14 851 läst · 605 svar
15k läst
605 svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
oavsätt vad så är det cartelverksamhet med alla bolag som sysslar med elförsäljning...
roligt när man kan byta elbolag till ett i rovaniemi t.ex och bo själv i borgå 700km avstånd som har eget elbolag... du vinner kanske 4-5 cent per kwh men gissa varfrån elen kommer "hmmmmm just det-- borgå" och elen kostar alltid oavsätt 3cent att tillverka så ren skär vinst inte undra på alla i strylesen har höginkomst
2021 när var mest stohej i europa så varnades "ojoj elen kommer inte räcka till spara spara" folket lyde butiker inverseterad i nya frysdiskar och halverade varor just in case" och fanns då överskott som skickades till estland polen tyskland med 1000% vinst medan storstäderna lyste på som aldrig förr.
roligt när man kan byta elbolag till ett i rovaniemi t.ex och bo själv i borgå 700km avstånd som har eget elbolag... du vinner kanske 4-5 cent per kwh men gissa varfrån elen kommer "hmmmmm just det-- borgå" och elen kostar alltid oavsätt 3cent att tillverka så ren skär vinst inte undra på alla i strylesen har höginkomst
2021 när var mest stohej i europa så varnades "ojoj elen kommer inte räcka till spara spara" folket lyde butiker inverseterad i nya frysdiskar och halverade varor just in case" och fanns då överskott som skickades till estland polen tyskland med 1000% vinst medan storstäderna lyste på som aldrig förr.
Det låter helt orimligt. Om deras kostnad är noll så borde sedan länge lagt bud på existerande stödmarknader och få in helt gratis pengar. Vindkraften är i stort behov av att öka sina marginaler men de skulle bara strunta i det because reasons...K karlmb skrev:
Köper det 100%. Och jag håller med i sak. Så länge det finns el i uttagen och den inte är svindyr över tid kan man vara nöjd.Mikael_L skrev:Själv tycker jag på sätt och vis att de låga elpriserna som vindkraften ger är ett problem, och det beror alltså inte på någon subvention, utan det blir sådär billigt på riktigt (jag har ingen koll på bolagens bokslut, men gissar att de inte säljer knark i en del av verksamheten för att i andra delen av verksamheten ha råd att skänka energi till folket)
För detta låga elpris tränger ju undan all dyrare elproduktion, så det blir oekonomiskt att bygga kärnkraftverk, olje/gas/kol-kraftverk också.
Men själv vill jag ju ha låga elpriser, den lägsta möjliga årskostnaden.
Så jag är helt klart kluven till tanken att bygga elproduktion som ger mig högre elpriser.
Om du förstår hur jag tänker.
Jag är medlem i en av Sveriges största, och där har det inte ens implemeterats att kunna stänga av vid negativa priser. Det handlar om långsamma o konservativa företag som har hand om driften.Q qvirre skrev:
Vet andra som är på en helt annan nivå. Hur mkt menar du att det är värt ekonomiskt att en turbin deltar i frekvensstabilitetsprogrammet? 1000 kr/ mån? Tror det är mkt mindre.
I en framtid, och inte alltför långt fram i framtiden, så gissar jag att solkraft (i några olika former och tekniker) kommer vara mänsklighetens huvudsakliga energikälla.
Men framförallt i de nordligaste och sydligaste breddgraderna på jorden, kommer det behövas stöd av annan kraftproduktion.
Och där ser jag geotermisk energi som en växande kandidat, och jag hoppas på att breeder-reaktorer kommer få en stor roll som då samtidigt kan hålla på och elda upp alla de ton med kärnavfall vi skapat de senaste 70 åren.
Detta var en blandning av spådom och dröm - från mig.
Men framförallt i de nordligaste och sydligaste breddgraderna på jorden, kommer det behövas stöd av annan kraftproduktion.
Och där ser jag geotermisk energi som en växande kandidat, och jag hoppas på att breeder-reaktorer kommer få en stor roll som då samtidigt kan hålla på och elda upp alla de ton med kärnavfall vi skapat de senaste 70 åren.
Detta var en blandning av spådom och dröm - från mig.
Hur har du fått för dig att det finansieras av det offentliga?S Snikhol skrev:
Men då är det i allmänhet inget problem efter som vattenkraften producerar. Jobbigt låg svängmassa i nätet är det när det blåser, det är sommar med lågt elbehov, soligt och kärnkraften är under revision. Då är det mest sol och vind i mixen. Och de levererar i dag ingen svängmassa. När det inte blåser är det normalt sett inget problem.S Snikhol skrev:
Sant. Så länge vi har kvar denna typ av produktionskällor. Det jag bemötte var om man skulle bygga vindkraft med svängmassa, vilket jag menar inte tillför någon systemnytta.D Daniel 109 skrev:Men då är det i allmänhet inget problem efter som vattenkraften producerar. Jobbigt låg svängmassa i nätet är det när det blåser, det är sommar med lågt elbehov, soligt och kärnkraften är under revision. Då är det mest sol och vind i mixen. Och de levererar i dag ingen svängmassa. När det inte blåser är det normalt sett inget problem.
Jo, det gör det. Eftersom det är brist på svängmassa främst när vindkraften står för en stor del av energiproduktionen.S Snikhol skrev:
Kärnkraftsverken struntar väl att priset varierar vilt så länge deras snittpris är tillräckligt högt? Elkonsumenterna struntar väl i att priset varierar vilt så länge deras snittpris är tillräckligt lågt?
Vem är det som förlorar på priser som är låga när det blåser och höga när det inte blåser? Vindkraftverken! Ni som vill jämna ut prisvariationerna utan att diskutera snittpriset är väl inte ute efter att göda vindkraftverken?
Vem är det som förlorar på priser som är låga när det blåser och höga när det inte blåser? Vindkraftverken! Ni som vill jämna ut prisvariationerna utan att diskutera snittpriset är väl inte ute efter att göda vindkraftverken?