L Lasse Holmström skrev:
jo, ett lågt elpris innebär att ökad elproduktion uteblir, såsom nu senast i Danmark där ingen inkom med anbud på vindkraftverket, [länk]

låg elproduktion, vind, i Tyskland förklarar de höga priserna enligt Svenska kraftnät
Du tar ett misslyckat exempel i Danmark å gör det till nån sanning framför andra projekt som e på gång.

Låg vind i Tyskland ger högre pris i Sverige,,,
Ja, för då måste tyskarna köra med dyr gas å med marginalprissättning drabbar det SE4
Grundläggande kunskaper ingen säger emot

G GrenBo skrev:
I jämförelse med elpriserna är det stiltje på gaspriserna under 2024.
Stiltje. Från februari till november fördubblades gaspriserna. 10O% dyrare.

Knappast stiltje imho.

Hade vi legat på februaris nivå hela året hade vi sluppit de spikar vi upplevt sista 1-2 månader

Senaste officiella EU-Acer rapport om fossilgasen.

https://www.acer.europa.eu/monitoring/MMR/gas_key_developments_Q3_2024

What challenges lie ahead?

• The agreement for transportation of Russian gas through Ukraine expires at the end of 2024, and its renewal is unlikely. Landlocked Central European countries will need alternative supply routes, making cross-border trade essential for maintaining affordable gas prices.

• If gas withdrawals this winter significantly exceed those of the past two, EU buyers may need to increase their competitiveness in LNG markets to replenish stocks in 2025, potentially driving up wholesale gas prices. Weather conditions will play a key role in either exposing or mitigating these risks.

• Several LNG production projects are currently under construction, but relief for a tight global LNG market may not be imminent. Facilities expected to deliver the first cargos to the global market in 2025 face uncertainty in commissioning and production ramp-up. Significant additional LNG volumes are anticipated from 2026 onwards, as several large projects are scheduled to come online.

Z Zodde skrev:
Stiltje. Från februari till november fördubblades gaspriserna. 10O% dyrare.

Knappast stiltje imho.

Hade vi legat på februaris nivå hela året hade vi sluppit de spikar vi upplevt sista 1-2 månader
Om du inte förstår skillnaden i magnitud är det svårt att diskutera. Se bifogad graf med TTF och SE4 (kl 1600) plottade bredvid varandra.

• Graf över elpriser för SE4 kl 16:00 (blå linje) och TTF Close (orange linje) under 2024. SE4 visar stora svängningar jämfört med TTF.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Om du inte förstår skillnaden i magnitud är det svårt att diskutera. Se bifogad graf med TTF och SE4 (kl 1600) plottade bredvid varandra.
Hur tänker du? Vilken enhet har Y axeln?
Gaspriset fördubblas från februari till november utan det syns på din graf. ??🤔

Nedan det volatila gaspriset i 2024.

Att jämföra volatilitet i absoluta tal mellan 2 olika varor med helt olika egenskaper (typ en går inte å lagra) funkar öht inte. Så ser inte vad du egentligen vill förmedla?

• Graf som visar EU:s naturgasprisförändringar 2024, med priser stigande från februari till november. Y-axeln markerar prisnivåer i EUR/MWh.
    Skapa konto
Z Zodde skrev:
Hur tänker du? Vilken enhet har Y axeln?
Gaspriset fördubblas från februari till november utan det syns på din graf. ??🤔

Nedan det volatila gaspriset i 2024.

Att jämföra volatilitet i absoluta tal mellan 2 olika varor med helt olika egenskaper (typ en går inte å lagra) funkar öht inte. Så ser inte vad du egentligen vill förmedla?
Enheten är densamma EUR/MWh. Enheterna är 100% jämförbara. Gaspriset är relativt stabilt (20-40) i förhållande elpriset som pendlar mellan -10 till +450. Volatiliten i gaspriset är som du ser är obefintlig i förhållande till volatiliteten i elpriset. Om du tar din graf och ändrar skalan på y-axeln så att du får samma skala som mig (-100 till +500) borde du få utseende som jag har i min graf. I din graf har du zoomat in på intervallet 20-50 på y-axeln vilket gör att volatiliteten ser större ut än vad den är i verkligheten. Jag vet inte om du gör det av okunskap eller om du gör det för att förvilla men alldeles oavsett blir det missvisande.
Förstår du nu?

Jag har tagit tidserierna direkt från källorna nedan.:
https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/elspotprices#metadata-info
https://finance.yahoo.com/quote/TTF=F/

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Enheten är densamma EUR/MWh. Enheterna är 100% jämförbara. Gaspriset är relativt stabilt (20-40) i förhållande elpriset som pendlar mellan -10 - 450. Volatiliten i gaspriset är som du ser obefintlig i förhållande till volatiliteten i elpriset. Om du tar din graf och ändrar skalan på y-axeln tilll -100 -- 500 borde du få samma siffror som jag har i min graf. Förstår du nu?
Du kan inte ha samma skala på 2 så olika å lite jämförbara produkter, det funkar inte. Du kan ju inte ens utläsa en fördubbling av gaspriset på ditt chart…?? Där hade statistikläraren gett FAIL…

Om du ändå envisas så må du ta bort extremvärdena (outliers) i början å slutet som förstör skalan så ser chartet lite bättre ut.

Men förstår ändå inte vad du vill visa?
Ingen har påstått att gaspriset är mer volatilt än elpriset?

Men det är gaspriset som ger elpriset spikarna. Därför ökar amplituden mångdubbelt med högt gaspris.

I början å i slutet av ditt elprischart var gas omkring 50, som lägst (p då svängde elpriset minst) på 22.

Det är alltså INTE gasprisets Volla i sig som gör el volatilitet utan gasprisets nivå.

Vid högt gaspris uppstår spikes pga marginalprissättningen.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Du kan inte ha samma skala på 2 så olika å lite jämförbara produkter, det funkar inte. Du kan ju inte ens utläsa en fördubbling av gaspriset på ditt chart…?? Där hade statistikläraren gett FAIL…

Om du ändå envisas så må du ta bort extremvärdena (outliers) i början å slutet som förstör skalan så ser chartet lite bättre ut.

Men förstår ändå inte vad du vill visa?
Ingen har påstått att gaspriset är mer volatilt än elpriset?

Men det är gaspriset som ger elpriset spikarna. Därför ökar amplituden mångdubbelt med högt gaspris.

I början å i slutet av ditt elprischart var gas omkring 50, som lägst (p då svängde elpriset minst) på 22.
Snälla du, båda varorna handlas till och med i samma enhet EUR/MWh. Jag har inte ens behövt normalisera för att få in dem på samma axel. Du framstår ju bara som helt outbildad när du säger att det inte går att jämföra EUR/MWh med EUR/MWh. Vad är det du inte förstår?

Det jag ville visa är att gaspriset inte driver elpriset i dagens marknad. Om gaspriset skulle vara drivande skulle elpriset inte röra sig långt över marginalkostnaden för gaskraften. Marginalkostnaden för gaskraften är lång långt under spikarna i elpriset. Således kan vi konstatera att du saknar grund för ditt påstående. Gaskraften är en relativt liten del av den europeiska elproduktionen. Lite förenklat kan man säga att norden domineras av vattenkraft, Frankrike av kärnkraft, Polen av kolkraft och Tyskland av en blandning (Gas endast 9,3% 2022 ). Det är en missuppfattning att gasen är en stor del.
https://wind-rat.de/wp-content/uploads/strommix-2022-chart.jpg

Kostnaden för gaskraft varierar mellan 109-181 enligt
https://www.ise.fraunhofer.de/conte...tromgestehungskosten_Erneuerbare_Energien.pdf

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Om gaspriset skulle vara drivande skulle elpriset inte röra sig långt över marginalkostnaden för gaskraften. Marginalkostnaden för gaskraften är lång långt under spikarna i elprise
Gaspriset definierar absolut ovansidan på elpriset. Vilket annat produktionsslag skulle göra det menar du? (Vind å sol definierar nedsidan)

Du verkar inte förstå kritiken mot y-axeln.
Det har inget med enheten p göra.

Det är när du får spikes på en kurva (el) å drar ut y axeln för att få med denna, så blir en fördubbling av värdet på 2a kurvan (gas) inte ens synlig. Som presentation blir sådana grafer meningslösa.

Att låta outliers få en stor betydelse blir lika fel som att hävda att en ögonblicksbild är representativ.

Att du sen påstår att elpris spikes aldrig kan vara högre än marginalkostnaden för gaskraft visar att du inte förstår.

Över tid har du självklart rätt men stämmer absolut inte på timme å enskilda dagars basis.

G GrenBo skrev:
Förstår du nu?
Ibland har Zodde lite kognitiva utmaningar med begrepp och principer och tenderar då att fastna i semantiskt orelaterade detaljer. 😉

Redigerat:
  • Haha
jawen
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Har aldrig claimat att gaspriset skulle vara orsaken till dygbsvsriationer. Däremot är de avgörande för amplituden. Dvs alla spikar över typ 70 öre som vi aldrig såg ned billig gas
Fast du hävdade det i går

• Gilla
GrenBo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Gaspriset definierar absolut ovansidan på elpriset. Vilket annat produktionsslag skulle göra det menar du? (Vind å sol definierar nedsidan)

Du verkar inte förstå kritiken mot y-axeln.
Det har inget med enheten p göra.

Det är när du får spikes på en kurva (el) å drar ut y axeln för att få med denna, så blir en fördubbling av värdet på 2a kurvan (gas) inte ens synlig. Som presentation blir sådana grafer meningslösa.

Att låta outliers få en stor betydelse blir lika fel som att hävda att en ögonblicksbild är representativ.

Att du sen påstår att elpris spikes aldrig kan vara högre än marginalkostnaden för gaskraft visar att du inte förstår.

Över tid har du självklart rätt men stämmer absolut inte på timme å enskilda dagars basis.
Ena sekunden påstår du att gaspriset styr elpriset. I nästa sekund säger du att priserna inte ens är jämförbara. Att ändra skalan på Y-axeln förändrar ingenting, se bifogad fil. Kognitiv dissonas gör ont men att acceptera verkligheten är det enda botemedlet.

Gaskraften är en liten pluttedel i europas energimix, endast 9.3% av tysklands produktion. Vindkraften är så brutalt mycket större när man kollar på norra europa som helhet. Elproduktionen från gaskraften kan inte mätta marknaden när vinden står still. Det är därför den inte påverkar i någon större utsträckning. Gaspriset har en inverkan när elpriset är i närheten av kostnaden för att tillverka gaskraft men när priset är över tar andra krafter över. Tex blir det lönsamt att elda i kolkraftverk och vissa förbrukare stänger ned sin förbrukning.

• Graf som visar elspotpris jämfört med gaspris (TTF) från 2024-01-01 till 2024-12-01. Blå linje för SE4 Spot, orange för TTF Close.
    Skapa konto
Z Zodde skrev:
Nedstängningar definierar den yttersta ovansidan. Roterande avstängningar i Californien är ett exempel. Minskad efterfrågan då priset är extremt är en annan faktor. Många planerar exempelvis att ladda sin elbil under natten då elen är billigare. Oljekraftverk har i dagsläget en högre marginalkostnad jämfört med gaskraften(Under 2022 var gaspriset så högt att det vara dyrare än att elda med olja). Det finns andra faktorer som har större inverkan är gaspriset.

Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar att det är gaspriset som styr. Det blir inte mer rätt för det.

S Snikhol skrev:
Fast du hävdade det i går
Då missförstod du eller jag misslyckades p förklara

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Ena sekunden påstår du att gaspriset styr elpriset.
Var skrev jag det. ??

Jag blir tillskriven så mycket åsikter jag aldrig fört fram.

Om jag skrev ovanstående, ja då ska jag pudla för det är fel.

Om jag INTE skrev ovanstående lägger vi ned för då ljuger du

Redigerat:
  • Haha
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.