Q qvirre skrev:
Nej, jag pratar bara om stödtjänster.

De handlas också på en marknad. Marknaden är uppsatt av SvK.

Det finns flera olika marknader för olika egenskaper.

Du kan läsa vilka som finns och vilka kraven är här:

[länk]

Vilka av dessa tror du vindkraft kan leverera på? Troligen mest inom frekvens ned. Men även upp om de väljer att kasta bort vind för att kunna gasa på vid behov.

[bild]
Kasta bort vind?
Jag ser inte varför de inte skulle kunna leverera på allihop? Givet att det blåser nämnvärt.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det finns ju en drivelektronik som kan programmeras till att göra lite av varje.
Självklart går det att låta elektroniken ha koll på frekvensen, och sänka motorns inmatade effekt så fort som frekvensen sjunker, kanske kan det t.o.m gå att ta av den roterande energin och mata tillbaka till nätet (jag är inte säker på om det skulle gå med EC-motorer, men kanske).

Dock skulle detta kanske bli mer problem än det löser om det införs i större skala.
För elnätets uppförande blir väldigt oberäkneligt ifall det finns en miljontals apparater som plötsligt börjar var och en försöka stabilisera och hjälpa till, och alla på olika sätt.
Det bara känns för mig som ingenjörsmässig mardröm, utan att jag orkat tänka speciellt djupt på det.
Låter också dyrt och krångligt.

Attitudeswe
Inte varje timme såklart. Här var när priset hoppade upp till 10kr/kWh och många flexibla förbrukare valde att koppla ifrån sig så att frekvensen skuttade Graf över elnätsfrekvens som varierar runt 50 Hz mellan kl. 15:30 och 16:30, med högsta frekvens vid cirka 16:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Jaså? Det är redan inbyggt moderna vindkraftverk. Det behövs inte fungerande nätuppkoppling i varje millisekund, utan frekvensen mäts ju av elektroniken i verket själv som kompenserar helt automatiskt. Det rapporteras sedan till nätansvarig för att ge underlag för en kompensation.
Det är bara det att denna funktion inte aktiverats på merparten av alla vindkraftverk.

Mikael_L
S Snikhol skrev:
Ja och det är nog fel häst att satsa på.
Elnätet ska själv klara av sin stabilitet med de mekanismer vi redan har, och ev framtida stödtjänster.

OL3 i Finland är egentligen en för stor reaktor för Finlands elnät (1650MWe).
De fick tillstånd till sin stora effekt för att konsortiet som äger kärnkraftverket, som är några riktigt stora industriföretag, lovade att se till att de skulle omedelbart koppla bort 400MW elförbrukning (tror jag det var) direkt ifall OL3 skulle snabbstoppa.
Detta lär ju ha testats några gånger, för de fick ju flera snabbstopp under de första månaderna.

Så det är på denna nivå såna här tjänster ska hanteras, inte av alla möjliga småförbrukare överallt.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Mikael_L
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inte varje timme såklart. Här var när priset hoppade upp till 10kr/kWh och många flexibla förbrukare valde att koppla ifrån sig så att frekvensen skuttade[bild]:
Jag är lite taggad att kolla detta.
Jag ska sätta upp en loggning i mitten av januari och studera detta.

Äh, låt han kolla! Det är ju ändå jul!
Grön pulslinje på svart skärm, grafiskt diagram.

K karlmb skrev:
Kasta bort vind?
Ska de kunna öka aktiv effekt på kommando måste de ha vinklat bladen under perioden för att inte producera vad vinden potentiellt kan ge så att det finns marginal att öka produktionen utan att vinden ska öka.

Då har de slösat bort vind (elproduktion) som kunde ha sålts under den perioden. Det ska då ställas till vad de får betalt för stödet istället. Det behöver bli plus.

Samma med frekvens ner. Då fångar dom inte in den vind som är möjlig. Tappar i försäljning av el men får igen det på stöd.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det finns ju en drivelektronik som kan programmeras till att göra lite av varje.
Självklart går det att låta elektroniken ha koll på frekvensen, och sänka motorns inmatade effekt så fort som frekvensen sjunker, kanske kan det t.o.m gå att ta av den roterande energin och mata tillbaka till nätet (jag är inte säker på om det skulle gå med EC-motorer, men kanske).

Dock skulle detta kanske bli mer problem än det löser om det införs i större skala.
För elnätets uppförande blir väldigt oberäkneligt ifall det finns en miljontals apparater som plötsligt börjar var och en försöka stabilisera och hjälpa till, och alla på olika sätt.
Det bara känns för mig som ingenjörsmässig mardröm, utan att jag orkat tänka speciellt djupt på det.
Om du tänker lite djupare så inser du att det inte är några problem alls att stötta på samma passiva sätt som en massiv generatorsträng i ett kk-verk gör. Att det är en mindre total rotationsenergi i varje enhet har ingen betydelse. De blir rent fysiskt sammakopplade via nätet och samverkar helt automatiskt.
Och det blir dessutom bättre med många små än en stor, eftersom många aldrig stannar samtidigt pga haveri eller andra problem.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Ska de kunna öka aktiv effekt på kommando måste de ha vinklat bladen under perioden för att inte producera vad vinden potentiellt kan ge så att det finns marginal att öka produktionen utan att vinden ska öka.

Då har de slösat bort vind (elproduktion) som kunde ha sålts under den perioden. Det ska då ställas till vad de får betalt för stödet istället. Det behöver bli plus.

Samma med frekvens ner. Då fångar dom inte in den vind som är möjlig. Tappar i försäljning av el men får igen det på stöd.
Visst, men det där är ju samma för vanliga kraftverk också. Undantaget vattenkraft som alltid har nedreglerad energi kvar i magasinet.

K karlmb skrev:
Visst, men det där är ju samma för vanliga kraftverk också. Undantaget vattenkraft som alltid har nedreglerad energi kvar i magasinet.
Tror ingen har påstått annat heller.

Det är inte bara kraftverk som kan stå för stödtjänster. För de snabba och inte så långvariga är batterier väldigt konkurrenskraftiga.

En annan källa är olika konsumenter som kan avstå från att konsumera tillfälligt. Till exempel datacenter är med och bjuder där.

S
K karlmb skrev:
Jaså? Det är redan inbyggt moderna vindkraftverk. Det behövs inte fungerande nätuppkoppling i varje millisekund, utan frekvensen mäts ju av elektroniken i verket själv som kompenserar helt automatiskt. Det rapporteras sedan till nätansvarig för att ge underlag för en kompensation.
Det är bara det att denna funktion inte aktiverats på merparten av alla vindkraftverk.
Hm… tvek på den.

K karlmb skrev:
Om du tänker lite djupare så inser du att det inte är några problem alls att stötta på samma passiva sätt som en massiv generatorsträng i ett kk-verk gör. Att det är en mindre total rotationsenergi i varje enhet har ingen betydelse. De blir rent fysiskt sammakopplade via nätet och samverkar helt automatiskt.
Och det blir dessutom bättre med många små än en stor, eftersom många aldrig stannar samtidigt pga haveri eller andra problem.
Du glömmer bort varvtalet. Småmotorer(fläktar pumpar etc) snurrar sällan med 3000 varv/minut.
Sedan har du energiförbrukningen från den extra styrelektroniken.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Du glömmer bort varvtalet. Småmotorer(fläktar pumpar etc) snurrar sällan med 3000 varv/minut.
Sedan har du energiförbrukningen från den extra styrelektroniken.
Nej, jag vet om att vindkraftverk inte roterar med 25 varv per sekund.
Ja och det blir givetvis lite förluster.
Och?

S Snikhol skrev:
Hm… tvek på den.
Det är så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.