Z Zodde skrev:
Hehe JO marknaden är MYCKET OSÄKER.
Prata med vilken som helst elhandlare, läs vilken som helst marknads kommentar.

Om du tror du kan utläsa osäkerhet på terminspriser är du ute å cyklar.

Osäkerhet mäts i volatiletsindex, dvs implicit volatilitet på el derivat.

För den som heller inte tror på boilers hemsnickrade teori om att ”marknaden inte är det minsta osäker” kan läsa om hur diskussionen går i Norge.

Nån menar ma inte kan utesluta att Nordpools pristak på över 50kr kan nås.

[länk]
Finns det ett volatilitetsindex för elhandel på den nordiska marknaden som det handlas i?

Z Zodde skrev:
Nu har jag väl aldrig påstått det.
Lika lite som jag påstått att gaspriset styr elpriset.

Du skulle komma upp med VAR jag sagt det men du hittade det väl inte?

Orkar du läsa så ser du att det är BOILER som påstår det du säger jag har sagt🤣🤣🤣

Jobbigt med alla som skriver först å läser sen (eller inte alls)
Du påstår att jag har fel i allt jag skriver utan att ha minsta lilla fakta som grund. Sedan byter du spår utan att erkänna när du har blivit överbevisad gång på gång. Du använder dig av ord du inte förstår dig på som exempelvis implicit volatilitet och volatilitetsindex. Det enda du gör är att förstöra tråden med en massa falsarier.

Jag undrar faktiskt om du förstår vad du själv skriver. Det börjar faktiskt luta åt att du är ett TROLL.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Du påstår att jag har fel i allt jag skriver
Har jag aldrig påstått
G GrenBo skrev:
Du påstår att jag har fel i allt jag skriver utan att ha minsta lilla fakta som grund. Sedan byter du spår utan att erkänna när du har blivit överbevisad gång på gång. Du använder dig av ord du inte förstår dig på som exempelvis implicit volatilitet och volatilitetsindex. Det enda du gör är att förstöra tråden med en massa falsarier.

Jag undrar faktiskt om du förstår vad du själv skriver. Det börjar faktiskt luta åt att du är ett TROLL
Du snackar om troll med under 100 inlägg. 🤣🤣

Bemöt sakfrågan istället.

Jag har flera gånger bett dig citera mig på det DU PÅSTÅTT jag sagt men hittills har du kommit upp med nada.
Blir svårt att argumentera mot nån som ljuger.

Ta mitt påstående om att implicit volatilitet berättar om osäkerhet. Det gör INTE terminspriser Även här lyckas du röra om i grytan så jag får klä skott för nåt Boiler påstår👎🏾
Läs om, läs rätt.

Z Zodde skrev:
Här går du bort dig. Terminspriset är ett marknadspris, det är snittet av marknadens förvändningar. SNITTET!!

Vi har i ett exempel Ett terminspris
pris på 40
(och för pedagogisk förklaring har vi 5 aktörer)

Case 1. alla 5 aktörer tror på 40

Case 2 en aktör tror på noll, en på 20, en på 40, en på 60 å en på 80)

I båda fallen har vi terminspriset 40 men mycket högre osäkerhet i case 2

Så VARNING för Boiler som sprider fake News.
Dvs att osäkerhet kan utläsas av terminspriser.

Det är den implicita volatiliteten på derivatmarknaden som berättar hur hög osäkerheten är.
Du verkar ha en sytt ihop en helt egen konstruktion på hur det hänger samman som kanske inte riktigt stämmer överens med övriga omvärlden.

Bild av en forumkommentar där användaren GrenBo säger: "Ena sekunden påstår du att gaspriset styr elpriset.
Detta har jag aldrig skrivit, å det har du heller inte kunnat visa, sluta ljug.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du verkar ha en sytt ihop en helt egen konstruktion på hur det hänger samman som kanske inte riktigt stämmer överens med övriga omvärlden.
Bemöt sakfrågan. Vad är fel?

Han har ingen koll men utrycker sig säkert. Hans försök att förklara isolering av bergrum är nog representativt för slutledningsförmågan.

S
Kan nån förklara för mig en sak för jag fattar inte.

Marginalkostnad för produktion är ju drivande för priset i normalfallet.

Men när priset det drar iväg på spot- är det vanlig hederlig huggsexa då och hayday för samtliga producenter?

För vilken produktion har så rutten ratio som 5-10kr/ kWh som nu senast? Den borde ju vara sjukt olönsam oftast.

Frågan är helt enkelt - när frånkopplas produktionskostnad från priset?
Behöver det vara effektbrist då?

Z Zodde skrev:
Bemöt sakfrågan. Vad är fel?
Tex påståendet att terminer (futures) inte skulle inkludera osäkerhet. Terminer speglar marknadens förväntningar framåt i tiden där osäkra faktorer kan göra att priser sticker iväg precis som med gasen 2022 på grund av kriget. På kort sikt syns det i svängningarna.

Generellt sett spretar dina svar och påståenden åt så många håll att det ibland blir svårt att bemöta dem. Med det är okay, vi här på forumet försöker så gott det går! 😘

Att Daniel blandar sig beror nog mest på att han är en surgubbe som vanligt kör med sina innehållslösa one-liners. Han verkar mer intresserad av semantik än av sakfrågor. 😉

• Haha
sysmali och 2 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
när frånkopplas produktionskostnad från priset?
Så fort efterfrågan överstiger utbudet vid produktionskostnaden.

Men det knepiga är ju hur man får priset dit. Någon måste ju för det bjuda ut del av sin produktion till ett högre pris än break even, och på det viset chansa på att få sälja allt till det högre priset. Eller så finns det anläggningar som antingen har en hög startkostnad eller kan krama ut lite extra ur maskinerna, men kanske på bekostnad av ökat slitage.

@krfsm (tror jag att det är, eller är det @Mikael_L?) har haft några fina grafer på hur oerhört brant den svenska utbudskurvan ofta är. Vi har alltså egentligen ingen mellan- till superdyr produktion att ta till.
S Snikhol skrev:
Tja, brist blir det ju i någon mån aldrig så länge alla som vill kan köpa den volym de vill till det pris som råder.

Men det är klart, med mer vardagligt språkbruk betraktar vi det förstås som en brist när vi tvingas avstå från att köpa något för att det blivit för dyrt – vare sig det ör el i december eller jordgubbar i juni.

Redigerat:
  • Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så fort efterfrågan överstiger utbudet vid produktionskostnaden.

Men det knepiga är ju hur man får priset dit. Någon måste ju för det bjuda ut del av sin produktion till ett högre pris än break even, och på det viset chansa på att få sälja allt till det högre priset. Eller så finns det anläggningar som antingen har en hög startkostnad eller kan krama ut lite extra ur maskinerna, men kanske på bekostnad av ökat slitage.

@krfsm (tror jag att det är, eller är det @Mikael_L?) har haft några fina grafer på hur oerhört brant den svenska utbudskurvan ofta är. Vi har alltså egentligen ingen mellan- till superdyr produktion att ta till.

Tja, brist blir det ju i någon mån aldrig sp länge alla som vill kan köpa den volym se vill till det pris som råder.

Men det är klart, med mer vardagligt språkbruk betraktar vi det förstås som en brist när vi tvingas avstå från att köpa något för att det blivit för dyrt – vare sig det ör el i december eller jordgubbar i juni.
Så… marginalkostnaden är då vad någon producent anser sig kunna ta betalt? Inte nödvändigtvis produktionskostnaden?

S Snikhol skrev:

Men när priset det drar iväg på spot- är det vanlig hederlig huggsexa då och hayday för samtliga producenter?

För vilken produktion har så rutten ratio som 5-10kr/ kWh som nu senast? Den borde ju vara sjukt olönsam oftast.
Jag tror att oljekraftverket i karlshamn är det som är sämst i alla kategorier, vilket är anledningen till att det huvudsakligen används som reservkraft. Hittar ingens siffra på kostnader per kWh men bränsleförbrukningen per block är cirka 70 ton olja i timmen vid fullast (330 MW) enligt en källa.

S Snikhol skrev:
När efterfrågan är större än vad marknaden kan tillgodose (efterfrågan > produktionskapacitet).

S Snikhol skrev:
Så… marginalkostnaden är då vad någon producent anser sig kunna ta betalt? Inte nödvändigtvis produktionskostnaden?
Jag skulle inte använda begreppet så, båda är ju kostnader för producenten, medan vi här talar om ett marknadspris som i allt väsentligt blir frånkopplat från produktionen.

Marginalprissättning (alla får betalt som det sista accepterade budet, det på marginalen) är förvisso det vi har på elmarknaden, men pris och kostnad bör hållas isär om man vill förstå de olika mekanismerna.

Vad det borde kallas kan jag dock inte på rak arm säga.

Z Zodde skrev:
[bild]
Detta har jag aldrig skrivit, å det har du heller inte kunnat visa, sluta ljug.
Vi kan väl se tillbaka på vad du skrivit...
Z Zodde skrev:
Fram till 2021 hade inte Tyskland betydligt högre snittpriser än SE4. Volatilitet är förändring från dag till dag.
Z Zodde skrev:
Dock hade vi aldrig samma spikar på upp sidan innan kriget… (För då var gasen billig)
Z Zodde skrev:
Priset har varit volatilt sen senvåren 2021, när Putin började mobilisera å gaspriset rusade.

Det har INGET direkt med obalanser å göra. Vi har marginalprissättning på elmarknaden vilket gör att södra Sverige fick ordentligt högre elpris när gas kraftverken på andra sidan Östersjön fick dyrare drift b
Z Zodde skrev:
Jo men när en tung produktionsfaktor (ofta på marginalen) som gas varierar 50% i pris på 2 månader (och det gör den pga kriget) så är det naturligt nog så.
Alla marknads kommentarer sen våren 2021 nämner kriget (läs volatila gaspriset) som avgörande orsak till
....
Eller vad menar du är orsaken till dagens volatila strömpriser?
Z Zodde skrev:
Gaspriset definierar absolut ovansidan på elpriset.
Om jag ska försöka sammanfatta det du skrivit så har du försökt göra gällande att det volatila gaspriset varit starkt bidragande till volatiliteten i elpriserna och indirekt styr elpriserna.

A
S Snikhol skrev:

Antag att det (endast) finns två producenter, P1 och P2. P1 är ett billigt kraftverk, och P2 ett dyrt kraftverk.

Strunta i elområden och flaskhalsar, och antag att produktionskostnaden för P1 är 1 kr/kWh, och att densamma för P2 är 10 kr/kWh. Antag också att P1 och P2 som mest kan producera säg 1 GW (effekt) vardera, när de kör på för fullt.

Idag är det varmt, och folks totala effektbehov är 800 MW. P1 kan försörja alla, och elpriset blir strax över 1 kr/kWh. P1 ska ju göra lite vinst också, så säg 1.5 kr/kWh. P2 vill ingen köpa av, så de står vid sidan och tittar på.

Nästa dag är det kallt, och folks samlade effektbehov är 2 GW. P1 bjuder ut sin fulla kapacitet för säg 1.5 kr/kWh, medan P2 erbjuder 11 kr/kWh. P1 kan inte täcka hela behovet, så åtminstone något elhandelsbolag kommer att behöva anta P2s erbjudande. Boom. Marginalprissättningen gör nu att elpriset sticker iväg till 11 kr/kWh. P2 gör en liten vinst (på den 1 GW de får leverera), medan det är tårta och kalas hos P1 som nu får sälja för 11 kr/kWh även de, dvs med 10 kr/kWh i vinst istället för 1 kr/kWh som normalt. De får även de leverera fullt (1 GW). P1 älskar alltså när det är kallt, för då tjänar de kosing.

P2 är förmodligen vanligtvis något annat, som exv en fjärrvärmeoroducent som kan ställa om (viss del) till elproduktion om det behövs, eller kanske ett reservkraftverk drivet av olja/gas, eller liknande.

Någon effektbrist finns inte, iaf inte innan folks effektbehov överstiger 2 GW. Då går det inte att förse alla med den effekt de behöver. Möjligen genom att ännu dyrare P3 måste blanda sig i, vilket enligt ovan ger dubbel tårta hos P1 och kanske åtminstone wienerbröd till fikat hos P2.

Lägg nu till det faktum att P1 och P2 ligger i olika delar av landet, och att elkablarna däremellan inte kan överföra mer än säg 500 MW. Det finns en sk flaskhals däremellan.

Antag att 90% av människorna bor i området (O2) för P2, och resterande i området (O1) för P1.

Antag att det är varmt (effektbehov = 800 MW, varav 80 MW i O1 och 720 MW i O2).

Vad händer?
Jo, de boende i O1 får sina 80 MW från P1. P1 exportera även 500 MW till O2. Resterande (möjlig) produktion, 420 MW får P1 antingen elda för kråkorna med (otroligt), exportera utanför landet till något grannområde, eller så får de minska produktionen. Elpriset för de boende i O1 blir kring 1.5 kr/kWh, eller kanske aningen mer om P1 ör gnidiga.

O2 då? Jo, i O2 köper de 500 MW effekt från P1, men måste även handla resterande 300 MW från O2. Om O2 och O1 är olika elområden blir elpriset därför högre i O2 än O1, och hamnar på cirka 11 kr/kWh.

Någon effektbrist är det dock fortfarande inte tal om, då båda områdenas effektbehov går att tillgodose av de producenter som finns. P1 är lyckliga över att de kan exportera dyr effekt till O2.

Vad händer däremot en kall vinterdag? Nu är effektbehovet 2 GW, varav 200 MW i O1 och resterande 1800 MW i O2.

P1 levererar 200 MW till O1 (där priset blir 1.5 kr/kWh), och 500 MW till O2.

O1 köper de 500 MW från P1, och alla de 1000 MW som P2 kan erbjuda. Priset blir minst 11 kr/kWh, säkerligen mer, och det uppstår nu lokal effektbrist i O2 eftersom det fattas 500 MW. O2 får därmed antingen ransonera, eller kontakta P3 och köpa de sista 500 MW därifrån. Detta gör dock att elpriset i O2 sticker iväg ytterligare, då både P1 och P2 får mer betalt, enligt P3s pris.

I landet som helhet finns ingen effektbrist om man ser på total kapacitet. Pga flaskhalsar i elnätet kan det dock uppstå lokal effektbrist, eftersom all den effekt som skulle kunna produceras av P1 inte går att överföra till O2.

Utan elområden så hade de boende i O1 fått betala de höga priserna i O2 även de, enbart på grund av flaskhalsen i nätet. Detta är anledningen till varför elområden infördes, åtninstone delvis.

På frågan om när elpriset frånkopplas från produktionskostnaden så är svaret nog så fort den billigaste producenten inte kan försörja alla med den effekt som behövs. Då måste effekt köpas från andra, dyrare producenter också, och den billigaste producenten börjar då att tjäna mer än vad det kostar dem att producera (vinstpåslag undantaget).

Vad är alternativet? Man skulle kunna säga att P1 aldrig får ta mer betalt än 1.5 kr/kWh, att P2 aldrig får ta mer betalt än 11 kr/kWh, osv. Detta skulle minska elpriset för alla, men de som bestämmer har ansett att detta ej fungerar/bör uppmuntras. Varför? Det får de mer insatta förklara.

• Älska
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.