T
L Liljeros skrev:
Förvisso inte men det verkar ju vara det som föreslås i hög grad…

Lite högre upp föreslogs en Aritech 1X-F2, den manualen är på 108 sidor, förvisso på svenska men det är allt annat än plug and play…

Jag säger inte att det inte är skitbra grejer, har själv kört trådat innan jag bytte. Men vad är den extra funktionaliteten som man får av att köra ett rent brandlarmssystem? Det är inte direkt så att brandkåren har behov av en brandkårstablå när dom kommer fram till en villabrand, dom kommer se vart det brinner och hur mycket det brinner…
1X-F2 är en konventionell central. Så länge du inte ska ha något special (som en villa sällan behöver ha) så är det bara att koppla in och allt är klart.

Enda anledningen i mitt tycke att han en brandlarm central är likt 1X-F2 för att den är billig. Blir billigare med den än tex Ajax, och då räknar jag såklart inte med jobbet att förlägga kabel, för då vinner nästan alltid trådlöst...
Sen om man vill ha det uppkopplat mot SOS så kan en anläggarfirma göra det (är vissa förutsättningar för det som är onödiga att ta upp här)... varför man nu vill ta den kostnaden i en vanlig villa...

Men själv hade jag kört med Ajax, mycket enklare och dom nya rökdeckarna är mycket bättre än dom gamla som kunde strula.. Nackdelen är att du själv måste på något vis verifiera att det brinner för att brandkåren ska komma ut. Antingen via väktare, granne eller tex kamera (om du själv inte är hemma alltså).
 
Ett alternativ till. En PC1864 med trådar draget till ett tangentbord med inbyggd radiomottagare. Finns 433MHz och 868MHz. Sedan kan radiomottagaren i tangentbordet (som kan användas för att programmera larmet och larma på/av) ha trådlösa detektorer kopplade till sig. Du får ett riktigt larm som funnits på marknaden länge, har lokal batterifacket och kan användas till vanligt larm, samtidigt som du slipper dra tråd och du kan lägga varje detektor på egen zon.

Nackdelen är väl att PC1864 inte är modernt och saknar på, det är gjort för att skicka SIA till larmcentral. Dock finns ju EnvisaLink som dessutom kan kopplas till Homa Assistant. EnvisaLink har app för telefonen.
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Ett alternativ till. En PC1864 med trådar draget till ett tangentbord med inbyggd radiomottagare. Finns 433MHz och 868MHz. Sedan kan radiomottagaren i tangentbordet (som kan användas för att programmera larmet och larma på/av) ha trådlösa detektorer kopplade till sig. Du får ett riktigt larm som funnits på marknaden länge, har lokal batterifacket och kan användas till vanligt larm, samtidigt som du slipper dra tråd och du kan lägga varje detektor på egen zon.

Nackdelen är väl att PC1864 inte är modernt och saknar på, det är gjort för att skicka SIA till larmcentral. Dock finns ju EnvisaLink som dessutom kan kopplas till Homa Assistant. EnvisaLink har app för telefonen.
Jag har en känsla av att du tycker om PC1864? 😁😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag har en känsla av att du tycker om PC1864? 😁😉
Tja, det är ju så att DSC haft den goda smaken att publicera bra manualer på sin hemsida vilket är ett plus, samt att grejerna finns att köpa på Tradera för en spottstyver. Sedan att DSC inte ändrat så mycket gör ju att tredjepartsintegration underlättas. Jag gillar generellt när man inte krånglar till saker i onödan.

Sedan är det ett extra nöje att kasta in ett alternativ i den ständiga debatten om Ajax eller SPC.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
1X-F2 är en konventionell central. Så länge du inte ska ha något special (som en villa sällan behöver ha) så är det bara att koppla in och allt är klart.

Enda anledningen i mitt tycke att han en brandlarm central är likt 1X-F2 för att den är billig. Blir billigare med den än tex Ajax, och då räknar jag såklart inte med jobbet att förlägga kabel, för då vinner nästan alltid trådlöst...
Sen om man vill ha det uppkopplat mot SOS så kan en anläggarfirma göra det (är vissa förutsättningar för det som är onödiga att ta upp här)... varför man nu vill ta den kostnaden i en vanlig villa...

Men själv hade jag kört med Ajax, mycket enklare och dom nya rökdeckarna är mycket bättre än dom gamla som kunde strula.. Nackdelen är att du själv måste på något vis verifiera att det brinner för att brandkåren ska komma ut. Antingen via väktare, granne eller tex kamera (om du själv inte är hemma alltså).
Den kostar ju nästan 5000kr? Det är väl inte billigt ? Du får ju en Centralenhet från Ajax för typ 3000kr? Deckarna ligger väl på ungefär samma pengar.

Kan dock hålla med om att driftskostnader troligtvis blir mycket lägre då batterier ändå kostar en del

Gällande verifikation av brand så är det korrekt men det kan inte vara många privatvillor som har automatlarm till brandkåren i Sverige ? Ungarna drar en panpizza lite för länge i micron så är du 15000kr fattigare…
 
C
J Jan Andersson8 skrev:
Det har hänt oss på natten att det blev rök i källaren. Väldigt skönt när man är nyvaken att få tydlig information om vart det är.
...
Den kan ställas in att den förvarnar för rök i ett tidigt skede, då drar inte larmet igång utan den varnar bara via tal för att små rökmängder är upptäckta i tex kök (händer ganska ofta när någon bränner något på spisen). Man får då lite tid på sig att avbryta det kommande larmet och lösa situationen oftast redan innan det blir synlig rök.
Exakt så jag tänker. Dessa funktioner är inte bara en gimmick utan högst användbara och ett mer eller mindre stort plus för skyddsnivån. Jäkligt synd att de inte är tillgängliga i andra typer av lösningar, för molnbaserat, trådlöst och batteridrivet går bort, åtminstone för mig.
 
T
L Liljeros skrev:
Den kostar ju nästan 5000kr? Det är väl inte billigt ? Du får ju en Centralenhet från Ajax för typ 3000kr? Deckarna ligger väl på ungefär samma pengar.

Kan dock hålla med om att driftskostnader troligtvis blir mycket lägre då batterier ändå kostar en del

Gällande verifikation av brand så är det korrekt men det kan inte vara många privatvillor som har automatlarm till brandkåren i Sverige ? Ungarna drar en panpizza lite för länge i micron så är du 15000kr fattigare…
Det pris jag ser för 1X-F2 är 2 678 inkl.moms.
Rökare 332,5

Ajax Hub 2 Plus central 3650 inkl.moms.
Rökare 748

Så jag anser att det blir billigare i material.

Nae, automatlarm i villa är inte så vanligt om du inte jobbar mot kunder med ett helt annat värde (och plånbok) i sitt hem.

Sen tycker jag som sagt att Ajax är ett enklare och bättre alterniv i det här sammanhanget.
 
C cpalm skrev:
Exakt så jag tänker. Dessa funktioner är inte bara en gimmick utan högst användbara och ett mer eller mindre stort plus för skyddsnivån. Jäkligt synd att de inte är tillgängliga i andra typer av lösningar, för molnbaserat, trådlöst och batteridrivet går bort, åtminstone för mig.
Jo nu är ju allt förhandlingsbart nuförtiden och valde Verisures lösning med två branddetektorer med inbyggd kamera i tillträdesskyddet. "Spejar" i hallarna uppe och nere och tanken är mest när vi inte är hemma så kan larmoperatören själv avgöra om det brinner eller ej. Sen två vanliga branddetektorer utanför två sovrum.
Plus en egen kamera på ett strategiskt ställe.
 
C cpalm skrev:
Exakt så jag tänker. Dessa funktioner är inte bara en gimmick utan högst användbara och ett mer eller mindre stort plus för skyddsnivån. Jäkligt synd att de inte är tillgängliga i andra typer av lösningar, för molnbaserat, trådlöst och batteridrivet går bort, åtminstone för mig.
Det blir inte mycket kvar att välja på då? Då är man i princip förpassad till dumma larm där man får uppsöka en larmtablå för att läsa av vad som sker.

Jag kan köpa att man är emot molnbaserade produkter på batteri men det är ju snarare att man är beroende av en 3e part för att administrera sitt brandlarm och hålla det up to date. Det har ju ingen som helst påverkan på skyddsnivån i praktiken.

Mina Ajaxdetektorer fungerar helt stand alone dvs även om internet går ner, centralenhetens backup laddar ur och det börjar brinna så kommer fortfarande deckaren att tjuta då den har egen siren.
 
Var inte ute efter att få det bästa, men något som kunde skapa trygghet i att skydda vårt nybyggda boende valde att förbereda för trådad inbrottslarm med branddetektor när vi byggde huset. Känns mer robust och behöver inte underhållas eller byta batteri. Valde att sätta branddetekor i varje rum bortsätt från 2 badrum och sen 3 sirener för att täcka hela huset och garaget.

Utöver larmet har jag kompleterat med kameror, så går larmet kan jag koppla upp mig, se vad som har hänt och ringa 112.

Valde också att sätta överspänningsskydd i elcentralen

Skulle tippa på att en larmfirma med abonnemang hade tagit 1000+ kr / i månaden för samma installation och kändes då skönt att inte ha någon månadskostnad.

Firemill ligger på inköpslistan till köket
 
C
L Liljeros skrev:
Det har ju ingen som helst påverkan på skyddsnivån i praktiken.
Mja, sitter t.ex. själv med ett gammalt Verisure-larm som inte längre är supportat och även om brandvarnarna ändå funkar som vanliga dumma brandvarnare så är de just inget annat än dumma brandvarnare. Klart det påverkar skyddsnivån. Sen varierar det förstås mellan olika produkter hur mycket funktionalitet som faller bort om inte molntjänsten är tillgänglig.

Och, som sagt, enklare "dumma larm" har ingen av dessa mer avancerade funktioner. Utan adresserade deckare vet larmet inte ens vilken detektor som larmar i en zon.
 
TRJBerg
Apropå sprinklers, så kan en kompromiss vara att ha sprinklers i trapphuset (varje våning) i stället för hela huset. Ofta brukar problemet vara att man inte kommer ut pga brand finns (även) i trapphuset.
Fördelen är billigare och enklare installation (speciellt i efterhand) och billigare återställning vid felfunktion (dvs när den utlöses utan anledning).
 
E
Finns alltid risken att hur mer avancerat något är desto större risk att det inte fungerar. Regelbunden kontroll är minst lika viktig som utrustningen. Billig och dyr.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Finns alltid risken att hur mer avancerat något är desto större risk att det inte fungerar. Regelbunden kontroll är minst lika viktig som utrustningen. Billig och dyr.
En bra tanke.

Se till att sätta upp "trepacket brandvarnare från Biltema" också så att det finns något som är enkelt nog för att bli överblickbart.
 
C cpalm skrev:
Mja, sitter t.ex. själv med ett gammalt Verisure-larm som inte längre är supportat och även om brandvarnarna ändå funkar som vanliga dumma brandvarnare så är de just inget annat än dumma brandvarnare. Klart det påverkar skyddsnivån. Sen varierar det förstås mellan olika produkter hur mycket funktionalitet som faller bort om inte molntjänsten är tillgänglig.

Och, som sagt, enklare "dumma larm" har ingen av dessa mer avancerade funktioner. Utan adresserade deckare vet larmet inte ens vilken detektor som larmar i en zon.
Ajax har offline funktionalitet, dvs larmen kommer larma som vanligt lokalt. Det är konfigurationen samt möjligheten att med mobilen se vilken deckare man tappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.