H Husbygge2020 skrev:
Inspirerande att läsa om folk med sådana roliga projekt och idéer. Jag har tänkt samma sak många gånger och hade gärna gjort samma sak då det livet känns mer tacksamt. Jag hade velat göra samma sak men min plan är att göra det med en husbåt vid bryggan.

Tror också att solceller plus en vindsnurra hade klarat rätt stora behov sett till storleken på byggnaderna. Jag hade då först och främst satsat på att lösa värme och el för ett av husen och sett det som en förstudie.

Hade varit kul att se en uppföljning på detta projekt.
Det kostar dock en hel del.
Jag har bara underhållsvärme på 10 grader och ändå ligger effektuttaget på ca 15 kw/dygn när det är kallt. Har man då en windturbin på 3 KW så ligger den ofta i spannet runt 1 kwh i snitt per timme. Man måste upp i runt 12m/s för att den ska ge runt 2kw. Sen är det dagar som det inte blåser alls och då är det oftast som kallast också. Därför behöver man backup. I mitt fall var det inte realistisk med en stor batteribank. Så alternativet blev ett dieselverk som kickar in när spänningen i batterierna blir för lågt. Den driver även värmepatronen i acktanken. Har även lite solpaneler men då kan man glömma effekt på vintertid. Skulle solen lysa så måste jag dit. 85 mil enkel resa och skotta taket.
Hade det funnits el på rimligt avstånd hade jag inte ens tänkt tanken. Nu låg offerten för anslutning över 500 tusen. Då blev det andra tankegångar. Har även haft en hel del strul förutom installationen. Men jag antar att det ännu är ganska nytt med off grid och därför blir det en del barnsjukdomar i början.

Silver78 Silver78 skrev:
Jag har bara underhållsvärme på 10 grader och ändå ligger effektuttaget på ca 15 kw/dygn när det är kallt. Har man då en windturbin på 3 KW så ligger den ofta i spannet runt 1 kwh i snitt per timme. Man måste upp i runt 12m/s för att den ska ge runt 2kw. Sen är det dagar som det inte blåser alls och då är det oftast som kallast också. Därför behöver man backup. I mitt fall var det inte realistisk med en stor batteribank. Så alternativet blev ett dieselverk som kickar in när spänningen i batterierna blir för lågt. Den driver även värmepatronen i acktanken. Har även lite solpaneler men då kan man glömma effekt på vintertid. Skulle solen lysa så måste jag dit. 85 mil enkel resa och skotta taket.
Hade det funnits el på rimligt avstånd hade jag inte ens tänkt tanken. Nu låg offerten för anslutning över 500 tusen. Då blev det andra tankegångar. Har även haft en hel del strul förutom installationen. Men jag antar att det ännu är ganska nytt med off grid och därför blir det en del barnsjukdomar i början.
Intressant input. Hur stort är utrymmet som du värmer upp? Vad har du för värmekälla?

Uppfattade jag det rätt i att du har en 3 kw vindsnurra?
Hur mycket diesel går det på en säsong?

Gällande solcellerna så kan man sätta några mot en vägg så att snön inte lägger sig lika lätt. Men vissa tider får man nog acceptera väldigt låg eller ingen effekt på dem.

För att få detta att fungera så får man också räkna med ett antal lass med ved/säsong. I alla fall har jag haft det inkluderat i min plan.

Mikael_L
Silver78 Silver78 skrev:
Så alternativet blev ett dieselverk som kickar in när spänningen i batterierna blir för lågt. Den driver även värmepatronen i acktanken.
En spännande tanke i sammanhanget är att ifall man sätter sitt bensin eller dieselelverk inomhus (på något sätt) och lyckas ta tillvara på 100% av värmen och 100% av elenergin (dvs släppa ut avgaser från huset som är typ 20°C osv) så blir det inte dyrare än med direktverkande el från elnätet.

Kan man endast ta tillvara på kylvattentemp, så får man ändå energin till bra mycket bättre pris än att endast tillverka el.

Går elpriset upp så blir det direkt bättre vinst i ekvationen.
Vad som händer med elpriset är ju inte gott att spå. Men själv tänker jag att med sydvästlänken så kan Sverige sälja mer el till Tyskland, dvs Svenskt elpris kommer närma sig Tyskt pris mer.
När mer Tysk kärnkraft stoppas så ökar det Tyska elpriset
När Två fabriker i Norrbotten börjar tillverka fossilfritt stål så kommer 1/3 av strömmen från Norrlandsälvarna förbrukas bara där.
När Northvolt dubblar sin fabriks storlek (som aviserat) så kommer den ta 1/10 av strömmen från Norrlandsälvarna
När ytterligare en gigantisk datahall byggs någonstans i norr eller mellansverige ...
När MP lyckas stänga ännu fler reaktorer ...

Tja, det är väl i alla fall saker som har en potential att ändra lite på ekvationen.

Bensin/dieselpris då?
Tja, om OPEC bestämmer sig för rejält minskade produktionskvoter så går det ju upp. Men då blir samtidigt Amerikansk fracking av oljeskiffer lönsam igen vilket håller tillbaka prisökningarna, så det blir plötsligt ganska mycket en politisk fråga, kommer Bidén eller någon annan kommande president tillåta eller stoppa fracking.

Om det blir väldigt mycket elbilar i världen så sjunker efterfrågan på olja och ökar på el, vilket troligen kommer påverka priset en del på bägge energislagen.

kisumisu
Silver78 Silver78 skrev:
Allting kostar.

Men man har större möjligheter påverka och välja.

Man kan ha sol, vind och bensin/diesel som backup. Läste i nån tråd här att 1 liter diesel motsvarar 9 KW. Visst tillkommer det olja och annan underhåll...men i rena bränslepriser motsvarar det ju ca 3kr per kilowatt och ändå med dagens bränslepriser! Slut på jagandet av billiga timmar när gridlösningar tar i vissa fall 8-9kr per kilowatt.

Man blir nästan förvånad att inte mer elverk säljs dpeciellt på SE3 och SE4.

Hur skulle bensinverk fungera med etanol eller tom hemkört eller gengas? :thinking:

Är ju nästan realitet det som var i Tibbers reklam att det blir billigare ladda elbilen från eget elverk :crysmile:

• Gilla
Collie
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Läste i nån tråd här att 1 liter diesel motsvarar 9 KW. Visst tillkommer det olja och annan underhåll...men i rena bränslepriser motsvarar det ju ca 3kr per kilowatt och ändå med dagens bränslepriser!
Jag antar att du menar kilowattimmar? Men för att få en rättvis beräkning behöver man även ta hänsyn till verkningsgraden. För att skapa värme med Diesel kommer man säkert upp i 70-80% med rätt grejer, men ska man skapa el är man nere på kanske 20-25% och då är man lätt uppe en bit över 10:- per producerad kWh.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Läste i nån tråd här att 1 liter diesel motsvarar 9 KW. Visst tillkommer det olja och annan underhåll...men i rena bränslepriser motsvarar det ju ca 3kr per kilowatt och ändå med dagens bränslepriser!
Nu blandar du storheter. Diesel innehåller inte effekt utan energi motsvarande ca 10 kWh.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Bor själv offgrid sedan 1.5 år, på en båt i tropikerna.
250w solpaneler driver min kyl men jag får hämta vatten i dunkar. Jag behöver ju ingen värme men jag vill ha varmvatten ibland, då kör jag motorn någon timme och får både varmvatten och lite extra laddning. Jag skulle dock klara mig på den laddning som solpaneler ger om solen alltid lös bra under 12 timmar, vilket den sällan gör ens här.

Så offgrid, visst. Men jag är fortfarande beroende av vatten från land i dunkar.

En avsaltningsanläggning funkar ju så klart men då blir mina 250w alldeles för lite. 700-1000w skulle jag dock klara mig med.

Har 300Ah 12v batteribank och det funkar men det dubbla hade varit fint.

Behöver man alltså ingen värme och är ett ensamhushåll med egen brunn skulle jag säga att 500w solpaneler funkar fint om man bara kan få lite solljus.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
G gaidin skrev:
Bor själv offgrid sedan 1.5 år, på en båt i tropikerna.
250w solpaneler driver min kyl men jag får hämta vatten i dunkar. Jag behöver ju ingen värme men jag vill ha varmvatten ibland, då kör jag motorn någon timme och får både varmvatten och lite extra laddning. Jag skulle dock klara mig på den laddning som solpaneler ger om solen alltid lös bra under 12 timmar, vilket den sällan gör ens här.

Så offgrid, visst. Men jag är fortfarande beroende av vatten från land i dunkar.

En avsaltningsanläggning funkar ju så klart men då blir mina 250w alldeles för lite. 700-1000w skulle jag dock klara mig med.

Har 300Ah 12v batteribank och det funkar men det dubbla hade varit fint.

Behöver man alltså ingen värme och är ett ensamhushåll med egen brunn skulle jag säga att 500w solpaneler funkar fint om man bara kan få lite solljus.
Kör du allt på 12V eller kör du inverter?
Verkar vara lättare köra 115volt grejor än 230. Då när man behöver inverter...

Finns en del intressanta kanaler på Youtube. Bla tinyhouse och 8bit guy. I båda finns just USA system....verksr finnas det ena och andra. Så bor du utanför Sverige och EU så finns det säkert mer att tillgå och bättre priser?

Du kanske borde köpa mer solpaneler, fast jag vet ju inte hur stor båt du har dock;) Men säkert häftigt liv.

kisumisu
useless useless skrev:
Jag antar att du menar kilowattimmar? Men för att få en rättvis beräkning behöver man även ta hänsyn till verkningsgraden. För att skapa värme med Diesel kommer man säkert upp i 70-80% med rätt grejer, men ska man skapa el är man nere på kanske 20-25% och då är man lätt uppe en bit över 10:- per producerad kWh.
Okej. Så det är lite som med bilen och med glödlampor att de mesta går till värme. Då skulle man alltså behöva ta vara på värmen också.

Tack för att du rättade mig!

C
G gaidin skrev:
Om man bor i tropikerna ja :crysmile:
Helt irrelevant för svenska förhållanden.

kisumisu kisumisu skrev:
Kör du allt på 12V eller kör du inverter?
Verkar vara lättare köra 115volt grejor än 230. Då när man behöver inverter...

Finns en del intressanta kanaler på Youtube. Bla tinyhouse och 8bit guy. I båda finns just USA system....verksr finnas det ena och andra. Så bor du utanför Sverige och EU så finns det säkert mer att tillgå och bättre priser?

Du kanske borde köpa mer solpaneler, fast jag vet ju inte hur stor båt du har dock;) Men säkert häftigt liv.
Kag har en inverter som jag använder för att ladda laptop och eltandborste. 230v.

Jag har även ett 2Kw elverk.

Ja, jag skall montera fler paneler. Dock behöver jag byta ställningen först vilket jag skall göra i vår I samband med en massa andra jobb jag skall göra på båten. I Senegal... Jag är i Kap Verde nu och här finns inte så mycket möjligheter för ett vettigt pris.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.