S
C cpalm skrev:
Men det finns en poäng där i att de mest "seriösa" lösningarna också är de som erbjuder minst funktionalitet och vice versa.
Absolut, vill man ha mycket finesser är SPC definitivt det man borde satsa på. Men rökdetektorer i ett inbrottslarm är inte att likställa med ett brandlarm :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
...
Liten kolsyresläckare (Firemill) i köket.
Brandfilt i köket och vid kaminen i gillestugan.
Tack för tipset om Firemill! Superbra koncept, jag beställde just ett par st för stugan och villan. Bra i köket och inte minst att ha tillgängligt vid gasolgrillarna, lätt hänt med fettbränder där och vem vill ställa till med ett helvetes mayhem med pulversläckare i onödan. Brandfiltar är givet och de ska vara extremt lättillgängliga.
 
plaggis plaggis skrev:
Glöm inte att installera skyddssprinkler också.
Plus Rumssprinkler i sovrummet.
 
C
S SueCia skrev:
Men rökdetektorer i ett inbrottslarm är inte att likställa med ett brandlarm :)
Nä precis, men det öppnar definitivt för frågan vad som är "bäst".
I och med att "smarta" brandvarnare vs. inbrottslarm vs. traditionella brandlarm alla har sina unika fördelar...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack för tipset om Firemill! Superbra koncept, jag beställde just ett par st för stugan och villan. Bra i köket och inte minst att ha tillgängligt vid gasolgrillarna, lätt hänt med fettbränder där och vem vill ställa till med ett helvetes mayhem med pulversläckare i onödan.
Jag/vi har haft en sedan våren 2019. I början av april 2019 så pratat jag med en av utvecklarna av den, när jag var på konferens via jobbet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag/vi har haft en sedan våren 2019. I början av april 2019 så pratat jag med en av utvecklarna av den, när jag var på konferens via jobbet.
Genialt superenkelt koncept, råkar dessutom ha ett par gamla Sodastream-tuber liggandes och nu kommer de till nytta! Kollade in deras filmer på släckning av fettbränder i köket, väldigt odramatisk lösning om man är snabbt framme och åtgärdar.

Extra plus är att man väldigt enkelt och billigt kan träna på att släcka, det gör man typ aldrig med pulversläckare av väldigt många skäl...
 
S SueCia skrev:
TS fråga är ”hur får jag till världens bästa brandlarm”. Ajax ligger någonstans runt botten den listan tillsammans med andra trådlösa leksaker.

Ajax duger för de som har väldigt låga krav men TS frågar ju efter mer.
I en villa med med kanske 10 rum, exakt vad är det som ett trådbundet SPC kommer erbjuda som gör det bättre?

Det är inte ett sjukhus eller skola det handlar om här med 100-tals eller tusen-tala deckare utan en vanlig villa, sätter man en deckare i varje rum så kommer man inom ett par minuter från branden startat i ett rum bli hörsammad om det oavsett vilket system man har?

Även om man sätter billiga Biltema med vanlig parkoppling, sätter man Ajax eller SPC så kan man även få info om felkoder och vilken deckare som utlöst. Vilken är nästa steg av funktionalitet som SPC erbjuder?
 
S SueCia skrev:
Ett konventionellt brandlarm programmeras inte alls i vanliga fall. Bara om man ska ha speciella reläkort eller styrningar.
Det du säger är alltså att om jag köper utrustning från SPC/vanderbuilt skruvar upp grejerna och startar upp det så är det god to go sen? Det har koll på vilken deckare som sitter i vilket rum och av vilken typ? Zoner och sektioner förstår den själv och jag kan bara ladda hem appen till telefonen för att ansluta till systemet och se i vilket rum något händer? Ingen konfigurering behövs på plats, det låter ju i så fall helt otroligt och verkar ju korkat av mig att kasta ut mitt trådbundna system om den nya utrustningen inte behöver någon insats alls på plats… för jag har inget emot trådat. Slipper gärna byta batterier vart 3år men pallade inte allt pill. Ville bara ha något som var plug and play
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
L Liljeros skrev:
Det du säger är alltså att om jag köper utrustning från SPC/vanderbuilt skruvar upp grejerna och startar upp det så är det god to go sen? Det har koll på vilken deckare som sitter i vilket rum och av vilken typ, zoner och sektioner förstår den själv och jag kan bara ladda hem appen till telefonen för att ansluta till systemet och se i vilket rum något händer? Ingen konfigurering behövs på plats, det låter ju i så fall helt otroligt och verkar ju korkat av mig att kasta ut mitt trådbundna system om den nya utrustningen inte behöver någon insats alls på plats..
Vanderbilt / Acre tillverkar inte konventionella brandlarmscentraler :)
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vanderbilt / Acre tillverkar inte konventionella brandlarmscentraler :)
Förvisso inte men det verkar ju vara det som föreslås i hög grad…

Lite högre upp föreslogs en Aritech 1X-F2, den manualen är på 108 sidor, förvisso på svenska men det är allt annat än plug and play…

Jag säger inte att det inte är skitbra grejer, har själv kört trådat innan jag bytte. Men vad är den extra funktionaliteten som man får av att köra ett rent brandlarmssystem? Det är inte direkt så att brandkåren har behov av en brandkårstablå när dom kommer fram till en villabrand, dom kommer se vart det brinner och hur mycket det brinner…
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Genialt superenkelt koncept
Nackdelen dock att kolsyra är betydligt mindre idiotsäkert och universellt jämfört med pulver.
Tar man det säkra före det osäkra tar man hellre en "onödig" sanering framför ett misslyckat släckningsförsök.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nackdelen dock att kolsyra är betydligt mindre idiotsäkert än pulver.
Tar man det säkra före det osäkra tar man hellre en "onödig" sanering framför ett misslyckat släckningsförsök.
Kolsyra som närmst till hands och en pulversläckare i närheten kör jag, Firemill är otroligt praktisk vid gasolgrillen där det blir spontanbrand med jämna mellanrum.

Det ska vara på väg riktigt åt helvete innan jag tar fram pulversläckaren…
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det du säger är alltså att om jag köper utrustning från SPC/vanderbuilt skruvar upp grejerna och startar upp det så är det god to go sen? Det har koll på vilken deckare som sitter i vilket rum och av vilken typ? Zoner och sektioner förstår den själv och jag kan bara ladda hem appen till telefonen för att ansluta till systemet och se i vilket rum något händer? Ingen konfigurering behövs på plats, det låter ju i så fall helt otroligt och verkar ju korkat av mig att kasta ut mitt trådbundna system om den nya utrustningen inte behöver någon insats alls på plats… för jag har inget emot trådat. Slipper gärna byta batterier vart 3år men pallade inte allt pill. Ville bara ha något som var plug and play
SPC är först å främst en inbrottslarmcentralenhet som från början tillverkades av Siemens, som senare "blev/såldes/???" Vanderbilt som häromåret blev Acre.

Själva centralenheten behöver programmeras bl.a. gällande enkel-/dubbelkollansering av ingångarna. Centralen vet inte om det sitter magnetkontakt, IRdetektor, glaskross, rökdetektor, etc.
Om man vill veta exakt vilken enhet som larmar så måste man ha en ingång per enhet.


Med ett riktigt konventionellt brandlarmscentral är det oftast bara att koppla in en/flera detektorer på varje ingång för att få igång brandlarmet, däremot kan det behövas lite programmering för att få igång larmdonsutgånharna.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Har löst det så här,
6 st Nest utplacerade centralt i huset.

Enkla brandvarnare i varje sovrum (om någon sover med dörren stängd). Vore naturligtvis bättre med Nest där med, men det tyckte inte plånboken.

Gillar Nest för den varnar/pratar tydlig vart röken upptäckts. Det har hänt oss på natten att det blev rök i källaren. Väldigt skönt när man är nyvaken att få tydlig information om vart det är. I vårt fall kunde jag snabbt kontrollera källaren och konstatera att det var falsklarm (en vattenrenande som avgav ånga) i källaren och barnen behövdes inte dras ut mitt i natten i vinterkylan.
Nest kör dessutom test en gång per månad och skickar en rapport att allt är ok, vilket borde kunna lugna en brandorolig person. Kostar inté skjortan och är enkel att installera.

Den kan ställas in att den förvarnar för rök i ett tidigt skede, då drar inte larmet igång utan den varnar bara via tal för att små rökmängder är upptäckta i tex kök (händer ganska ofta när någon bränner något på spisen). Man får då lite tid på sig att avbryta det kommande larmet och lösa situationen oftast redan innan det blir synlig rök.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
L Liljeros skrev:
Det är klart att viss programmering krävs, du kommer ju inte ifrån att konfigurera din uppsättning och adressera deckarna…

Något som inte är jättesvårt om man har lite dator/teknikvana… men det är inte plug and play direkt…
Som sagts så programmeras inte konventionella centraler... Utgångar för "brand" "tekniska fel" är också färdiga så då behövs ingen programmering alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.