Z Zodde skrev:
Men du visar bara i år?
Ta en 5årsgraf så ser du sambandet.

Så du får med tiden INNAN gaspriset började dra
Som jag skrev tidigare (#313) gick ditt resonemang mycket väl att tillämpa när gaspriset var galet (2022). Går man längre tillbaka än så så var vindkraften inte lika utbyggd och påverkade därmed mindre och gav inte upphov lika extrema svängningar i pris. Det vi tvistar om är ditt påstående i inlägg #245 "när en tung produktionsfaktor (ofta på marginalen) som gas varierar 50% i pris på 2 månader (och det gör den pga kriget) så är det naturligt nog så.
Alla marknads kommentarer sen våren 2021 nämner kriget (läs volatila gaspriset) som avgörande orsak till att volatilitetsindex skjutit i höjden".

Z Zodde skrev:
Jo men när en tung produktionsfaktor (ofta på marginalen) som gas varierar 50% i pris på 2 månader (och det gör den pga kriget) så är det naturligt nog så.
Alla marknads kommentarer sen våren 2021 nämner kriget (läs volatila gaspriset) som avgörande orsak till att volatilitetsindex skjutit i höjden.

Vi hade trots allt vindkraft våren 2021 också

Eller vad menar du är orsaken till dagens volatila strömpriser?
Varje gång jag visar att marknadsdata inte stödjer dina resonemang försöker du vända det till något annat. Inte en enda gång har du svarat på mina frågor om länkar till marknadsinfo eller annat som stödjer dina resonemang.

Redigerat:
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Som jag skrev tidigare (#313) gick ditt resonemang mycket väl att tillämpa när gaspriset var galet (2022). Går man längre tillbaka än så så var vindkraften inte lika utbyggd och påverkade därmed mindre och gav inte upphov lika extrema svängningar i pris. Det vi tvistar om är ditt påstående i inlägg #245 "när en tung produktionsfaktor (ofta på marginalen) som gas varierar 50% i pris på 2 månader (och det gör den pga kriget) så är det naturligt nog så.
Alla marknads kommentarer sen våren 2021 nämner kriget (läs volatila gaspriset) som avgörande orsak till att volatilitetsindex skjutit i höjden".

Varje gång jag visar att marknadsdata inte stödjer dina resonemang försöker du vända det till något annat. Inte en enda gång har du svarat på mina frågor länkar till marknadsinfo som stödjer dina resonemang.
Gasen steg 50% från sept-nov 2024.
Din graf visar ett stort uppjuck i Vollan under samma period. Så visst stödjer din graf mitt påstående angående 50% rallyt i gas.

G GrenBo skrev:
Att bygga ny produktion tar tid, minst 5-10 år, pratar vi kärnkraft tar det antagligen mer tid än så. Frågeställningen är vad som går att göra på kort sikt innan man får ny produktion på plats.
Kärnkraft räkna 15-20 år, dra nya ledningar tar säker 10-15 år innan alla bygglov etc är klart, att flytta elintensiv industri och arbetare kan vara upp and running på 3-5 år om man är beredd att fatta rätt beslut. Lätt att glömma men det går faktiskt att bo även i norra Sverige.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle min kritik bli mindre relevant om jag arbetade för regeringskansliet? Vilken guilt by association uppstår då som hjälper dig? Men nej, det är jag inte – vad det nu spelar för någon roll.
Du resonerar som ifall du hade kopplingar till regeringen. Du verkar inte tycka något de gör är fel öht. Men OK..

Till vilken kostnad då, och hur fort? Känner inte till några sådana planer samtidigt som vi har ett dussin förbindelser från norr till söder.
Sjökablar går ju bra att bygga mot kontinenten så varför skulle det var så himla svårt utefter vår egen kust?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Tja, det är ju Svenska kraftnäts jobb och de håller ju på och ökar kapaciteten från norr till söder med typ 40 % (från 7,3 till 10 GW).
Och du kan inte se några problem med det för vår elintensiva industri? SSAB ska just börja bygga en elsmältugn för att börja avveckla fossil stålproduktion i Luleå läste jag. Lär ju gå åt en del el där.
Vad skulle problemet med export vara menar du om elen i Sverige producerades i sådan mängd att den bara betingade ett pris om 10 öre/kWh inom landet?
Tja, kanske att de som byggt dyra kraftverk inte får tillbaka sina pengar?
Om du inte ökar kablarna söderut så blir ju priset ännu lägre stora delar av året.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Gasen steg 50% från sept-nov 2024.
Din graf visar ett stort uppjuck i Vollan under samma period. Så visst stödjer din graf mitt påstående angående 50% rallyt i gas.
Nej, ser du inte att hoppet i vol är just ett hopp? korrelationen är under 6%, obefintlig med andra ord. Det var hög även vol i början av året då gaspriset var relativt lågt... Var det inte du som pratade om cherry picking... Marknadsdata stödjer inte ditt påstående även om du hoppades på det.

Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Drar samma slutsats. Trist att vi i Sverige som har alla förutsättningar för att kunna ha det så dragits in i denna sörja.

Ser faktiskt ingen vettig lösning.

Och är min snittkostnad på året acceptabel så fine, men trist att inte kunna teckna fast pris till vettiga nivåer.
Jo den ända vettiga lösningen i nutid är att Tyskland snarast återstartar sin kärnkraft så får man direkt mer stabilitet mot Dunkelflaute samt en mindre volatil elmarknad. (och fossilgasmarknad).

Sen att det byggs ett antal SMR reaktorer utspridda i Europa av olika kraftbolag och marknaden vet ju exakt var de trånga kabelöverföringarna är.

Mikael_L
A Alexander HB skrev:
Vad är alternativet? Man skulle kunna säga att P1 aldrig får ta mer betalt än 1.5 kr/kWh, att P2 aldrig får ta mer betalt än 11 kr/kWh, osv. Detta skulle minska elpriset för alla, men de som bestämmer har ansett att detta ej fungerar/bör uppmuntras. Varför? Det får de mer insatta förklara.
En stor nackdel är att det gör att incitamentet att bygga mer bra produktion som P1 försvinner.
Det är mer ekonomiskt att driva de äldsta, sämsta, skitigaste kraftverken vidare än att bygga nytt och modernt.
Och sen, vad ska man göra med alla kraftproducenter som lägger negativt säljbud idag?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo den ända vettiga lösningen i nutid är att Tyskland snarast återstartar sin kärnkraft så får man direkt mer stabilitet mot Dunkelflaute samt en mindre volatil elmarknad. (och fossilgasmarknad).

Sen att det byggs ett antal SMR reaktorer utspridda i Europa av olika kraftbolag och marknaden vet ju exakt var de trånga kabelöverföringarna är.
Och tills det hänt optimistiskt sett om typ 6 år? Så kör vi som nu?

A
D Daniel 109 skrev:
Du har några fel i texten. P1 kan inte exportera dyrt till angränsande elområde om det är lågt pris lokalt.

Finns inte efterfrågad effekt stiger priset så pass att efterfrågan går ner. Ransonering blir således inte aktuell.
Eller är det detta som är flaskhalsavgiften? Dvs P1 får inte mer betalt för elen de exporterar till O2 än vad de får i O1. Priset i O2 är dock högre än i O1, och mellanskillnaden tillfaller istället Svenska kraftnät?

Isf har vi ju tre aktörer, minst, som tjänar pengar på överföringsbristerna.

Svenska kraftnät håvar in flaskhalsavgifter (som de egentligen ska investera i bättre nät, men som de istället verkar samla på hög). Producenterna tjänar mer pengar. Och staten får in mer skatt då priserna är höga. Isf är ju orsaken till de höga priserna utredd, eller åtminstone varför ingen gör något för att avhjälpa.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och tills det hänt optimistiskt sett om typ 6 år? Så kör vi som nu?
Njau, nyval i Februari efter att regeringen sprack som en stor grön bubbla.

Många bedömer att det finns mycket goda förutsättningar för en återstart av minst fem stora kärnreaktorer.

A Alexander HB skrev:
Vad är alternativet? Man skulle kunna säga att P1 aldrig får ta mer betalt än 1.5 kr/kWh, att P2 aldrig får ta mer betalt än 11 kr/kWh, osv. Detta skulle minska elpriset för alla, men de som bestämmer har ansett att detta ej fungerar/bör uppmuntras. Varför? Det får de mer insatta förklara.
Bra text.

Jag undrar också, vad vore felet om p1 var tvungen att sälja för sitt offererade pris?
Om de gjorde det och man fick köpa 10% el från p2 skulle ju konsumentens pris bli ca 2kr kWh istf 11kr.

A Alexander HB skrev:
Är du säker på det? Jag frågar för att jag vill veta. Det går väl att lägga olika anbud i olika elområden på Nordpool, vilket borde möjliggöra att sälja el för olika pris i olila områden.

Om inte, varför har vi då elområden? I mitt exempel skulle det ju innebära att priset i O1 går upp endast pga att det inte går att exportera tillräckligt till O2, vilket låter konstigt.

I min låtsasvärld med endast två producenter borde väl ransonering vara aktuellt när det totala behovet minskats ner till maslovska nivåer. Det finns ju en praktisk, lägsta gräns för vad som är acceptabelt, där det kan gå att lösa praktiskt endast genom att börja rulla in/urkoppling.
Ja, jag är säker. Man kan bara lägga bud i det område produktionen finns i.

Ransonering blir aktuell först om det inte går ihopsig när priset nått taket. Om det är 40kr/kWh eller något sådant.

Q
D Daniel 109 skrev:
Nej, den rimliga vinst marginalen behöver du inte ta med. Man producerar om det ger mer pengar in än att inte producera. Tex kärnkraften kör på även till priser som inte är lönsamma, men att inte producera skulle ge ännu större förluster.
Jag tror du missförstod mitt inlägg. Jag skriver inte om när kraftverk lägger bud eller när dom kör. Det baserar dom som du säger på sin marginalkostnad.

Jag påpekar vad (snitt)priset mot kund landar på över lång tid på vilken marknad som helst med bra konkurrens. Då landar den på kostnader+vinst marginal. Annars försvinner bolaget och priset rör sig uppåt tills detta uppnås.

Detta gäller över tid även på elmarknaden. Kortsiktigt lägger du bud för att täcka marginalkostnad men över tid är det naturligtvis inte möjligt, då går man i konkurs.

Det speciella här är att konkurrensen är dålig på billiga produktionsslag. Det är rejäla regleringar för att bygga nytt så då fungerar det dåligt.

På de flesta andra marknader skulle så dåliga företag med produktionskostnader långt över de bästa försvinna snabbt och priset gå ner mot jämvikten kostnad+vinst för de bästa företagen. Då dessa kan fylla volymen som behövs genom att expandera sin billiga metod.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.