G GrenBo skrev:
Du påstår att jag har fel i allt jag skriver utan att ha minsta lilla fakta som grund. Sedan byter du spår utan att erkänna när du har blivit överbevisad gång på gång. Du använder dig av ord du inte förstår dig på som exempelvis implicit volatilitet och volatilitetsindex. Det enda du gör är att förstöra tråden med en massa falsarier.

Jag undrar faktiskt om du förstår vad du själv skriver. Det börjar faktiskt luta åt att du är ett TROLL.
Rätt slutsats.

Z Zodde skrev:
Har jag aldrig påstått
Vi kan väl gå tillbaka och kolla....

Z Zodde skrev:
Där hade statistikläraren gett FAIL…
Z Zodde skrev:
Att jämföra volatilitet i absoluta tal mellan 2 olika varor med helt olika egenskaper (typ en går inte å lagra) funkar öht inte.
Ganska solklart att du påstår att jag har fel i det jag skriver utan att ha minsta lilla fakta som grund.
Z Zodde skrev:
Du snackar om troll med under 100 inlägg. 🤣🤣

Bemöt sakfrågan istället.
Jag har försökt bemöta sakfrågan så pedagogiskt som möjligt, se exempelvis #298, #304, #306, #308 & #312. Jag har till och med redovisat källor så att du kan replikera graferna.
Z Zodde skrev:
Jag har flera gånger bett dig citera mig på det DU PÅSTÅTT jag sagt men hittills har du kommit upp med nada.
Se inledningen av detta inlägg.

Z Zodde skrev:
Blir svårt att argumentera mot nån som ljuger.

Ta mitt påstående om att implicit volatilitet berättar om osäkerhet. Det gör INTE terminspriser Även här lyckas du röra om i grytan så jag får klä skott för nåt Boiler påstår👎🏾
Jag har bett dig förklara var du observerar din implicita volatilitet på elmarknaden men du har undvikit att svara på min fråga om volatilitetsindex. Se nedan
G GrenBo skrev:
Finns det ett volatilitetsindex för elhandel på den nordiska marknaden som det handlas i?
Nu får vi se om du är man nog att pudla som du skrev att du skulle göra eller om du är ett äkta TROLL
Z Zodde skrev:
Var skrev jag det. ??

Jag blir tillskriven så mycket åsikter jag aldrig fört fram.

Om jag skrev ovanstående, ja då ska jag pudla för det är fel.

Om jag INTE skrev ovanstående lägger vi ned för då ljuger du

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Terminer speglar marknadens förväntningar framåt i tiden
Det stämmer, snittet av förväntningarna
Men den speglar INTE osäkerheten (den kan va både uppåt å nedåt)
Osäkerheten visas av implicita volatiliteten på derivaten.

Z Zodde skrev:
Det stämmer, snittet av förväntningarna
Men den speglar INTE osäkerheten (den kan va både uppåt å nedåt)
Osäkerheten visas av implicita volatiliteten på derivaten.
Vilka derivat pratar du om? De vanligaste derivaten på elmarknaden är terminer!

A Alexander HB skrev:
Vad är alternativet? Man skulle kunna säga att P1 aldrig får ta mer betalt än 1.5 kr/kWh, att P2 aldrig får ta mer betalt än 11 kr/kWh, osv. Detta skulle minska elpriset för alla, men de som bestämmer har ansett att detta ej fungerar/bör uppmuntras. Varför? Det får de mer insatta förklara.
Energiföretagens förklaring

"Enligt nationalekonomisk teori leder marginalprissättning till en effektiv resursanvändning då kostnaden för den sist producerade enheten på marknaden motsvarar den nytta som den tillför köparen av varan.

Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset. Dessutom vem som ska få lov att köpa hur mycket av varan, vem som ska tillverka den, med vilken teknik och hur mycket som ska produceras."

https://www.energiforetagen.se/pres...n-forklarar-marginalprissattning-pa-elmarknad

Min kommentar, man kan ju inte låta någon som producerar kärnkraftsel bestämma priset då går det ju galet med alla gröna drömmar.

• Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Jag har bett dig förklara var du observerar din implicita volatilitet på elmarknaden men du har undvikit att svara på min fråga om volatilitetsindex. Se nedan
Implicit Volla ser man på Nasdaqbörsen.
Volatilitetsindex har jag inte sett nån marknad på med att det produceras av marknadsdeltagare vet jag.
G GrenBo skrev:
Vilka derivat pratar du om? De vanligaste derivaten på elmarknaden är terminer!
Optioner.

Detta var ett svar till Boiler som påstod att man kunde läsa grad av osäkerhet på marknaden genom terminspriser . Håller du med om det?

Redigerat:
G GrenBo skrev:
Ganska solklart att du påstår att jag har fel i det jag skriver utan att ha minsta lilla fakta som grund
Att använda 2 helt olika dataserier (med helt olika värden) med EN GENENSAM Yaxel funkar inte. Jag sa aldrig att datan var fel

Men se chartet själv? Du kan inte ens urskönja en 50% uppgång i gaspriset

G GrenBo skrev:
Om jag ska försöka sammanfatta det du skrivit så har du försökt göra gällande att det volatila gaspriset varit starkt bidragande till volatiliteten i elpriserna och indirekt styr elpriserna.
Högt gaspris definierar översidan på elpriset yes.

Och om gaspriset är högt å väderberoende inte levererar blir vollan högre än om
Gaspriset är lågt å väderberoende inte levererar.

S Snikhol skrev:
Så… marginalkostnaden är då vad någon producent anser sig kunna ta betalt? Inte nödvändigtvis produktionskostnaden?

Det är inte ovanligt att marginalprissättning på elmarknaden beskrivs som att det är den sist producerade kilowattimmen som bestämmer priset för hela marknaden. Men det kan också uttryckas som att det är den sista köpta kilowattimmen som sätter priset.

Enligt nationalekonomisk teori leder marginalprissättning till en effektiv resursanvändning då kostnaden för den sist producerade enheten på marknaden motsvarar den nytta som den tillför köparen av varan.

Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S
A Alexander HB skrev:
Antag att det (endast) finns två producenter, P1 och P2. P1 är ett billigt kraftverk, och P2 ett dyrt kraftverk.

Strunta i elområden och flaskhalsar, och antag att produktionskostnaden för P1 är 1 kr/kWh, och att densamma för P2 är 10 kr/kWh. Antag också att P1 och P2 som mest kan producera säg 1 GW (effekt) vardera, när de kör på för fullt.

Idag är det varmt, och folks totala effektbehov är 800 MW. P1 kan försörja alla, och elpriset blir strax över 1 kr/kWh. P1 ska ju göra lite vinst också, så säg 1.5 kr/kWh. P2 vill ingen köpa av, så de står vid sidan och tittar på.

Nästa dag är det kallt, och folks samlade effektbehov är 2 GW. P1 bjuder ut sin fulla kapacitet för säg 1.5 kr/kWh, medan P2 erbjuder 11 kr/kWh. P1 kan inte täcka hela behovet, så åtminstone något elhandelsbolag kommer att behöva anta P2s erbjudande. Boom. Marginalprissättningen gör nu att elpriset sticker iväg till 11 kr/kWh. P2 gör en liten vinst (på den 1 GW de får leverera), medan det är tårta och kalas hos P1 som nu får sälja för 11 kr/kWh även de, dvs med 10 kr/kWh i vinst istället för 1 kr/kWh som normalt. De får även de leverera fullt (1 GW). P1 älskar alltså när det är kallt, för då tjänar de kosing.

P2 är förmodligen vanligtvis något annat, som exv en fjärrvärmeoroducent som kan ställa om (viss del) till elproduktion om det behövs, eller kanske ett reservkraftverk drivet av olja/gas, eller liknande.

Någon effektbrist finns inte, iaf inte innan folks effektbehov överstiger 2 GW. Då går det inte att förse alla med den effekt de behöver. Möjligen genom att ännu dyrare P3 måste blanda sig i, vilket enligt ovan ger dubbel tårta hos P1 och kanske åtminstone wienerbröd till fikat hos P2.

Lägg nu till det faktum att P1 och P2 ligger i olika delar av landet, och att elkablarna däremellan inte kan överföra mer än säg 500 MW. Det finns en sk flaskhals däremellan.

Antag att 90% av människorna bor i området (O2) för P2, och resterande i området (O1) för P1.

Antag att det är varmt (effektbehov = 800 MW, varav 80 MW i O1 och 720 MW i O2).

Vad händer?
Jo, de boende i O1 får sina 80 MW från P1. P1 exportera även 500 MW till O2. Resterande (möjlig) produktion, 420 MW får P1 antingen elda för kråkorna med (otroligt), exportera utanför landet till något grannområde, eller så får de minska produktionen. Elpriset för de boende i O1 blir kring 1.5 kr/kWh, eller kanske aningen mer om P1 ör gnidiga.

O2 då? Jo, i O2 köper de 500 MW effekt från P1, men måste även handla resterande 300 MW från O2. Om O2 och O1 är olika elområden blir elpriset därför högre i O2 än O1, och hamnar på cirka 11 kr/kWh.

Någon effektbrist är det dock fortfarande inte tal om, då båda områdenas effektbehov går att tillgodose av de producenter som finns. P1 är lyckliga över att de kan exportera dyr effekt till O2.

Vad händer däremot en kall vinterdag? Nu är effektbehovet 2 GW, varav 200 MW i O1 och resterande 1800 MW i O2.

P1 levererar 200 MW till O1 (där priset blir 1.5 kr/kWh), och 500 MW till O2.

O1 köper de 500 MW från P1, och alla de 1000 MW som P2 kan erbjuda. Priset blir minst 11 kr/kWh, säkerligen mer, och det uppstår nu lokal effektbrist i O2 eftersom det fattas 500 MW. O2 får därmed antingen ransonera, eller kontakta P3 och köpa de sista 500 MW därifrån. Detta gör dock att elpriset i O2 sticker iväg ytterligare, då både P1 och P2 får mer betalt, enligt P3s pris.

I landet som helhet finns ingen effektbrist om man ser på total kapacitet. Pga flaskhalsar i elnätet kan det dock uppstå lokal effektbrist, eftersom all den effekt som skulle kunna produceras av P1 inte går att överföra till O2.

Utan elområden så hade de boende i O1 fått betala de höga priserna i O2 även de, enbart på grund av flaskhalsen i nätet. Detta är anledningen till varför elområden infördes, åtninstone delvis.

På frågan om när elpriset frånkopplas från produktionskostnaden så är svaret nog så fort den billigaste producenten inte kan försörja alla med den effekt som behövs. Då måste effekt köpas från andra, dyrare producenter också, och den billigaste producenten börjar då att tjäna mer än vad det kostar dem att producera (vinstpåslag undantaget).

Vad är alternativet? Man skulle kunna säga att P1 aldrig får ta mer betalt än 1.5 kr/kWh, att P2 aldrig får ta mer betalt än 11 kr/kWh, osv. Detta skulle minska elpriset för alla, men de som bestämmer har ansett att detta ej fungerar/bör uppmuntras. Varför? Det får de mer insatta förklara.
Mmm… jag fattar. Det är fri prissättning och producenterna får betalt det köparna är beredda att betala. Och då tycker jag man ska skippa snacket om marginalkostnaden på råvaror helt när det kommer till spot.

Det handlar helt om vad budet på den sista kwh som behövs varje timme landar på. Inte vad producenten har för kostnader.

EDIT: fanns förmodligen en helt annan korrelation längre tillbaks innan on/off haveriet

S
Z Zodde skrev:

Det är inte ovanligt att marginalprissättning på elmarknaden beskrivs som att det är den sist producerade kilowattimmen som bestämmer priset för hela marknaden. Men det kan också uttryckas som att det är den sista köpta kilowattimmen som sätter priset.

Enligt nationalekonomisk teori leder marginalprissättning till en effektiv resursanvändning då kostnaden för den sist producerade enheten på marknaden motsvarar den nytta som den tillför köparen av varan.

Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset.
Yes, jag skrev nåt liknande samtidigt 🙂

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Om jag ska försöka sammanfatta det du skrivit så har du försökt göra gällande att det volatila gaspriset varit starkt bidragande till volatiliteten i elpriserna och indirekt styr elpriserna.
Marknadsdeltagarna, allt från players till analytiker är eniga om att den ENSKILT viktigaste faktorn som bestämmer elprisnivån denna vinter är gaspriset. Kall vinter kommer som god 2a

S Snikhol skrev:
Inte vad producenten har för kostnader.
Den koppling som finns till produktionspriset är att i en väl fungerande marknad med hög konkurens så sjunker priset till kund ner mot produktionskostnaden + en rimlig vinstmarginal.

Men det förutsätter att det byggs mer produktion av det billiga slaget som räcker till hela volymen.

• Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Att Daniel blandar sig beror nog mest på att han är en surgubbe som vanligt kör med sina innehållslösa one-liners. Han verkar mer intresserad av semantik än av sakfrågor. 😉
Finns många med mycket kunskap på BH.
Alla skriver på sitt sätt.

De flesta klarar av att fokusera på sak å inte på person (alltså inte surgubbar lr oneliners)

Daniel tillhör imho gruppen det är värt att lyssna på om man vill lära sig nåt, även om vi långt ifrån alltid har samma åsikt.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Men det förutsätter att det byggs mer produktion av det billiga slaget som räcker till hela volymen.
Jo och dit kommer vi aldrig till rimliga kostnader för en massa vindsnurror, batterier och en hiskeligt dyr vätgas, lager och distribution.

• Ledsen
Snikhol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.