Mikael_L
Ang solkraft, så såg det ut såhär 2022 (jag hittade inte något nyare lite snabbt sådär)
Graf som visar de 20 största producenterna av solkraft per capita 2022, med Australien i topp. Mindre diagram och tidslinje för elproduktion ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: https://www.ekonomifakta.se/sakomra...ion-med-solkraft-internationellt_1211903.html

Det är alltså produktion per capita.
Sverige kommer in på 24'e plats (utanför diagrammet) med 0,24 MWh/capita, och Kina hade 0,3 MWh/capita, och slog alltså Sverige, och var samtidigt världens största producent av el från solceller (stort land, mycket befolkning).
Sverige har sämre förutsättningar för sol, så här långt upp i norr, så vi kanske hade lika många kvm solceller per capita möjligtvis.

Kina har dock dragit ifrån oss ännu mer på dessa två åren sedan 2022, för inget annat land i världen ökar sin solkraft så snabbt som Kina gör.

Spanien har gjort en otrolig resa från att vara ett av de värsta länderna i Europa att släppa ut CO2, till att börja bli ett av de bästa.
Detta genom att behålla alla sina kärnreaktorer, men satsa mycket rejält på både sol och vind.
Numera exporterar de väldigt mycket grön el till andra Europeiska länder.
(Och Spanjorerna gnäller precis lika mycket som vi i Sverige på de höga elpriserna, som är resultatet av elhandel över gränserna).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu gick inte det diagrammet så långt bak i tiden, skulle varit lite intressant med några år till bakåt. (och framåt också).
Så är det. Det var från en hållbarhetsrapport från Riksbanken från 2023. Verkar inte gjorts någon motsvarande för 2024.
https://www.riksbank.se/sv/om-riksb...etshansyn-i-riksbankens-tillgangsforvaltning/

Hittade först den jär som skvallrar om att stat och kommun tagit en allt större del, men det verkar ju ha stannat av.
Stapeldiagram som visar emissioner av gröna obligationer i Sverige per sektor från 2013 till 2020, inkluderar finans, fastighet och kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.riksbank.se/globalasset...tora-i-sverige-och-med-potential-att-vaxa.pdf

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Spanien har gjort en otrolig resa /…/ genom att behålla alla sina kärnreaktorer
Fast kärnkraften ska de ju lägga ner. Med start 2027 iofs., så de kan fortfarande ändra sig, men ändå.

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Varför är det inte vettigt?
Vem ska stå för standby-kraften?

Nu var det ju svängmassan vi pratade om. Men du vill bara att vindkraft ska vara dålig och riktade in dig på svängmassan. Är det korrekt uppfattat?

S
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju svängmassan vi pratade om. Men du vill bara att vindkraft ska vara dålig och riktade in dig på svängmassan. Är det korrekt uppfattat?
Nej, för mycket av något är aldrig bra. Så kan du uppfatta det om du vill. Att vindkraften per se är dålig är dina egna ord.

K karlmb skrev:
Hur kan markanden bestämma det värdet? Ska någon behöva teckna försäkringar mot frekvenssvängningar? Det ansvaret sitter ju SVK på. Och ser de behov av några förändringar så kan de ställa upp villkor för hur generatorer ska fungera. Om det är värt 1000 kr idag är det ju kanske ändå värt något för SVK om man aggregerar några tusen såna verk. Däremot mkt lite för en enskild turbinägare. Så marknaden kan knappast lösa detta på egen hand.
Vet inte egentligen vad du frågar efter. Hur en marknad bestämmer priser? Det sker ju med tillgång/efterfrågan.

Marknaderna skapar SvK, ställer upp vilkor du måste följa för att lägga säljbud. De väljer sedan de lägsta buden tills önskad volym är uppnådd.

Det här är alltså något som redan finns för ett antal egenskaper. Vindkraften skulle redan idag kunna lägga bud.

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det. Det var från en hållbarhetsrapport från Riksbanken från 2023. Verkar inte gjorts någon motsvarande för 2024.
[länk]

Hittade först den jär som skvallrar om att stat och kommun tagit en allt större del, men det verkar ju ha stannat av.
[bild]
[länk]
Jag tänker att det tidigaste intressanta året är typ 2016-17 ...
För innan det var det så liten mängd installerad effekt, satsningarna drevs fortfarande rätt sällan av rent investerarmässiga anledningar och beräkningar.
Det var kanske någonstans runt 2017 som det hade mognat i den grad att man kan säga att det fortfarande är någorlunda lika spelplan.

Om jag försöker få ihop de har två olika diagrammen så verkar det som att kommun/region/stat tog mycket större andel av finansieringen just under året 2020, för att sen falla tillbaka igen ...
Om det är så, kan man undra varför ... en coronaeffekt?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Fast kärnkraften ska de ju lägga ner. Med start 2027 iofs., så de kan fortfarande ändra sig, men ändå.
Ja de har sjösatt planen att de 7 reaktorerna ska avvecklas mellan 2027 och 2035.

Efter en olycka 2007 så lovade deras regering att påbörja nedläggningen av kärnkraft så fort sol och vind hade blivit tillräckliga alternativ. Det lär ju vara den bedömningen som de gör nu.
Alla deras reaktorer i drift är startade under 1980-talet, så de är ju 40 år gamla idag, och när de lägger ner den sista så har den blivit nästan 50 år gammal.

Joo, jag tycker de borde köra reaktorerna ett tiotal år till, om de är välskötta och i bra skick.
Men jag bestämmer inte över spansk energipolitik, inte ens över svensk.

S Snikhol skrev:
Vem ska stå för standby-kraften?
Det är ju något annat än frekvenshållning. Det kan man fundera på. Men jag har sagt förut, tom gasturbiner på norsk naturgas några timmar per månad är ju bättre än det mesta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
jag bestämmer inte över spansk energipolitik
Nej, inte jag heller. Jag tror bara inte att de kommer vara det relativa klimatmässiga föredöme du lyfter fram dem som om de gör sig av med sin fossilfria baskraft.

Att det inte är ditt eller mitt val gör ju inte att vi bör låta bli att nämna det i sammanhanget.

Q qvirre skrev:
Vet inte egentligen vad du frågar efter. Hur en marknad bestämmer priser? Det sker ju med tillgång/efterfrågan.

Marknaderna skapar SvK, ställer upp vilkor du måste följa för att lägga säljbud. De väljer sedan de lägsta buden tills önskad volym är uppnådd.

Det här är alltså något som redan finns för ett antal egenskaper. Vindkraften skulle redan idag kunna lägga bud.
Klart de kan. Men är de intresserade ifall det ger minimala intäkter?

K karlmb skrev:
Klart de kan. Men är de intresserade ifall det ger minimala intäkter?
Det ger bara minimala intäkter om markanden redan är mättad med låga bud. Då behövs inte vindkraftens bud och då behövs ju verkligen ingen beordrad lösning som du förslog.

Varför vill du tvinga in kraftverk till stödtjänster om det inte behövs?

Volymen på de olika stödtjänsterna kommer växa kommande år. Troligen blir det då lönsamt för vindkraften att lägga bud.

Mikael_L
Nej, inte jag heller. Jag tror bara inte att de kommer vara det relativa klimatmässiga föredöme du lyfter fram dem som om de gör sig av med sin fossilfria baskraft.

Att det inte är ditt eller mitt val gör ju inte att vi bör låta bli att nämna det i sammanhanget.
Precis, jag kände mig lite besviken faktiskt, att precis när jag hyllat deras politik att lägga ner fossil kraft och bevara all ej fossil produktion och sen bygga mer sådan ...

Så kommer du och smiskar mig rakt i fejjan med detta ...

Jaja, jag ska inte skjuta budbäraren, du är förlåten.

• Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Vindkraften bidrar med noll svängmassa till elsystemet vare sig det blåser eller är stiltje.
Så grundproblematiken är faktiskt att de bidrar med noll produktion när det inte blåser.
Nästa problem är att de producerar "för mycket" när det blåser bra.

Lösningen heter 'energilagring', men vi vet fortfarande inte hur, vi har inte tekniken för detta (vettig teknik för de energimängder vi behöver lagra).

Vad gäller svängmassa så bidrar jag dagligen (bildligt) med att ta bort sådan ur vårt elsystem.
Varje gång jag är med och byter ut en direktdriven asynkronmotor i ett fläktsystem mot en EC-motor, eller installerar en frekvenomformare till motorn ifråga, så tar jag bort svängmassa från vårt elsystem.
Det är skillnad på svängningsmassa och svängningsmassa. Är det inte endast svängningsmassa som är synkroniserad (synkronmotorer och synkrongeneratirer) med nätets frekvens har den stabiliserande effekten på elnätet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.