H Harald Blåtumme skrev:
Vi satte en dylik CO-varnare i stugan där det eldas en hel del i kakelugnen under vinterhalvåret.

Ser det som en viktig säkerhetsdetalj. Som sagt, en absolut skitbillig detektor/varnare. 300 spänn och håller typ 10 år.
Jo jag ser det som något som inte ska kunna hände med ett riktigt byggt hus. Bortkastade pengar.
Sen är det då en helt annan sak som med en husvagn.
 
P paralun skrev:
Jo jag ser det som något som inte ska kunna hände med ett riktigt byggt hus. Bortkastade pengar.
Sen är det då en helt annan sak som med en husvagn.
Du pekar på "riktigt byggt hus"? Hur vet du detta och varför skulle du inte ha CO-detektor oavsett hur mycket du tror själv på att det är "riktigt byggt" och även - som du menar - är brukat på vettigt sätt under alla tänkbara förhållanden?
__
CO-detektorn har förvisso inte gett något väsen av sig hittills, inte väntat det heller men handlar om att fånga speciella omständigheter som man inte väntar sig - i ett "riktigt byggt" hus vilket detta är. När det stormar och blir baktryck genom skorstenen är det tryggt att veta att man inte har dödliga halter CO i stugan...
 
Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä men det är väl ändå mindre säkert? När jag pratade med folk om larm så sades det att det är säkrare med tråd, det är inte så mycket som kan bli fel med tråd till en central med batteri. Det behövs inte några mer system eller så som kan bli fel. Trådlöst så får du ju ha nåt nytt, wifi eller annat, som ju har massa egna problem i sig
Eller???🤔
Finns enkla brandvarnare som man kopplar ihop med varandra.. piper en så piper alla... låter som fan i hela huset.. bara man sköter batterierna så...
 
Det mesta är nog redan sagt i tråden men en sak att tänka på om man installerar en brandstege/liststege är att den måste skyddas mot brand på bottenvåning. Tex om det är ett fönster i närheten bör det förses med brandklassat glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.