TRJBerg TRJBerg skrev:
Om det brinner i trapphuset och sprinklern går igång så lär elden släckas just där (om man inte har massa brännbart i trapphuset vilket de flesta inte har av naturliga orsaker). I vilket fall så i många rapporter från bränder (och berättat till mig från drabbad) så brinner det i trapphuset även om branden börjat någon annanstans. Om inte annat så lär kontinuerlig vattenbegjutning underlätta flykt.
Javisst, OM det brinner i trapphuset är det väl bra med sprinkler där. Men är det verkligen värt att dra in sprinkler till ett utrymme som inte är mest sannolikt att det börjar brinna i?

En tredjedel av alla bränder startar i köket. 14% i skorstenen. Vardagsrum 7%. Altan/balkong eller ute står tillsammans för 10% (hörde vi grill?). Trapphus, eller om man kanske skall kalla det hall i en villa, hamnar i övrigt-högen som är lite svårdefinierad i det här fallet. https://www.brandskyddsforeningen.s...t/sa-har-forebygger-du-en-brand-i-din-bostad/

Jag skulle tro att andel bränder som startar i hallen/trappan i en villa är tämligen få, så länge som man låter bli att ha grejor på laddning där utan att ha någon som helst uppsyn över dom. Det är ju inte helt ovanligt att läsa om lägenheter som börjar brinna pga att man haft en åkbräda på laddning, där denna är av lite tveksamt fabrikat.

Men återigen. Om det tagit så pass fyr att man behöver fast monterad sprinkler för att släcka för att kunna komma ut, så har man missat lite i den grundläggande brandsäkerheten: brandvarnare. För egen del är brandsäkerhet till 99% att få så tidigt larm som möjligt. Därefter 1% släckmöjligheter.

Klart att det brinner i trapphuset även börjar någon annan stans och man inte blivit varnad i tid så man hade möjlighet att släcka medans det gick. Då lär det brinna både i sovrum, vind, hall, klädkammare, badrum och källare om man bara låter tiden gå lite.

Dina bekanta och de rapporter du läst, hade de brandvarnare i flera rum? Brandsläckare lätt åtkomligt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag tror man skulle bli smått "nojjig" i en familj att behöva fundera om en dörr är stängd eller ej.
Flera branddetektorer ger tidig detekteringstid och att alla hinner ut. Sen har man brandfiltar och brandsläckare är det ännu bättre. Sen att fundera på risker och vart det kan börja brinna, se Folksam.

Inom inudstrin är det här ett stort dilemma med branddörrar som lämnas öppna samt även blockerade öppna och det är klart dyrbart att förse dörrarna med stängare inkl lägesindikering.
Fast i en tråd med rubriken ”Hur får jag världens bästa brandlarm/skydd”så känns brandvarnare, brandsläckare och brandfilt samt folksams råd lite basic?

Varför skulle det vara en stress att dörrarna i huset klarar brand i 30min? Är väl snarare en trygghet, jag pratar inte en fullt beslagen dörr med stängare och nödbeslag utan endast själva dörren. För mig är det alla fall en trygghet att veta att dörrarna står pall så man kan dra igen dom och utrymma på ett säkert sätt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Om det tagit så pass fyr att man behöver fast monterad sprinkler för att släcka för att kunna komma ut, så har man missat lite i den grundläggande brandsäkerheten
Ja, det är nog generellt inte att behöva kämpa sig genom ett eldhav som är huvudscenariot. Röken är nog det man primärt skall oroa sig för.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Är det inte bättre att skaffa ett basic system som funkar alldeles utmärkt och sedan lägga resten av pengarna på en bra terapeut? Jag skulle tro att det i slutänden ger ett mer tillfredställande resultat, även för din fru.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
T
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om det brinner i trapphuset och sprinklern går igång så lär elden släckas just där (om man inte har massa brännbart i trapphuset vilket de flesta inte har av naturliga orsaker). I vilket fall så i många rapporter från bränder (och berättat till mig från drabbad) så brinner det i trapphuset även om branden börjat någon annanstans. Om inte annat så lär kontinuerlig vattenbegjutning underlätta flykt.
Man kan ju också köra med punktsprinkler, dom är ju rälativr billiga och lätta att installera i tex ett trapphus. Inte fina, men det var inte det vi diskutera..
 
TRJBerg
tensiden tensiden skrev:
Javisst, OM det brinner i trapphuset är det väl bra med sprinkler där. Men är det verkligen värt att dra in sprinkler till ett utrymme som inte är mest sannolikt att det börjar brinna i?

En tredjedel av alla bränder startar i köket. 14% i skorstenen. Vardagsrum 7%. Altan/balkong eller ute står tillsammans för 10% (hörde vi grill?). Trapphus, eller om man kanske skall kalla det hall i en villa, hamnar i övrigt-högen som är lite svårdefinierad i det här fallet. [länk]

Jag skulle tro att andel bränder som startar i hallen/trappan i en villa är tämligen få, så länge som man låter bli att ha grejor på laddning där utan att ha någon som helst uppsyn över dom. Det är ju inte helt ovanligt att läsa om lägenheter som börjar brinna pga att man haft en åkbräda på laddning, där denna är av lite tveksamt fabrikat.

Men återigen. Om det tagit så pass fyr att man behöver fast monterad sprinkler för att släcka för att kunna komma ut, så har man missat lite i den grundläggande brandsäkerheten: brandvarnare. För egen del är brandsäkerhet till 99% att få så tidigt larm som möjligt. Därefter 1% släckmöjligheter.

Klart att det brinner i trapphuset även börjar någon annan stans och man inte blivit varnad i tid så man hade möjlighet att släcka medans det gick. Då lär det brinna både i sovrum, vind, hall, klädkammare, badrum och källare om man bara låter tiden gå lite.

Dina bekanta och de rapporter du läst, hade de brandvarnare i flera rum? Brandsläckare lätt åtkomligt?
Är du politiker?

I vilket fall i det jag berättade om satt familjen i vardagsrummet (utom mamman som som var sjuk och sov på övervåningen) när ett av barnen skulle in i köket där dörren dit var stängd. Barnet brände sin hand. När pappan öppnade dörren var köket övertänt. Han fick ut barnen och återvände in för att rädda mamman. Trappan upp var bredvid köket. Han lyckades få ut mamman men det var på håret, han blev allvarligt bränd. Strax därefter brann huset ner. (Det var så hett att vattenledningarna av järn smälte.)

Jag påstår att sprinklers i trappan hade varit mycket värdefullt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är du politiker?

I vilket fall i det jag berättade om satt familjen i vardagsrummet (utom mamman som som var sjuk och sov på övervåningen) när ett av barnen skulle in i köket där dörren dit var stängd. Barnet brände sin hand. När pappan öppnade dörren var köket övertänt. Han fick ut barnen och återvände in för att rädda mamman. Trappan upp var bredvid köket. Han lyckades få ut mamman men det var på håret, han blev allvarligt bränd. Strax därefter brann huset ner. (Det var så hett att vattenledningarna av järn smälte.)

Jag påstår att sprinklers i trappan hade varit mycket värdefullt.
Sprinkler är beroende av att sitta vid eldhärden. Det motverkar inte heller röken så troligtvis hade övervåningen fortfarande rökfyllts i trappan. Oftast så är det röken som gör en yta omöjlig att beträda innan den har tagit eld. För att sprinkler skall vara aktuellt så behöver i så fall hela det utrymme som trappen finns i täckas med sprinkler.

Man behöver komma ihåg att sprinkler framförallt är till för att hålla elden i schack där det börjat brinna. Brinner det i köket och dörren dit är stängd så tar det rätt lång tid innan temperaturen uppnår 68 grader vid sprinklerhuvudet i trappan. Då är hallen troligtvis redan rejält antänd.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
L Liljeros skrev:
Sprinkler är beroende av att sitta vid eldhärden. Det motverkar inte heller röken så troligtvis hade övervåningen fortfarande rökfyllts i trappan. Oftast så är det röken som gör en yta omöjlig att beträda innan den har tagit eld. För att sprinkler skall vara aktuellt så behöver i så fall hela det utrymme som trappen finns i täckas med sprinkler.

Man behöver komma ihåg att sprinkler framförallt är till för att hålla elden i schack där det börjat brinna. Brinner det i köket och dörren dit är stängd så tar det rätt lång tid innan temperaturen uppnår 68 grader vid sprinklerhuvudet i trappan. Då är hallen troligtvis redan rejält antänd.
Suck.
 
En bra brandstege på utsidan hjälper mycket när det brinner. En viktig detalj som ofta lämnas bort för att fasaden skall se ut som i katalogdrömmen
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
Gör dig inte beroende av att det finns el i huset. Om brand orsakas av elfel så är det högst sannolikt att elen bryts .

Elen kan även brytas av brandskador även om det inte är en el-brand.
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Gör dig inte beroende av att det finns el i huset. Om brand orsakas av elfel så är det högst sannolikt att elen bryts .

Elen kan även brytas av brandskador även om det inte är en el-brand.
Allt handlar ju om sannolikheter och i mitt fall har jag då två branddetektorer kopplade till larmet inkl då kameror och mycket sannolikt så fungerar larmet vid detektering av brand och larmoperatörern kan ta en koll i någon av kamerorna. Sedan har vi då två till oberoende branddetektorer utanför sovrummen.
Så allt handlar ju om snabb detektering.
 
E
En liten grej som kan hjälpa om olyckan är framme är att ha en trädgårdsslang på slangvinda i källaren som är lätt att slå på. Släcker ingen stor husbrand men varit med om en grill som började brinna under tak och det här blev räddningen. Personen som ägde fastigheten lyckades rädda det mesta trots att det såg illa ut ett tag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det finns hur mycket som helst att nörda in sig på med brandsäkerhet.
Man behöver egentligen bara några få saker.
1. Brandlarm som varnar och väcker de boende.
2. Säkra utrymnngsvägar.
3. Ha en brandsläckare tillgänglig för att släcka den lilla brasan.
Om det värsta händer: Se till att ha en bra försäkring
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det viktigaste med brandskydd i hemmet är också den 99% alla slarvar med eller helt enkelt struntar i. Och det är
EN BRANDVARNARE I SAMTLIGA UTRYMMEN!!!!

Jag var likt många andra i tron om att en 2-3 stycken väl utplacerade brandvarnare dög gått fram tills jag genom jobbet fick gå en brandutbildning. Där visades ett väldigt vanligt brandförlopp där en mobilladdare tar eld innuti ett sovrum. Gissa hur mycket det hinner brinna i ett sovrum utan brandvarnare tills röken hinner komma under dörrkarmen och ut i ett vardagsrum/allrum med en brandvarnare?

Det hinner brinna så pass mycket att när du väl upptäcker branden och öppnar dörren till det rummet är personen redan avsvimmad eller död av brandgaserna och när du öppnar dörren får elden nytt syre och tar nu fart explosionsartat.

Jag är övertygad om att den absoluta majoriteten här inne inte har en brandvarnare i samtliga rum. Åk och köp några 3pack med lithium-brandvarnare på Biltema. Dom håller i 10 år och det är så länge en vanlig brandvarnare håller innan den ändå måste bytas ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Jag har samma problematik...
Min hustru var i ett hus som brann ned och dom stog i snön med nattlinne.
Ett larm med branddektektorer på varje våning. Detektorer med kabel (konstant ström) och som ser och sniffar, siren på varje våning via kabel. Samt t.ex. Kjell o copany seriekopplingsbara rök och branddetektorer om larmet skulle fallera.
Dyrast men smidigast är en larmfirma med hyrd utrustning t.ex. Verishure (som ger pengar åter om dom skiter i larmutryckning). Ett egen ägt typ Power (som går att ansluta till valfritt larmbolag).
Planera hela installationen innan du börjar,
Panera placeringar och anslutning före..
https://www.eldirekt.se/ är av mig rekommenderat billig och bra firma med bra support.

Lyck till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.