G GrenBo skrev:
Gaskraften är en liten pluttedel i europas energimix, endast 9.3% av tysklands produktion.
Spelar ingen roll hur liten del den är så länge den är på marginalen. Läs på om marginalprissättning.

G GrenBo skrev:
Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar att det är gaspriset som styr. Det blir inte mer rätt för det.
Så här skriver VF, vilket samstämmer med övriga marknads aktörers syn (och min)

Han nämner gas flera gånger. Konstigt ?
Vet han inte bättre?🤔

Osäkerheter på europeiska elmarknaden​

Det råder dock stor osäkerhet på den europeiska elmarknaden. Priset på gas har börjat stiga vilket märks inte minst på de tyska elpriserna som även påverkar södra Sverige och Danmark.

Det är osäkert och oroligt på marknaden just nu. Det kan svänga fort. I dag ser det bra ut men om vädret slår om till kraftig kyla, samtidigt som tillgången på gas minskar kraftigt, kan det ställa till det även på den nordiska elmarknaden.

Gaspriset definierar ovansidan och med ett högt gaspris får vi hög volatilitet.

Om sen nån imbecillt tror att jag med detta menar att det (bara) är gaspriset som styr elpriset, ja då finns det nog inget hopp…

Redigerat:
Marknaden verkar dock ha en avvikande syn. Här är TTF Futures (gasterminer) fram till sommaren 2025:
Graf som visar TTF-gasterminer från jan 2023 till juli 2024, tillsammans med kontraktspriser och tidsstämplar för 2025. Grafen sjunker och stabiliseras runt 40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Z Zodde skrev:
Så här skriver VF, vilket samstämmer med övriga marknads aktörers syn (och min)

Han nämner gas flera gånger. Konstigt ?
Vet han inte bättre?🤔

Osäkerheter på europeiska elmarknaden​

Det råder dock stor osäkerhet på den europeiska elmarknaden. Priset på gas har börjat stiga vilket märks inte minst på de tyska elpriserna som även påverkar södra Sverige och Danmark.

Det är osäkert och oroligt på marknaden just nu. Det kan svänga fort. I dag ser det bra ut men om vädret slår om till kraftig kyla, samtidigt som tillgången på gas minskar kraftigt, kan det ställa till det även på den nordiska elmarknaden.

Gaspriset definierar ovansidan och med ett högt gaspris får vi hög volatilitet.

Om sen nån imbecillt tror att jag med detta menar att det (bara) är gaspriset som styr elpriset, ja då finns det nog inget hopp…
Jomen så är det. Det är också svårt att skriva på ett sånt sätt att man täcker alla möjliga tolkningar.

Med det sagt, bara för att ditt inlägg ovan stämmer betyder det inte att alla andras inte gör det.

S Snikhol skrev:
Jomen så är det. Det är också svårt att skriva på ett sånt sätt att man täcker alla möjliga tolkningar.

Med det sagt, bara för att ditt inlägg ovan stämmer betyder det inte att alla andras inte gör det.
Har inte sagt att alla andras inte stämmer. Det är ännu en sak i raden jag tillskrives som jag inte sagt.

Vi diskuterar nyanser å om jag menar en sak tar någon det som bevis på att jag direkt motsätter mig nåt annat…

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Marknaden verkar dock ha en avvikande syn.
Nej. Terminerna visar på ett stadigvarande pris över 40 hela året.
Ordentligt högre än 2024.

S
Z Zodde skrev:
Har inte sagt att alla andras inte stämmer. Det är ännu en sak i raden jag tillskrives som jag inte sagt.

Vi diskuterar nyanser å om jag menar en sak tar någon det som bevis på att jag direkt motsätter mig nåt annat…
Nej, och jag sa inte att du sa det heller. Men du bemötte det som jag sagt att du sagt det. Ofta sådär man tillskrivs saker man inte sagt 🙂

S Snikhol skrev:
Nej, och jag sa inte att du sa det heller. Men du bemötte det som jag sagt att du sagt det. Ofta sådär man tillskrivs saker man inte sagt 🙂
Nä du sa inte det specifikt, men TS har tillskrivit mig åsikter/citat jag aldrig sagt.
För nån som vill pusha sitt case ser ofta allt i svart /vitt.
”Håller du inte med i min teori så är du emot den”

Jag hör till dem som i stort lyssnar å litar på marknaden och dess aktörer, players som analytiker. Ingen har bättre förutsättningar än dessa att veta vad som sker. Finns heller ingen med bättre marknadskunskap.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej. Terminerna visar på ett stadigvarande pris över 40 hela året.
Ordentligt högre än 2024.
Nu är du där och ändrar fokus igen. Det vore bra om du kan hålla dig till ämnet.

Marknaden är inte det minsta osäker, det hade märkts tydligt på terminerna. Att priserna fn är höge än förra året är helt irrelevant i sammanhanget.

Nu är du där och ändrar fokus igen. Det vore bra om du kan hålla dig till ämnet.

Marknaden är inte det minsta osäker, det hade märkts tydligt på terminerna. Att priserna fn är höge än förra året är helt irrelevant i sammanhanget.
Hehe JO marknaden är MYCKET OSÄKER.
Prata med vilken som helst elhandlare, läs vilken som helst marknads kommentar.

Om du tror du kan utläsa osäkerhet på terminspriser är du ute å cyklar.

Osäkerhet mäts i volatiletsindex, dvs implicit volatilitet på el derivat.

För den som heller inte tror på boilers hemsnickrade teori om att ”marknaden inte är det minsta osäker” kan läsa om hur diskussionen går i Norge.

Nån menar ma inte kan utesluta att Nordpools pristak på över 50kr kan nås.

https://www.nettavisen.no/okonomi/s...essageId=b138bec1-8d78-4573-9603-75da32b315fc

Redigerat:
Marknaden är inte det minsta osäker, det hade märkts tydligt på terminerna.
Här går du bort dig. Terminspriset är ett marknadspris, det är snittet av marknadens förvändningar. SNITTET!!

Vi har i ett exempel Ett terminspris
pris på 40
(och för pedagogisk förklaring har vi 5 aktörer)

Case 1. alla 5 aktörer tror på 40

Case 2 en aktör tror på noll, en på 20, en på 40, en på 60 å en på 80)

I båda fallen har vi terminspriset 40 men mycket högre osäkerhet i case 2

Så VARNING för Boiler som sprider fake News.
Dvs att osäkerhet kan utläsas av terminspriser.

Det är den implicita volatiliteten på derivatmarknaden som berättar hur hög osäkerheten är.

Redigerat:
Vad är "broilers hemsnickrade teori" 🙄

T TommyC skrev:
Vad är "broilers hemsnickrade teori" 🙄
Boilers. Sorry autospell

Jo hans teori är att elmarknaden inte är det minsta osäker eftersom terminerna ligger ungefär på samma nivå i 2025.

Som förklarat ovan är det helt enkel fel för terminer är ett marknadssnitt och berättar inte ett uns om volatilitet (osäkerhet)

Blir lite som å se på ett måttband å säga, imorgon blir det nog varmare…

Z Zodde skrev:
Så VARNING för Boiler som sprider fake News.
Dvs att osäkerhet kan utläsas av terminspriser.

Det är den implicita volatiliteten på derivatmarknaden som berättar hur hög osäkerheten är.
Du pratar om implicit volatilitet på derivatmarknaden... Vet du ens vad det innebär? Volatilitet används inte i prisättningen av terminer. Det är du som sprider fake News.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Volatilitet används inte i prisättningen av terminer. Det är du som sprider fake News.
Nu har jag väl aldrig påstått det.
Lika lite som jag påstått att gaspriset styr elpriset.

Du skulle komma upp med VAR jag sagt det men du hittade det väl inte?

Orkar du läsa så ser du att det är BOILER som påstår det du säger jag har sagt🤣🤣🤣

Jobbigt med alla som skriver först å läser sen (eller inte alls)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.