris är nästan dubbelt så högt som exempelvis Bahnhof. Så missar du "säga upp abbonemang efter bindningstiden" charaden så fort avtalet tar slut, så får du betala onödigt mycket för din förbindelse. Denna ritual behöver dessutom ske under arbetstid vilket försvårar något.
Har du gruppavtal så är priset sannolikt i viss mån låst, och du drabbas inte av detta.
Telia fungerar i övrigt mycket bra.
Kanske inte billigaste som finns, men det är nog bland det bästa priset jag sett...
När det gäller el så är det https://elpriskollen.se/ som gäller då de är statligt och helt oberoende och garanterat har alla elhandelsbolag. De andra jämförelsesajterna har ett bolag/elhandelsbolag som driver sajten och kan jämföra hur de vill genom att inte ha med vissa elhandelsbolag för att få dig att välja dem.optimizer skrev:
Dessa andra jämförelsesajter köper sin plats i googles sökresultat och därför finner man dem först. Elpriskollen måste man verkligen skrolla länge efter då de inte betalar till google.
Vad gäller bredband så är priserna snarlika och TS verkar behöva 100/100 vilket anses vara en standardanslutning numera. Erbjudanden brukar vara billigare under ett år och sen kan man säga upp och välja annat. Ett tips är att köpa en egen router så behöver du inte göra någonting när du byter leverantör. Det bara tuffar på som dagen innan då inställningar med lösenord i din egna router inte behöver ändras.
Redigerat:
På elsidan väljer jag det lokala elbolaget, d v s samma som nätägaren. Lokalt förankrade, sponsrar ortens idrotts- och kulturliv.
Är alltid bra att ha att göra med vid markarbeten (vi har en lantbruksfastighet).
Ett bra företag helt enkelt.
Valt en gång, bryr mig inte några ören hit o dit och slipper då krångla med byten av leverantör för att jaga bästa pris.
På bredbandssidan tvärtom, den lokala bredbandsleverantören har dålig beredskap o det är svårt att få fram info vid fel. Så jag väljer stort bolag som jag vet kan skaka fram en tekniker. Det blev Telia.
Är alltid bra att ha att göra med vid markarbeten (vi har en lantbruksfastighet).
Ett bra företag helt enkelt.
Valt en gång, bryr mig inte några ören hit o dit och slipper då krångla med byten av leverantör för att jaga bästa pris.
På bredbandssidan tvärtom, den lokala bredbandsleverantören har dålig beredskap o det är svårt att få fram info vid fel. Så jag väljer stort bolag som jag vet kan skaka fram en tekniker. Det blev Telia.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 672 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 672 inlägg
Av samma anledning som man vill ha möjligheten att komma åt butiker och hantverkare, de missköter sig, levererar inte det man har betalt för eller tar felaktigt betalt.M maxmsm skrev:
Precis, pirat-TV, alltså betalar man brottslingar som sjoelund skrev. #34
Ok.BirgitS skrev:
Just nu är det inte brottsligt enligt EU regler då avkodning och distribution sker i länder där detta är lagligt, hade TV-bolagen inte huggit för sej så jävligt som de gör så hade detta inte existerat, ungefär som hembränningen i södra Sverige innan man kunde åka en runda till Tyskland och fylla bilen med lite godsaker för vettiga priser.