tensiden tensiden skrev:
Är inte nojig, men däremot väl medveten om vad en brand kan ställa till med.

Vi har inte gått bananas med industristandard och liknande. Däremot har vi sammankopplade (trådlöst, 868MHz, inte wifi) brandvarnare i många rum. Pannrum, tvättstuga, kontor, övre hall, sovrum, matsal. Fler än den enstaka brandvarnare de flesta hem har. Det trådlösa har fungerat bra i de tester som vi gör inför varje jul. Det tjuter i hela huset oavsett vilken brandvarnare som triggar larmet.

Sedan har vi brandsläckare av olika slag på varje våningsplan och vid varje ytterdörr. Samma ute där vi har i varje garage. Även liten kolsyresläckare i anslutning till köket i de fall man snabbt behöver släcka något mindre och bedömer att en 6kg pulver är lite overkill.

Sen skadar det inte att vi har egna dammar om det behöver fyllas tankbilar. Men det är bara ren bonus.

Om man har mer panik över "vad som skulle kunna hända" än så, så är det nog mer värt att lägga pengarna på lite KBT än att köpa utrustning för tusentals kronor. Sammankopplade brandvarnare + ett gäng brandsläckare är dock minimum tycker jag.
jovisst... min fru var nojig över tjuvar och jag tänkte mest på brandskyddet av ett gammalt hus.
Så då motiverades det ett larm då med två branddetektorer, sen kompletterade vi det med två till vanliga branddetektorer utanför sovrum. Brandfiltar på båda våningar men brandsläckaren på nedre våning.
Huslarmet AlertAlarm/Verisure ser jag själv mest som en säkerhet om vi inte är hemma.
Fyra branddetektorer iaf och då ska man garanterat vakna så fort det uppkommer brandrök!
 
@
C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Hur bor ni idag då? Vad är det som gör villan så osäker jämfört med att t.ex. bo på tredje våningen i en lägenhet. Med en brandstege i garderoben som vid användning fästes i fönstret torde ni komma långt. Inbrotts-/brandlarm rekommenderas då ständiga batteribyten i brandvarnare som är trådlöst seriekopplade är onödigt besvärligt...
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kan ha läst slarvigt men trodde att fyrtrådade detektorer kunde utföras med övervakning.
Jodå, vad jag menade är att brandlarmsfunktionen i inbrottslarm (till skillnad mot ett dedikerat brandlarm) inte omfattas av någon formell klassning med givna funktionskrav, certifiering eller några direkta funktionsstandarder. Så det är svårt att bedöma "skyddsnivån" utan att sätta sig in i alla tekniska detaljer för det specifika larmet.

Sen kanske det i praktiken inte spelar så stor roll i en bostadsmiljö där man inte har några externa krav på klassning eller automatlarm. De flesta seriösa larm lär ha "tillräckligt bra" skyddsnivå(?)

Själv skulle jag gärna vilja ha nivån av funktionalitet som finns i "smarta" brandvarnare, fast i form av ett trådat integrerat inbrottslarm. Dvs. avancerad övervakning med återrapportering av status, lokalisering av larm, paus, förlarm, osv. Men jag vet inte om det ens finns mindre dedikerade brandlarm som har dessa funktioner?

Framför allt i större hus är det lite tråkigt att inte ens kunna se/höra vart i huset det brinner.
 
C cpalm skrev:
Jodå, vad jag menade är att brandlarmsfunktionen i inbrottslarm (till skillnad mot ett dedikerat brandlarm) inte omfattas av någon formell klassning med givna funktionskrav, certifiering eller några direkta funktionsstandarder. Så det är svårt att bedöma "skyddsnivån" utan att sätta sig in i alla tekniska detaljer för det specifika larmet.

Sen kanske det i praktiken inte spelar så stor roll i en bostadsmiljö där man inte har några externa krav på klassning eller automatlarm. De flesta seriösa larm lär ha "tillräckligt bra" skyddsnivå(?)

Själv skulle jag gärna vilja ha nivån av funktionalitet som finns i "smarta" brandvarnare, fast i form av ett trådat integrerat inbrottslarm. Dvs. avancerad övervakning med återrapportering av status, lokalisering av larm, paus, förlarm, osv. Men jag vet inte om det ens finns mindre dedikerade brandlarm som har dessa funktioner?

Framför allt i större hus är det lite tråkigt att inte ens kunna se/höra vart i huset det brinner.
Sätter du branddetektorerna på var sin zon kan ju PC1864 med flera larm via Contact ID eller SIA larma vilken zon som löst alternativt att du sätter en unik label på zonen. Så då ser du var det löst ut. Dock verkar ju all utveckling numera ske på trådlöst så då kanske Ajax är bättre med sitt dubbelriktade protokoll som borde ha större möjligheter till diagnos.
 
S
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att ett Ajaxlarm med branddeckare i samtliga rum är mer än tillräckligt för en vanlig villa, deras nya brandvarnare fungerar ju även i utrymmen med vattenånga såsom badrum/tvättstuga.

Vill man vara riktigt safe sätter man in lågtryckssprinkler men det är överkurs tycker jag…

En repstege är ofta mer än nog för att ta sig mer en våning.
Bra tips förrutom Ajax. Han efterfrågar något som är bättre än batteridriva detektorer från rusta.

SPC med trådade detektorer hade jag gått på, ett step upp till är ett konventionellt brandlarm men det är lite extremt :)
 
S SueCia skrev:
Bra tips förrutom Ajax. Han efterfrågar något som är bättre än batteridriva detektorer från rusta.

SPC med trådade detektorer hade jag gått på, ett step upp till är ett konventionellt brandlarm men det är lite extremt :)
Den texten framgick inte, Ajax har en stor skillnad mot vanliga typ Nexa och liknande dumma brandvarnare som pratar med varandra och det är att man får felkoder och kan övervaka det även när man inte är hemma. I en hemmiljö är skillnaden i praktiken nog knappt mätbar mellan Ajax och trådande larm.

Dvs om en brandvarnare går offline eller om den är skitig så får man notiser.

Trådar i all ära men det är ett extremt mycket större projekt att montera en trådad lösning med central inklusive programmering än vad tex Ajax är. Det tar kanske 2h så har man ett brandlarm med 10 detektorer, uppkoppling och app driftsatt… ska du montera trådade så handlar det om dagar kanske till och med en vecka om man inte vill ha synligt kablage i ett invecklat hus.

Har man jobbat med lite lås/larm/elektronik så är det en lägre hängande frukt och kanske ett självklarare val men för gemene man så är det för invecklat med trådar.

I offentlig miljö är det något helt annat men där har man också en helt annat drift.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Den texten framgick inte, Ajax har en stor skillnad mot vanliga typ Nexa och liknande dumma brandvarnare som pratar med varandra och det är att man får felkoder och kan övervaka det även när man inte är hemma. I en hemmiljö är skillnaden i praktiken nog knappt mätbar mellan Ajax och trådande larm.

Dvs om en brandvarnare går offline eller om den är skitig så får man notiser.

Trådar i all ära men det är ett extremt mycket större projekt att montera en trådad lösning med central inklusive programmering än vad tex Ajax är. Det tar kanske 2h så har man ett brandlarm med 10 detektorer, uppkoppling och app driftsatt… ska du montera trådade så handlar det om dagar kanske till och med en vecka om man inte vill ha synligt kablage i ett invecklat hus.

Har man jobbat med lite lås/larm/elektronik så är det en lägre hängande frukt och kanske ett självklarare val men för gemene man så är det för invecklat med trådar.

I offentlig miljö är det något helt annat men där har man också en helt annat drift.
Det är inga som helst problem att dra trådar, bara att hänga kabelstegar i taket. Programmeringen däremot kan vara lite invecklad med det finns manualer.

Men jag förstår dig, trådlöst är idag tillräckligt bra för vanliga villainstallationer och de flesta system är synnerligen enkla. Och nyare system, vilka alla är trådlösa, är oftast byggda för webben från början så de är mycket enklare att handha.
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Sätter du branddetektorerna på var sin zon kan ju PC1864 med flera larm via Contact ID eller SIA larma vilken zon som löst alternativt att du sätter en unik label på zonen. Så då ser du var det löst ut.
Jo, nu tänkte jag på mer direkt lokalisering som röstmeddelande eller olika toner på sirenerna i olika zoner.
Med ett inbrottslarm kan man ju lägga dem i varsin zon och åtminstone få ut larmande zon i mobilen, på manöverpanelerna och larmgränssnitten.
Mindre icke-adresserbara brandlarm har dock generellt bara 2 zoner.
 
T
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova tryggt.
Att koppla upp mot larmcentral för att få ut väktare kan du ta bort och istället sätta upp billiga kameror som du istället tittar i för att verifiera att det brinner. Det är både billigare och går snabbare än att väktare ska komma ut. Kan du verifiera att det brinner så är det bara att ringa 112 och be dom åka ut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inga som helst problem att dra trådar, bara att hänga kabelstegar i taket. Programmeringen däremot kan vara lite invecklad med det finns manualer.

Men jag förstår dig, trådlöst är idag tillräckligt bra för vanliga villainstallationer och de flesta system är synnerligen enkla. Och nyare system, vilka alla är trådlösa, är oftast byggda för webben från början så de är mycket enklare att handha.
Kör du med en konventionellt central så krävs ingen programmering alls (vid enklare anläggningar som en villa) och dom finns också som godkända för att koppla upp mot SOS Alarm (varför man nu vill det som "vanlig" svensson).
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är inga som helst problem att dra trådar, bara att hänga kabelstegar i taket. Programmeringen däremot kan vara lite invecklad med det finns manualer.

Men jag förstår dig, trådlöst är idag tillräckligt bra för vanliga villainstallationer och de flesta system är synnerligen enkla. Och nyare system, vilka alla är trådlösa, är oftast byggda för webben från början så de är mycket enklare att handha.
Jag tror andelen som kan tänka sig att ha kanelstegar i sitt hem är ganska begränsad, jag skulle nog inte heller sätta kabelstege för att dra det lilla snöret som krävs för en branddeckare… jag säger inte att det är svårt men det tar en jäkla tid, framförallt om man inte vill ha synlig kabel dragen kors och tvärs i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Kör du med en konventionellt central så krävs ingen programmering alls (vid enklare anläggningar som en villa) och dom finns också som godkända för att koppla upp mot SOS Alarm (varför man nu vill det som "vanlig" svensson).
Det är klart att viss programmering krävs, du kommer ju inte ifrån att konfigurera din uppsättning och adressera deckarna…

Något som inte är jättesvårt om man har lite dator/teknikvana… men det är inte plug and play direkt…
 
S
L Liljeros skrev:
Den texten framgick inte, Ajax har en stor skillnad mot vanliga typ Nexa och liknande dumma brandvarnare som pratar med varandra och det är att man får felkoder och kan övervaka det även när man inte är hemma. I en hemmiljö är skillnaden i praktiken nog knappt mätbar mellan Ajax och trådande larm.

Dvs om en brandvarnare går offline eller om den är skitig så får man notiser.

Trådar i all ära men det är ett extremt mycket större projekt att montera en trådad lösning med central inklusive programmering än vad tex Ajax är. Det tar kanske 2h så har man ett brandlarm med 10 detektorer, uppkoppling och app driftsatt… ska du montera trådade så handlar det om dagar kanske till och med en vecka om man inte vill ha synligt kablage i ett invecklat hus.

Har man jobbat med lite lås/larm/elektronik så är det en lägre hängande frukt och kanske ett självklarare val men för gemene man så är det för invecklat med trådar.

I offentlig miljö är det något helt annat men där har man också en helt annat drift.
TS fråga är ”hur får jag till världens bästa brandlarm”. Ajax ligger någonstans runt botten den listan tillsammans med andra trådlösa leksaker.

Ajax duger för de som har väldigt låga krav men TS frågar ju efter mer.
 
S
L Liljeros skrev:
Det är klart att viss programmering krävs, du kommer ju inte ifrån att konfigurera din uppsättning och adressera deckarna…

Något som inte är jättesvårt om man har lite dator/teknikvana… men det är inte plug and play direkt…
Ett konventionellt brandlarm programmeras inte alls i vanliga fall. Bara om man ska ha speciella reläkort eller styrningar.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
SPC med trådade detektorer hade jag gått på, ett step upp till är ett konventionellt brandlarm men det är lite extremt :)
Men det finns en poäng där i att de mest "seriösa" lösningarna också är de som erbjuder minst funktionalitet och vice versa.
 
  • Gilla
Crippe_Crull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.