Att lämna EES skulle vara förödande för Sverige.

• Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Samtidigt har Jämtkraft öppnat dammluckorna i december eftersom magasinen är fyllda och det går inte sälja elen. Tydligen ger dagens regler att dom inte ens(affärsmässigt) kan använda den själva till sina elpannor i fjärrvärmen. Eldar skog istället.

D Daniel 109 skrev:
Att lämna EES skulle vara förödande för Sverige.
Bättre det än att vara kvar på det sjunkande skeppet. Sen varför skulle det bli katastrof? Finns massor med länder i världen som inte är med EU som ändå kan exportera till EU utan större problem.

EU skulle ha stannat vid en tullunion, då hade det bara behövts ett par byråkrater i Bryssel för att hantera det praktiska. Som det nu är så utvecklas vi till någon sjuk liberal variant av Sovjetunionen som ska lägga sig i allt och har en massa konstiga ideer om hur allt ska skötas. Inte konstigt att vi hela tiden hamnar mer och mer på efterkälken mot resten av världen.

L lbgu skrev:
Bättre det än att vara kvar på det sjunkande skeppet. Sen varför skulle det bli katastrof? Finns massor med länder i världen som inte är med EU som ändå kan exportera till EU utan större problem.

EU skulle ha stannat vid en tullunion, då hade det bara behövts ett par byråkrater i Bryssel för att hantera det praktiska. Som det nu är så utvecklas vi till någon sjuk liberal variant av Sovjetunionen som ska lägga sig i allt och har en massa konstiga ideer om hur allt ska skötas. Inte konstigt att vi hela tiden hamnar mer och mer på efterkälken mot resten av världen.
Norge är inte med i EU men de har samma problem med elhandeln som vi har. Låt oss undvika att göra detta till en EU-diskussion.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Samtidigt har Jämtkraft öppnat dammluckorna i december eftersom magasinen är fyllda och det går inte sälja elen. Tydligen ger dagens regler att dom inte ens(affärsmässigt) kan använda den själva till sina elpannor i fjärrvärmen. Eldar skog istället.
Du får gärna utveckla varför dagens regler hindrar dem att använda överskottselen i sina elpannor i fjärrvärmen.

G GrenBo skrev:
Norge är inte med i EU men de har samma problem med elhandeln som vi har
Det du beskriver som ”problem” dvs volatila elpriser gäller väl ALLA länder på den integrerade elmarknaden…
Men självklart har det absolut inget med EU å göra, en total avspårning

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lbgu skrev:

Vilken tur att vi bara behöver titta på UK för att se hur bra det vore att lämna EU... Har inte sett några siffror som tyder på att något gått bättre där sen de lämnade....

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Höga exportpriser är inte fel.
Men den mekanism som smittar den interna marknaden med tysk-priser skulle gott kunna justeras så att vi slipper bära korset av deras havererade energipolitik.

Kanske kunde exportkablarna få ett eget elområde?
Eller så kan Kineserna åka båt.😁

Z Zodde skrev:
Det du beskriver som ”problem” dvs volatila elpriser gäller väl ALLA länder på den integrerade elmarknaden…
Men självklart har det absolut inget med EU å göra, en total avspårning
Vår gemensamma "elhandelsmarknad" spänner långt utanför EU. Norge, Storbritannien, Belarus, Ukraina osv. Att skylla allt på EU är att lura sig själv. Ta tex kablarna mellan GB & NO. De tillkom efter brexit. EU är inte optimalt men större delen av problemen med elhandelsmarknaden beror på andra orsaker som exempelvis besluten att ersätta baskraft med intermittenta kraftslag utan att bygga ut reglerkraften i tillräcklig omfattning.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Men den mekanism som smittar den interna marknaden med tysk-priser skulle gott kunna justeras så att vi slipper bära korset av deras havererade energipolitik.

Z Zodde skrev:
Men då importerar vi samtidigt.

Skulle vi i alla lägen, alla tänkbara situationer vara självförsörjande på el skulle vi vara tvingade att bygga ut kapacitet nåt enormt.

Vem betalar då för detta, jo konsumenterna.
Vi hade haft ordentligt högre elpriser isåfall.
Senast elpriset var skyhögt så exporterade vi väl el till Tyskland, samt att Karlshamsverket var i drift. Vad jag hört så körs Karlshamsverket när det är ekonomiskt lönsamt.

hjelmen1 hjelmen1 skrev:
Vad jag hört så körs Karlshamsverket när det är ekonomiskt lönsamt.
Själv har jag hört att de ingår i SvKs effektreserv

hjelmen1 hjelmen1 skrev:
Senast elpriset var skyhögt så exporterade vi väl el till Tyskland,
När?

Z Zodde skrev:
Själv har jag hört att de ingår i SvKs effektreserv

När?
Nyligen här i december när priserna rusade.

Z Zodde skrev:
Men då importerar vi samtidigt.

Skulle vi i alla lägen, alla tänkbara situationer vara självförsörjande på el skulle vi vara tvingade att bygga ut kapacitet nåt enormt.

Vem betalar då för detta, jo konsumenterna.
Vi hade haft ordentligt högre elpriser isåfall.
Senast elpriset var skyhögt så exporterade vi väl el till Tyskland, samt att Karlshamsverket var i drift. Vad jag hört så körs Karlshamsverket när det är ekonomiskt lönsamt.
Rabbithole Rabbithole skrev:
Utbyggnad av nätet är på G. Men det kostar och tar tid att fixa. Även regionalnäten är underdimensionerade på många platser.

Detta tas upp i elnätsrapporten som jag länkade.
Hur många år har vi nu betalat flaskhalsavgifter sen elområdena infördes? Hur många meter högspännings ledningar har byggs för att bygga bort flaskhalsarna?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
hjelmen1 hjelmen1 skrev:
Nyligen här i december när priserna rusade.
Ok. Har du nån länk som kan verifiera att Karlshamn kört kommersiellt i december.
Hittar inget men kan ha missat.

Trodde inte man körde kommersiellt när man ingår i effektreserven…

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ok. Har du nån länk som kan verifiera att Karlshamn kört kommersiellt i december.
Hittar inget men kan ha missat.

Trodde inte man körde kommersiellt när man ingår i effektreserven…
Nej, jag har ingen mer information än vad som står i medierna. Jag säger inte att jag har rätt, men det är så som jag har tolkat den infon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.