Förebyggande åtgärder är såklart viktigast men jag hade bosatt mig i en stad och inte på landet så att brandkåren är hos mig på några minuter efter ett larm. Då finns det iaf en chans att rädda huset. Även närhet till sjukhus ska inte underskattas, de flesta måste någon gång ringa efter ambulans, då är det rätt skönt att den är vid hemmet på 5 minuter istället för 45.
 
C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Föreslår nexas brandvarnare som säljs i 2-pack. Du kan koppla ihop upp till 6 enheter. Larmar en tjuter alla, samt brandsläckare 1 på varje våning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F falkson skrev:
Föreslår nexas brandvarnare som säljs i 2-pack. Du kan koppla ihop upp till 6 enheter. Larmar en tjuter alla, samt brandsläckare 1 på varje våning.
Ja det är riktigt bra grejor, testat olika liknande prylar genom åren men nu landade vi i dessa för stugan. Extremt billiga, vettigt batterisystem utan krusiduller med dubbla batterisystem, testat vid ett flertal tillfällen att de verkligen funkar (typ extremt stekos i köket...). Kan tystas ett antal minuter vid "falsklarm" pga tex stekos med en knapptryckning. Iofs inga molnuppkopplingar eller till larmtjänst osv men för att varna folk i huset är de klockrena. Det är det vi har det till. Perfekt också att det kan byggas ut så enkelt till ett större system vid behov.

Billigare lär vara svårt att hitta, inte heller något bättre till kravspecen att om en larmar så larmar alla. Och batterigrejen som sagt, gillar skarpt att man inte ska behöva fiffla med flera olika slags batterier 9V & 1,5 V som på de gamla dåliga varianterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Varför måste det vara trådburet? Det är ju inte så att trådlösa signaler störs ut av en brand?
De trådlösa detektorer som finns i Europa är förbjudna i USA. Då de är osäkra i sin funktion och kan tappa kontakten med huvudentrén. Tråd styrda har eller har inte kontakt. De enheter som används för att störa larm vid inbrott slår alltid mot trådlös kommunikation.
 
K Kriss Marc skrev:
De trådlösa detektorer som finns i Europa är förbjudna i USA. Då de är osäkra i sin funktion och kan tappa kontakten med huvudentrén. Tråd styrda har eller har inte kontakt. De enheter som används för att störa larm vid inbrott slår alltid mot trådlös kommunikation.
Nu handlar ju inte detta om inbrotts
larm men jag får notiser inom 30 sekunder när en deckare tappar kontakten med centralenheten… notisen anger vilken och vad som är fel…

Varför skulle nån jamma mina branddeckare ? Kan inte vara så många fall per år av det
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Nu handlar ju inte detta om inbrotts
larm men jag får notiser inom 30 sekunder när en deckare tappar kontakten med centralenheten… notisen anger vilken och vad som är fel…

Varför skulle nån jamma mina branddeckare ? Kan inte vara så många fall per år av det
Nu gällde det sändningsfrekvens inte specifika enheter.
Det gäller bilar, lastbilar, bussar, detektorer mfl.

Jag hoppas lyckan för dig är total när du sitter långt borta och får meddelande om att enheterna tappat kontakten.
Sedan ringer polisen och verifierar att allt har totalförstördes i en brand?

Men du fick ju omedelbart ett meddelande om att funktioner upphört att fungera!
Grattis!
 
K Kriss Marc skrev:
Nu gällde det sändningsfrekvens inte specifika enheter.
Det gäller bilar, lastbilar, bussar, detektorer mfl.

Jag hoppas lyckan för dig är total när du sitter långt borta och får meddelande om att enheterna tappat kontakten.
Sedan ringer polisen och verifierar att allt har totalförstördes i en brand?

Men du fick ju omedelbart ett meddelande om att funktioner upphört att fungera!
Grattis!
Fast vad är oddsen att min deckare ska tappa kontakt och just den gången så börjar det också brinna? Och dessutom ska jag vara långt borta? Jag har 3 branddeckare och på 6 år har dom hittils aldrig tappt kontakten…

Om jag hade haft ett dumt larm, till och med deckare anslutna med brandsäker kabel som bara larmar lokalt, på vilket sätt hade det hjälpt om jag inte är hemma? Då hade ju ändå huset brunnit ner?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast vad är oddsen att min deckare ska tappa kontakt och just den gången så börjar det också brinna? Och dessutom ska jag vara långt borta? Jag har 3 branddeckare och på 6 år har dom hittils aldrig tappt kontakten…

Om jag hade haft ett dumt larm, till och med deckare anslutna med brandsäker kabel som bara larmar lokalt, på vilket sätt hade det hjälpt om jag inte är hemma? Då hade ju ändå huset brunnit ner?
Ja du. Riskkalkylera du.
Hor stor är risken?
Varför har du utrustning om det inte finns risk?
Risken är så stor att USA och Canada förbjudit dom.
Men du vet säkert bättre och har en bättre kalkylator.
Det finns väl ingen risk historisk har det ju inte brunnit!
Om du inte är hemma när larmet larmar kan du kanske prova att ringa räddningstjänsten!
 
Redigerat:
Min filosofi går inte direkt under "Världens bästa brandlarm", men lägger ändå upp den.

Har detektorer i samtliga utrymmen/rum, ihopkopplade via "smarta hemmet", och det är trådlöst (Zwave).
Så, larmar en, så larmar alla.
Utöver det så finns brandsläckare, lite för få, men har fått några bra tips här i tråden tycker jag.

En fundering kring pulversläckare är att jag använde en sådan en gång skarpt i huset, och efteråt tänkte jag faktiskt att det hade varit bättre att låta skiten brinna ner - vilken sanering!
Funkar det inte tillräckligt bra med skum eller kolsyra?

Uppkoppling mot larmcentral har jag skippat, jag får en notis i mobilen.
Mitt hus har 30km färdväg till brandkåren, så jag känner att det finns ingen poäng med det, och det står enskilt, så det drabbar ingen granne.

Sedan kommer de för mig två viktigaste delarna - driftprov och övning.
Det vill säga, ett test av att systemet fungerar, vilket jag schemalägger varje kvartal, och testar då även detektorer för vattenläckage, och vattenbrytare, samt sensorer för det "larm" jag har via "smarta hemmet".
Det kanske kan göras oftare, men bättre än aldrig tänker jag, och då passar jag på att kontrollera batteristatus.
Övning innebär att alla vet var brandsläckare finns, och hur man använder dom.
Det sker mer vid behov, när till exempel mina ungdomar ska bo i huset några dagar för att vara hundvakt till exempel.
Samt - hur tar man sig ut genom dörrar och fönster, finns det speciella låsförreglingar eller stegar, ja, då måste man prova att använda dom på riktigt - öva, öva...

Det viktigaste är att ingen far illa, materiella saker är ersättningsbara.
Det här har liksom blivit min "best practice", och funkar för att göra mig nöjd inombords.
Sedan har många gett bra tips för att kunna släcka en brand, även om man inte är hemma osv, och det är riktigt bra teknik tycker jag, dock så har jag stannat lite tidigare just vad det gäller dessa delar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
En fundering kring pulversläckare är att jag använde en sådan en gång skarpt i huset, och efteråt tänkte jag faktiskt att det hade varit bättre att låta skiten brinna ner - vilken sanering!
Funkar det inte tillräckligt bra med skum eller kolsyra?
Ja, pulver hamnar "överallt", det är en av fördelarna med pulver, det räcker att man "sprutar ut det i rummet" för att släcka.

Alla andra släckmedel kräver större insats och skicklighet av användaren.

Skum är mindre bra om elapparat brinner, normalt är skum ledande, men det finns skum som är godkänd för 1000V.

Kolsyra är flyktigt, måste vara nära eldhärden.

Har man kunskap om olika släckmetoderna och när man ska använda vilken å kan göra den bedömning i stressad situation så kan man ha olika släckare.

Försäkringsbolagen rekommenderar pulversläckare bl.a. pga enkelheten att släcka med pulver.
Försäkringsbolagen tar hellre pulversanering än återuppbyggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
Brand delas in i olika klasser:
  • Klass A - glödbrand. Brand i fibrösa material såsom trä, papper och textil.
  • Klass B - vätskebrand. Brand i brännbara vätskor som till exempel bensin eller olja.
  • Klass C - gasbrand. Brand i gasol, stadsgas med mera.
  • Klass D - metallbrand. Brand i aluminium, magnesium med mera.
  • Klass F - fettbrand. Brand i fett, matolja vid exempelvis en fritös eller ett stekbord.
Pulversläckare är lämpliga för klass A B C vilket gör den till den mest universella släckningsmetoden. Kolsyra endast för klass B, vilket säger en del.

Risken när man använder en kolsyresläckare på brand som fått fäste i fasta material är att elden flammar upp direkt igen så fort man slutar tillföra kolsyra. Som @Demmpa skriver har den också pga flyktigheten dålig räckvidd och funkar dåligt utomhus.

När vi pratar om "minibrandsläckare" t.ex. firemill så är naturligtvis även problemet att den tar slut väldigt fort.

Kolsyra som komplement till pulver, absolut. Men då gäller det att den som väljer kolsyresläckaren har koll på dess egenskaper och gör rätt val i en stressad situation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Lite OT, men jag skippade medvetet pulversläckare pga saneringsproblemet och skaffade skumsläckare. Bl a pga jag har många dyra orientmattor, andra textilier, tavlor och dyrbar inredning.

Nu är det så att antingen kan du släcka det som börjar brinna eller så brinner hela huset ner oavsett.
Med ovanstående konsekvenser av pulversläckning tvekar man att använda det vilket har följder. Med skumsläckare tvekar man mindre och vilket minskar risken för nedbränt hus.

Jag har varit med om många mindre bränder i hemmet i mitt liv. Alla släcktes utan brandsläckare av något slag. Inget hus brann ner.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Beställde och fick ett par Firemill, enkla kolsyresläckare med 425g standard kolsyrepatroner.

De är utplacerade nära spishällar, och tas givetvis med ut tillsammans med pulversläckare när man kör gasolgrill ute.

Jag såg nu att man kan få 2-kilos kolsyresläckare för ungefär samma peng, en tusing. Då är det relativt klumpiga enheter men javisst inget hindrar att man har dylika vid spisen, gasolgrillen.

Kontentan är att småsläckare typ Firemill är för just småbränder och finessen är att de ska vara extremt nära till hands, där tror jag konceptet funkar som bäst.

Absolut ingen ersättare för pulversläckare men kan ev göra att de inte behövs om man enkelt kan greppa tex en Firemill bredvid spisen/grillen och kväva branden i sin linda. Att ladda om dessa småsläckare kostar ca 30 spänn på Byggmax och liknande ställen, möjliggör att man kan träna litet på vad det är för bränder som kan hanteras effektivt.

Jag har aldrig aktiverat / tränat på någon av våra ca 8 pulversläckare (som underhålls som sig bör), har förstått att det blir mer eller mindre totalsanering efter dessa insatser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har varit med om många mindre bränder i hemmet i mitt liv.
Du måste leva ett spännande liv. Jag har aldrig varit med om en brand i hemmet och gissar/hoppas att det är så för de flesta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste leva ett spännande liv. Jag har aldrig varit med om en brand i hemmet och gissar/hoppas att det är så för de flesta.
Ja, verkar så 🙃
Jag har som sagt var bara råkat ut för en mindre incident en gång, det brann i diskmaskinen.
I alla hast, och stridens hetta så tog jag pulversläckaren.
Visst, det funkade, men jäklar vilken sanering, den blir nog aldrig riktigt klar.
Dumt och förvirrat tror jag, eftersom jag hade tillgång till vatten en meter bort.
Så hade man bara behållit lugnet, tänkt i 5 sekunder, eller övat, då hade man kanske tagit vatten istället, och sluppit ett evigt liv i pulver.
Men många bra tips tycker jag, angående hur lösningen med brandsläckare kan se ut, jag tar åt mig av några.
Att man blir varse att det brinner, och vet hur man kommer ut, känns viktigast (kanske det som TS egentligen behöver övertyga sin andra hälft om).
Kan man sedan släcka är det bra, men är man inte hemma, då låter jag det bero, där ligger mina tankar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.