Hannuse Hannuse skrev:
Ja, verkar så 🙃
Jag har som sagt var bara råkat ut för en mindre incident en gång, det brann i diskmaskinen.
I alla hast, och stridens hetta så tog jag pulversläckaren.
Visst, det funkade, men jäklar vilken sanering, den blir nog aldrig riktigt klar.
Dumt och förvirrat tror jag, eftersom jag hade tillgång till vatten en meter bort.
Så hade man bara behållit lugnet, tänkt i 5 sekunder, eller övat, då hade man kanske tagit vatten istället, och sluppit ett evigt liv i pulver.
Men många bra tips tycker jag, angående hur lösningen med brandsläckare kan se ut, jag tar åt mig av några.
Att man blir varse att det brinner, och vet hur man kommer ut, känns viktigast (kanske det som TS egentligen behöver övertyga sin andra hälft om).
Kan man sedan släcka är det bra, men är man inte hemma, då låter jag det bero, där ligger mina tankar.
Jo men nu rekommenderas då pulversläckare eftersom de släcker olika brasor.
https://folksam.anticimex.se/hemmet/brandsakerhet/brandslackare-pulver-6-kg
Sen att sanera efter en pulversläckare är nog rena drömmen jämfört med att sanera efter en större brand...😉
Plus att då träder brandförsäkringen in i villaförsäkringen så någon annan får sanera.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste leva ett spännande liv. Jag har aldrig varit med om en brand i hemmet och gissar/hoppas att det är så för de flesta.
Tja, när jag var rätt liten tände jag ljus under ett köksskåp. Tyckte det var vackert. Började brinna i skåpet - just då kom mamma hem och släckte.
Senare brann det i granen de flesta jular - vi hade levande ljus i granen...
Osv.
 
  • Wow
  • Haha
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Senare brann det i granen de flesta jular - vi hade levande ljus i granen...
😂

 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu rekommenderas då pulversläckare eftersom de släcker olika brasor.
[länk]
Sen att sanera efter en pulversläckare är nog rena drömmen jämfört med att sanera efter en större brand...😉
Plus att då träder brandförsäkringen in i villaförsäkringen så någon annan får sanera.
Ja, jag håller med dig i sak.
Genom jobbet har jag gått kursen "Heta arbeten" ett antal gånger, och fått prova alla möjliga typer av släckmetoder, och pulver är effektivt och lätt att använda, så jag förstår det.
Det var bara det där jäkla pulvret...
Men som du säger - väger man det mot ett nedbränt hus, då blir det lättare att motivera.
Jag får fundera, eftersom jag står inför valet av släckartyp nu när jag ska köpa nya.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag håller med dig i sak.
Genom jobbet har jag gått kursen "Heta arbeten" ett antal gånger, och fått prova alla möjliga typer av släckmetoder, och pulver är effektivt och lätt att använda, så jag förstår det.
Det var bara det där jäkla pulvret...
Men som du säger - väger man det mot ett nedbränt hus, då blir det lättare att motivera.
Jag får fundera, eftersom jag står inför valet av släckartyp nu när jag ska köpa nya.
Pulver alla dagar.... sen eftersom man löser ut brandförsäkringen om det uppstår en brand så får man ut sanering via den.

Om du fortfarande är villrådig så beskriver MSB vad som finns på marknaden.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...andskydd/brandskyddsutrustning/brandslackare/
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
C
Hannuse Hannuse skrev:
Jag får fundera, eftersom jag står inför valet av släckartyp nu när jag ska köpa nya.
Fast nu får du det att framstå som att man kan välja det ena eller det andra, vilket är olyckligt.
Som sagt, komplettera gärna med alternativ, men välj inte bort pulversläckaren. Blir det en lite större brasa är du helt chanslös med någon annan handbrandsläckare än pulver.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Pulver alla dagar.... sen eftersom man löser ut brandförsäkringen om det uppstår en brand så får man ut sanering via den.

Om du fortfarande är villrådig så beskriver MSB vad som finns på marknaden.
[länk]
Tack, bra och beskrivande länk.
Dock så verkar man överdrivet rädd för elektricitet och vatten, men det kanske är sunt ändå?
När det gäller lågspänning så är det faktiskt helt ofarligt att gå på med vatten, högspänning blir en annan sak dock.
Men...kanske ändå bra att ha respekt för elektricitet, så jag fattar budskapet.

Jag tror att jag kommer att fortsätta med två kolsyresläckare i garaget, pulver förstör för mycket instrument där.
Jag har dessutom en som jag anväder som verktyg, för att kyla ner lagerbanor mm, när man ska krympa in dom i stt säte, så det är dubbel funktion där.
Komplettera med brandfilt tänker jag kan vara bra, för att täcka över och ge härden mindre syre, det har jag inte idag (förutom en i köket).
I huset funderar jag på kolsyra, och kanske en pulversläckare som får vara "sista livlinan".
Ja...kanske det drog iväg lite väl OT, men tillhör i alla fall "brandskydd".
 
C cpalm skrev:
Fast nu får du det att framstå som att man kan välja det ena eller det andra, vilket är olyckligt.
Som sagt, komplettera gärna med alternativ, men välj inte bort pulversläckaren. Blir det en lite större brasa är du helt chanslös med någon annan handbrandsläckare än pulver.
Bra poäng!
 
Hannuse Hannuse skrev:
Tack, bra och beskrivande länk.
Dock så verkar man överdrivet rädd för elektricitet och vatten, men det kanske är sunt ändå?
När det gäller lågspänning så är det faktiskt helt ofarligt att gå på med vatten, högspänning blir en annan sak dock.
Men...kanske ändå bra att ha respekt för elektricitet, så jag fattar budskapet.

Jag tror att jag kommer att fortsätta med två kolsyresläckare i garaget, pulver förstör för mycket instrument där.
Jag har dessutom en som jag anväder som verktyg, för att kyla ner lagerbanor mm, när man ska krympa in dom i stt säte, så det är dubbel funktion där.
Komplettera med brandfilt tänker jag kan vara bra, för att täcka över och ge härden mindre syre, det har jag inte idag (förutom en i köket).
I huset funderar jag på kolsyra, och kanske en pulversläckare som får vara "sista livlinan".
Ja...kanske det drog iväg lite väl OT, men tillhör i alla fall "brandskydd".
Jo nu är det nog överkurs och hade alla flera fungerande brandetektorer, brandfilt samt en pulverbrandsläckare så skulle mycket vara vunnet. Ingen större mening i att "grotta" i detaljerna.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det nog överkurs och hade alla flera fungerande brandetektorer, brandfilt samt en pulverbrandsläckare så skulle mycket vara vunnet. Ingen större mening i att "grotta" i detaljerna.
Är beredd att hålla med där, och framförallt att man ska vara väl förtrogen med hur man ska använda prylarna när det är skarpt läge, inte bara köpa och hänga upp dom.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Skyddet börjar ju också innan det börjar brinna.
Ha inte levande ljus i en julgran, träljusstake, utan tillsyn osv, ha koll på elen, jordfelsbrytare, stäng av alla maskiner som inte används osv, osv.
Dvs brandlarm och släckare är ju till för att stoppa och hindra redan uppkomna olyckor och kan man förhindra dom är ju mycket vunnit.
Sen går inte allt att förhindra och då kommer släckare och larm in.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När man använder en brandsläckare så behöver man inte tömma den om det inte behövs.

Har en kollega som för fem år sedan råkade ut för att en powerbank som låg på laddning exploderade, han gjorde två snabba tryck på pulversläckaren.

[länk]
Nej men nu ligger det i sakens natur att står någon vid en öppen eld så blåser man på allt man har.
Sen finns det då vissa som haft förmånen att öva brandsläckandets mysterier på tex sitt jobb.

Sen behöver ett normalhus max fyra brandvarnare.
 
P paralun skrev:
Sen behöver ett normalhus max fyra brandvarnare.
Vad menar du med "normalhus"?

Hur många brandvarnare samt var i följande hus?

1
Planskiss över ett hus med kök, vardagsrum, tre sovrum, badrum, hall, klädvård, teknikrum och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2
Planritning över ett hus med fyra sovrum, tvättrum, två WC/bad, kök, vardagsrum, allrum, entré och flera klädkammare. Yttermått och kvadratmeter anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3
Bygglovsritning av ett tvåplanshus med detaljerad planlösning för entréplan och övre plan, inklusive kök, sovrum, badrum, garage, lekrum och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4
Skiss av ett bostadshus med våningsritningar för bottenvåning och övre plan, en sektion av huset samt en tomtkarta. Total yta: 87,8 m² och 80,8 m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.