S Snikhol skrev:
Dåligt avtal.
Är du förvånad?
Samtidigt har vi en regering som gått till val på att lösa allt med ny kärnkraft.
Lite grann som Trump ska lösa allt nu i januari.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är inte en exportbegränsning ett handelshinder? Hur menar du då?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Ja, men så länge det är lika för alla föreligger inget handelshinder.
Vilket ju inte är fallet med tanke på att alla gränser inte har samma kapacitet. Se i veckan Finland tex. Lite kablar, lågt pris. Och som sagt, det är heller inte lika villkor mellan ens Sverige och Tyskland. Kvoten konsumtion/produktion är helt olika, och skillnaden på hela resp lokalmarknads volym är också helt olika.
Det här vet ju alla elhandlare o producenter men ingen vill prata om nåt annat än frihandel av nån anledning.

D Daniel 109 skrev:
Nej, man får inte begränsa exporten i syfte att manipulera marknaden. Dessa tillåtna 30% är för att hantera interna flaskhalsar i nätet.
Då får vi väl bygga om elnätet så att vi skapar flaskhalsar innan anslutningspunkterna för kablarna till Tyskland och Danmark, så att de inte går att köra på full kapacitet. Alla andra länder rundar EU-reglerna. Nu det är dags för oss att göra likadant.

Ska jag var helt ärligt blir jag rätt förbannad på svenskarna ska betala för utbyggnad av elnätet som är drivet av att vi ska exportera elenergi till kontinenten. Exportkablarna borde beläggas med en fet effekttariff som alla andra förbrukare.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det fanns inget rimligt alternativ till elområden.
Tyskland verkar ju tycka det går bra utan att dela in landet i elområden. De anser nämligen att det är till nackdel för tyska elkonsumenter att göra det. Tänk om våra politiker kunde tänka på oss först istället för att prioritera t.ex. danska elkunder.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Är inte en exportbegränsning ett handelshinder? Hur menar du då?
Tänker på 70/30. Vad är det som säger att det inte kan vara omvänt 🤔

Kraken (Octopus energy) håller på att öka funktionaliteten av nätavgifter i UK, tycker det är intressant att se hur det systemet utvecklas.

En del av tanken är smartare prisstyrning och att förbrukningstopparna ska slå mer lokalt

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du menar att staten medvetet undanhåller en stor majoritet av medborgarna billigare el genom att hindra utbyggnad av elnätet från norr till söder?

Årtiondets scoop eller skitsnack? I call bullshit.
Eftersom Sverige är en plutt jämfört med resten av Europa finns det risk för att en utbyggnad av elnätet skulle leda till att "Tysklandspriserna" skulle dominera vårt sammanslagna elhandelsområde ("SE") istället för att vi skulle få SE2-priser i det sammanslagna elhandelsområdet. Det finns en viss poäng i det karlmb skriver men jag är ytterst tveksam till att våra politiker förstår det. De verkar ju inte ens förstå effekterna av den flödesbaserade kapacitetsberäkningsmetoden.
K karlmb skrev:
Jag fattar din ironi, men alla tänker kanske inte på att det är precis därför vi har våra 4 elområden. För att skydda elintensiv industri i norr. Hela snacket om att bygga bättre elnät är ju därför ett spel för galleriet. Skulle det göras så skulle vi slut ut alltihop direkt, inte bara allt söder om Dalälven som nu.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kraken (Octopus energy) håller på att öka funktionaliteten av nätavgifter i UK, tycker det är intressant att se hur det systemet utvecklas.

En del av tanken är smartare prisstyrning och att förbrukningstopparna ska slå mer lokalt
Intressant! Var kan man läsa om det?

G GrenBo skrev:
Eftersom Sverige är en plutt jämfört med resten av Europa finns det risk för att en utbyggnad av elnätet skulle leda till att "Tysklandspriserna" skulle dominera vårt sammanslagna elhandelsområde ("SE") istället för att vi skulle få SE2-priser i det sammanslagna elhandelsområdet. Det finns en viss poäng i det karlmb skriver men jag är ytterst tveksam till att våra politiker förstår det. De verkar ju inte ens förstå effekterna av den flödesbaserade kapacitetsberäkningsmetoden.
Nej, det är ju alla på nivån att det stora problemet var att nån annan lade ner fungerande kärnkraft.
Givetvis ser man inga andra orsakssamband.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:

När jag får betalt för att tända pelletspannan och slå av all elektrisk uppvärmning så kan vi snacka.

G GrenBo skrev:
Intressant! Var kan man läsa om det?
https://kraken.tech/case-studies

Upptäckte detta nyss så har inte hunnit läsa på så mycket ännu

S sjoelund skrev:
Är det en skämttidning? Vad fan är "unruffled power supply" för något? XD
Svenskt Näringsliv som driver tidningen försöker nog vara väldigt seriösa, agendadrivande är de däremot. Ser att en del kinesiska leverantörer använder uttrycket "Unruffled power supply". Misstänker att det är en översättning Engelska->Kinesiska->Engelska som blivit fel när de översätter tillbaka till Engelska.

L lbgu skrev:
Tyskland verkar ju tycka det går bra utan att dela in landet i elområden. De anser nämligen att det är till nackdel för tyska elkonsumenter att göra det. Tänk om våra politiker kunde tänka på oss först istället för att prioritera t.ex. danska elkunder.
Du menar att vi skulle gått på spåret med mothandel? Är det rimligt att lägga en massa pengar på det med resultatet att hela Sverige skulle få priser som liknar de i SE4?

Det låter i mina öron som dåligt använda pengar.

D Daniel 109 skrev:
Du menar att vi skulle gått på spåret med mothandel? Är det rimligt att lägga en massa pengar på det med resultatet att hela Sverige skulle få priser som liknar de i SE4?

Det låter i mina öron som dåligt använda pengar.
Det enda vettiga spåret är att lämna EU innan de drar ned oss tillräckligt långt i fördärvet. Man måste vara självplågare för att vilja ha ett ytterligare lager med politiker/byråkrater som ska detaljstyra ens liv.
Sverige klarade sig alldeles utmärkt utan EU tidigare. På något konstigt sätt kunde vår industri även då exportera till EU och samtidigt vara lönsamma.Och även ifall det skulle kosta ett antal miljarder om året att stå utanför så anser jag nog att friheten är värd det priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.