14 389 läst · 584 svar
14k läst
584 svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Både ja och nej vad det verkar.D Daniel 109 skrev:
Om man antar att nordpools intervall (MTU) går mot noll så går också behovet av stödtjänster mot noll, då är alltid allt i balans men det är ju en teoretisk konstruktion som inte kommer hända.
Läser du rapporten så är en förutsättning för 15 minuters MTU att aFRR finns etablerad (ökar). Så när MTU sjunker så ökar kravet på aFRR. Anledningen borde vara att prognosen skiljer sig kraftigare mot utfallet när MTU sjunker. Det är svårare att gissa rätt på väldigt kort tid. Har du andra kunskaper i ämnet tas det tacksamt emot.
Andra stödtjänster kanske däremot kan minskas istället. Det gör dom inte enligt prognosen men det beror säkert på andra skäl än sänkt MTU.
Det är här jag ser en positiv möjlighet för dessa kraftslag. Kan dom få betalt redan nu för den tjänsten de uppenbarligen tillför? Att skapa den marknaden skulle jag föredra.Nötegårdsgubben skrev:
Kan man kvantifiera den och betala redan idag? Dvs kan de bjuda strax under vad de andra kan så borde de få betalt för nyttan.
Nu är inte jag smart nog att konstruera denna marknad men jag hoppas att SvK är det.
Det låter mer som planekonomi att beordra viss teknik. Varför inte bara betala för tjänsten per volym?K karlmb skrev:
Då kan någon sätta upp till exempel ett stort svänghjul med tillhörande kraftelektronik för att tillföra nyttan. Helt utan tillhörande reaktor om det nu är billigare.
Vindkraften kan då också räkna på att tillföra svängmassa syntetiskt och göra så om det är lönsamt. Tekniken finns men är inte lönsam utan en bra marknad som ger betalt.
Nej.S Snikhol skrev:
Vindkraften bidrar med noll svängmassa till elsystemet vare sig det blåser eller är stiltje.
Så grundproblematiken är faktiskt att de bidrar med noll produktion när det inte blåser.
Nästa problem är att de producerar "för mycket" när det blåser bra.
Lösningen heter 'energilagring', men vi vet fortfarande inte hur, vi har inte tekniken för detta (vettig teknik för de energimängder vi behöver lagra).
Vad gäller svängmassa så bidrar jag dagligen (bildligt) med att ta bort sådan ur vårt elsystem.
Varje gång jag är med och byter ut en direktdriven asynkronmotor i ett fläktsystem mot en EC-motor, eller installerar en frekvenomformare till motorn ifråga, så tar jag bort svängmassa från vårt elsystem.
Om det endast är svängmassan man är ute efter så antar jag att om man inte skrotat turbinsträngen i våra nedlagda kraftverk, utan istället fortsatt att snurra runt denna massa med generatorn som elmotor, så hade vi väl haft kvar samma svängmassa i elsystemet.Q qvirre skrev:
G GrenBo skrev:
men då hade priset redan dragit.G GrenBo skrev:
Snittpriset 2019 fram till senvåren 2021 var 15 å så lågt har vi inte varit sen dess.
Också avgörande är att vi inte hade krig i Europa under den tiden och inte alls samma osäkerhet.
Redigerat:
🙂 jo, men det går att bygga vindkraft som bidrar med svängmassa. Det är ingen universell sanning att den inte kan det.Mikael_L skrev:Nej.
Vindkraften bidrar med noll svängmassa till elsystemet vare sig det blåser eller är stiltje.
Så grundproblematiken är faktiskt att de bidrar med noll produktion när det inte blåser.
Nästa problem är att de producerar "för mycket" när det blåser bra.
Lösningen heter 'energilagring', men vi vet fortfarande inte hur, vi har inte tekniken för detta (vettig teknik för de energimängder vi behöver lagra).
Vad gäller svängmassa så bidrar jag dagligen (bildligt) med att ta bort sådan ur vårt elsystem.
Varje gång jag är med och byter ut en direktdriven asynkronmotor i ett fläktsystem mot en EC-motor, eller installerar en frekvenomformare till motorn ifråga, så tar jag bort svängmassa från vårt elsystem.
Onödigt att gå i polemik i frågan. Grundproblematiken är att de inte funkar alls när det inte blåser.
Utbyggnaden av lokalnätet borde finansieras av den som vill tillföra eller ta ut kraft där. Gör den inte det? Solceller var tidigare undantaget men det börjar det bli ordning på. Även konsumenter betalar numer mer rättvist för den peakeffekt man vill konsumera.S Snikhol skrev:
Från tidigare länkad rapport kan man se fördelningen utav kostnader för stödtjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade också en pandemi som gjorde att behovet av energi i hela Europa blev markant lägre över en natt. Eftersom det inte är rimligt att ha hela samhället på paus för evigt så gick förstås behovet upp igen när folk inte längre satt hemma 24/7.Z Zodde skrev:
Tja, eftersom inga krav ställs på vindkraften i det avseendet så blir det ju så. Det borde väl regeringen ta tag i om det nu är ett så stort problem. Ser de inte den helheten?Nötegårdsgubben skrev:
Absolut.K krfsm skrev:
Poängen som jag velat få fram men min pedagogiska förmåga inte klarar förmedla till alla är att
Allt annat lika ger högre gaspris högre Volla på elpriset
Högre gaspriser ger högre spikes.
Spikes på timmebasis kan däremot bero på nästan vad som helst så att använda sådana för att falsifiera ovanstående blir för låg nivå…
Vad kostar den menar du? Har du annan info än att den redan sitter i moderna verk? Det är inte planekonomi att kräva att vissa funktioner aktiveras.Q qvirre skrev:
Ja det är sant, det går att skapa syntetisk svängmassa med kraftelektronik, men idag är det inte så (i alla fall inte generellt).S Snikhol skrev:
Men visst är det ett stort problem att verken inte producerar något när det är väldigt svag vind.
Men samtidigt är jag enormt glad över att vindkraften finns, och faktiskt fortfarande byggs ut.
Ty det är denna (samt solkraft) som gör att jag ibland får elpriser under 1 krona /kWh, och ibland t.o.m rejält negativa elpriser.
Utan vindkraften skulle elpriset aldrig vara under 2 kr/kWh, vilket jag skulle tycka var betydligt mer bedrövligt.
edit:
Men om du har en lösning på produktion som ger samma låga elpriser som vindkraft, men producerar jämt, så kan jag bara gratulera, du är snart mångmiljardär.