C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Till en början, seriekopplade brandvarnare. Larmar en larmar alla. Köp inte de absolut billigaste. Houseguard har bra som fungerar bra. Byt batterier årligen och testa dom med jämna mellanrum. Pulversläckare placerade på lättåtkomlig plats, minst en 6kg på varje plan. Nödstegar från de rum som är en våning upp. (Typ repstege). Brandfilt i köket. Den ska vara minst 180*120 cm. Utbilda er om hur en brandsläckare fungerar och hur man släcker en brand med den. Prata med er lokala räddningstjänst.
 
C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Vi har Verisure, 5 rökdetektorer, 3 kameror. Känns gediget.
 
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova tryggt.
Du lägger ut en länk till en släckare med 43A från Nexa när det finns mycket bättre från houseguard med 55A. Maus Stixx PRO kostar bara 795kr styck när man beställer den direkt från tillverkaren, vilket man kan som privatperson. Brandfiltar som du länkar är bara 120*120. Den ska enligt rekommendation från MSB vara 120*180 för att kunna täcka merparten av en vuxen person.
Räcker med att vara brandskyddstekniker!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lars Gimstedt skrev:
Vi har Verisure, 5 rökdetektorer, 3 kameror. Känns gediget.
Hur många rum?
Hur många våningar?
Sover ni med sovrumsdörrarna stängda?


Rekommendationen om en per 60 m² och en per våning är egentligen alldeles för dåligt.


Vi typ en multidetektor (10 st) i varje rum, den som täcker störst yta täcker ca 45 m². Varje enhet är kopplad till var sin ingång.
Testar någon då och då med rökpenna.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Rekommendationen om en per 60 m² och en per våning är egentligen alldeles för dåligt.
Utanför sovrum ska det vara minst en till.

Citat Folksam
"En brandvarnare är en billig försäkring - vi rekommenderar minst en per våning, helst en per 60 kvadratmeter och en intill varje sovrum"

Sen är ju brandvarnarna värdelösa om man inte fuktionsprovar samt byter batterier men det lägger man ju enkelt in i mobilkalendern.


https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/skydda-hemmet/mot-brander
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå sprinklers, så kan en kompromiss vara att ha sprinklers i trapphuset (varje våning) i stället för hela huset. Ofta brukar problemet vara att man inte kommer ut pga brand finns (även) i trapphuset.
Fördelen är billigare och enklare installation (speciellt i efterhand) och billigare återställning vid felfunktion (dvs när den utlöses utan anledning).
Är det verkligen värt det? Tänker mig att det inte hjälper mot röken, och att det skulle börja brinna i hallen/trapphuset känns inte så rimligt om man inte är dum nog och ladda kinacyklar och annat där när man sover.

Bättre att lägga pengarna på fler rökdeckare så man blir underrättad direkt det börjar ryka någonstans än att vänta på att sprinklers utlöses i trapphuset.
 
TRJBerg
tensiden tensiden skrev:
Är det verkligen värt det? Tänker mig att det inte hjälper mot röken, och att det skulle börja brinna i hallen/trapphuset känns inte så rimligt om man inte är dum nog och ladda kinacyklar och annat där när man sover.

Bättre att lägga pengarna på fler rökdeckare så man blir underrättad direkt det börjar ryka någonstans än att vänta på att sprinklers utlöses i trapphuset.
Om det brinner i trapphuset och sprinklern går igång så lär elden släckas just där (om man inte har massa brännbart i trapphuset vilket de flesta inte har av naturliga orsaker). I vilket fall så i många rapporter från bränder (och berättat till mig från drabbad) så brinner det i trapphuset även om branden börjat någon annanstans. Om inte annat så lär kontinuerlig vattenbegjutning underlätta flykt.
 
Jag tror att dela upp huset i brandceller är ett betydligt bättre alternativ till sprinkler i en vanlig villa. Det är inte jättemycket jobb att uppnå EI30, eventuellt EI60 på högriskrum och en deckare i varje rum med larmning i varje rum.

Fördelen med brandceller är att chansen att rädda huset ökar markant för räddningstjänsten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Utanför sovrum ska det vara minst en till.

Citat Folksam
"En brandvarnare är en billig försäkring - vi rekommenderar minst en per våning, helst en per 60 kvadratmeter och en intill varje sovrum"

Sen är ju brandvarnarna värdelösa om man inte fuktionsprovar samt byter batterier men det lägger man ju enkelt in i mobilkalendern.


[länk]
Som sagt, det där är egentligen för dålig täckning.

Var brandvarnare/rökdetektor ska placeras beror på flera olika faktorer, bla om taket är plant eller inte.

Jag har varit med och gjort eld/rökprov för att se hur röken sprids och om rökdetektorerna har varit rätt placerade.
 
TRJBerg
L Liljeros skrev:
Jag tror att dela upp huset i brandceller är ett betydligt bättre alternativ till sprinkler i en vanlig villa. Det är inte jättemycket jobb att uppnå EI30, eventuellt EI60 på högriskrum och en deckare i varje rum med larmning i varje rum.

Fördelen med brandceller är att chansen att rädda huset ökar markant för räddningstjänsten.
Vad slags dörrar förutsätter du i det resonemanget? Vanliga innerdörrar fungerar inte.
 
L Liljeros skrev:
Jag tror att dela upp huset i brandceller är ett betydligt bättre alternativ till sprinkler i en vanlig villa. Det är inte jättemycket jobb att uppnå EI30, eventuellt EI60 på högriskrum och en deckare i varje rum med larmning i varje rum.

Fördelen med brandceller är att chansen att rädda huset ökar markant för räddningstjänsten.
Njau allt handlar ju om detekteringstid och Folksams råd är klart bra, imho.
Sen vem vill hålla på att kolla branddörrar i huset?

Sprinkler jovisst för industrifastigheter men det kostar en större slant och varenda anläggning har väl minst en felaktig utlöst sprinkler men kostsam sanering som följd.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad slags dörrar förutsätter du i det resonemanget? Vanliga innerdörrar fungerar inte.
Det beror på om man har krav på att dom ska vara klassade eller inte. En vanlig massiv snap-in bör klara EI30 annars finns det att köpa klassade för inte allt för mycket. Detta förutsätter såklart att dörren är stängd…

Ett rum med gips tätt monterad åt alla håll med stängd tät massiv dörr kommer inte alls övertändas, eventuella fönster är ju också en svag länk.
 
P paralun skrev:
Njau allt handlar ju om detekteringstid och Folksams råd är klart bra, imho.
Sen vem vill hålla på att kolla branddörrar i huset?

Sprinkler jovisst för industrifastigheter men det kostar en större slant och varenda anläggning har väl minst en felaktig utlöst sprinkler men kostsam sanering som följd.
Jag föreslog att det var ett bättre alternativ än sprinkler inte ett måste, då det inte är så svart att uppnå rent kostnadsmässigt kan det vara något att göra löpande i samband med renovering av respektive rum.

Bäst är såklart om dörrarna är stängda men annars så är det ju bara guld att ha en dörr att stänga som står pall om man upptäcker en brand som man bedömer att man inte kan släcka. Står rummet pall 30min så kommer elden ha väldigt begränsat med syre och belastningen på konstruktionen är avsevärt lägre.
 
L Liljeros skrev:
Jag föreslog att det var ett bättre alternativ än sprinkler inte ett måste, då det inte är så svart att uppnå rent kostnadsmässigt kan det vara något att göra löpande i samband med renovering av respektive rum.

Bäst är såklart om dörrarna är stängda men annars så är det ju bara guld att ha en dörr att stänga som står pall om man upptäcker en brand som man bedömer att man inte kan släcka. Står rummet pall 30min så kommer elden ha väldigt begränsat med syre och belastningen på konstruktionen är avsevärt lägre.
Jo men jag tror man skulle bli smått "nojjig" i en familj att behöva fundera om en dörr är stängd eller ej.
Flera branddetektorer ger tidig detekteringstid och att alla hinner ut. Sen har man brandfiltar och brandsläckare är det ännu bättre. Sen att fundera på risker och vart det kan börja brinna, se Folksam.

Inom inudstrin är det här ett stort dilemma med branddörrar som lämnas öppna samt även blockerade öppna och det är klart dyrbart att förse dörrarna med stängare inkl lägesindikering.
 
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova tryggt.
Kolla upp vad det kostar att byta fru innan du lägger ner för mycket pengar på brandjux☝️
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.