N
Låter hur härligt som helst!

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jo, men off-grid innebär väl just fasta elnätet? Inte att man blir självförsörjande.
Så är det väl förvisso, men få som drömmer om off-grid ser väl en 1,5 kbm dieseltank framför sig, så någon mån av självförsörjnings- eller lågpåverkansideal följer väl med det.

Så jag tycker bara att det blir lite fånigt om man bär dit såväl dricksvatten som gas att elda med.

"Så skönt att inte vara beroende av kommunalt vatten och stabilt elnät. Nu är jag bara beroende av gasol, solceller, apparaturen för solcellerna, pumpen och att jag kan ta mig in till lägenheten för att tvätta kläder en gång i veckan (med hjälp av kommunalt vatten och stabilt elnät).
Bara sååå härligt att vara oberoende!"

• Gilla
  • Haha
Bangan och 14 till
  • Laddar…
Man kan ju leva off-grid i huset i stan. Stäng av vatten och el. Avlop kan vara svårt att stänga av. Men du kan ju alltid plombera toaletterna. Svårare än så är det inte faktiskt.

• Gilla
UniktLik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker inte alls att ansatsen är fel, eller tokig. Någonstans måste det börja.

Men man får också inse fakta, solceller är ingen lösning året runt för ett liv som är i närheten av det som vi flesta är van vid, inte ens rejält enklare.
Det blir helt klart 2-5 helt, eller nästan helt strömlösa månader.

Man måste hitta lösningar på detta. En sommarstuga med sommarboende behöver inga fler lösningar, det fungerar bra idag. Det är åretruntboendet som ställer till det.

På rent nationell nivå så anser jag att kärnkraft i någon form (helst nyare och modernare som nyttjar bränslet bättre) är det som behövs för att stabilisera energitillgång under vinterhalvåret, särskilt om vi inbegriper hela nordligaste europa, norden, norra ryssland, sibirien, Kanada, norra USA.

I det mesta av övriga världen så kommer solenergi med lite stöd av annat förnyelsebart fixa biffen.

Men på individnivå, eller ska vi kalla det sommarstugenivå, så är ju inte lösningen att ha en egen kärnreaktor, sorry Asimov, det blev inte så (Stiftelsetrilogin ...)

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag har också en stuga liknande denna; på en liten ö i en älv (som är det rinnande vattnet), vedeldad, med fotogenlampor och 12V för vissa delar, gasolspis, elverk (som normalt inte används) och utedass. Hela stället är som en mycket väl iordningställd husvagn på en camping.

Älskar stället, men har aldrig kallat det för off-grid, eller speciellt miljövänligt.

Som artikeln beskriver är det något visst med att bära in ved och hushålla med det lilla färskvatten man har. Det får en att tänka till. Känslan när man kommer dit sent på kvällen en höst när allt är mörkt och utkylt, och efter någon timmes slit sitter med middagen på bordet är svår att beskriva, men jag njuter i fulla drag.

Lugnet, och att tills för 5-10 år sedan inte vara uppkopplad då ingen radio finns, och mobiltelefoner var för dåliga för att surfa på nätet, gjorde att man kom ifrån vardagsstressen. Varje gång vi åkte hem fann vi att världen fanns kvar när bilradion sände senaste nytt. Idag är det svårt att lägga bort mobiltelefonen, så man är tyvärr inte lika bortkopplad som tidigare.

• Gilla
jonas.o och 10 till
  • Laddar…
Bara att gratulera. En person med hennes jobb i Stockholm bor i en hyrestvåa i Gubbängen och har inte råd att ta bilen till jobbet pga Trängselskatten.

Den här människan har en egen ö.

Ingen El, inget vatten ingen BH. You go girl :cool:;)

• Gilla
  • Haha
Bangan och 2 till
  • Laddar…
undine
Dricksvattnet hämtas hemifrån. Dvs en massa resor hem titt som tätt för att hämta vatten?

I övrigt låter det fantastiskt :) Bor hon där själv?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hon pumpar vatten från sjön också, dricksvatten kan man lagra i dunkar hela sommaren utan att det blir dåligt.

N Nalleman64 skrev:
Låter hur härligt som helst!
Äntligen någon som är positiv, mot alla andra som måste klaga, för att de är för bekväma och inte vågar själva.

• Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Att skaffa en massa extra solceller är bortkastat. Det räcker att ha tillräckligt för sommarhalvåret, på vintern ger dom ändå inte mycket av värde. Att kompletera med vindkraft är desto viktigare. En liten 400-500w vindturbin kommer man ganska långt med ute till sjös där vindarna är bra. Dessutom blåser det ganska bra under vinterhalvåret. Dom mörkaste månaderna är också dom blåsigaste. Elverk behöver man såklart men med ett välutfunderat hybridsystem kan man komma undan med att behöva köra elverket några timmar 1-2 gånger i veckan under november-januari.

Har 540W panel och 220Ah batterier (24V) på stugan. Det räcker till utan problem till kyl+frys, belysning, dator+ övrig elektronik mellan 1 mars och sista september. Kommer att kompletera med ett vindkraftverk bara jag får tummen ur.

• Gilla
svanstrom och 5 till
  • Laddar…
C
K Kallens skrev:
Principen självhushåll och off-grid i sig är nog sällan miljövänligt. Som du säger är det nog svårt att producera t.ex. värme effektivare och miljövänligare än i de stora värmeverken.
Det där är väldigt tveeggat. Du slipper ju fundera på om du skall elda med biomassa eller engelska sopor, vad du skall göra med 50 ton aska varje dag, transporter eller hur du skall distribuera fjärrvärmen till en ö i Hälsingland.

För att ta sig över ett 200 meter brett sund i förfallstiden behövs varken hydrokopter eller svävare. En fäljulla går att tjexa fram i ungefär 2cm is om man hugger före litet med yxa ibland. Blir isen tjockare än så kan man sparka sig fram på en pontonkälke. Svårare än så behöver det inte vara förutom ett par tre dagar i året när föret varierar hutlöst längs den sträckan.

Fast helaartickeln handlar om en sommarstuga.

Pappa växte upp på en gård utan elektricitet och utan ordentlig väg. Det var tungarbetat vintertid. Den stora revolutionen som elektriciteten medförde när den kom 1958 eller -59 var att farmor kunde skaffa en pulsator tvättmaskin. Den sparade oerhört mycket arbetstid jämfört med att tvätta för hand.
Tvättmaskinen stod i fähuset de första åren tills de fick indraget elekticitet i boningshuset. Det var mindre viktigt. Det viktiga var att få elektriskt ljus för mjölkningen och att få tvättmaskin.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Solceller är i princip värdelöst november till mars. Jag har själv en anläggning off-grid med en kombination vindturbin, solceller, batteribank och automatiserat dieselelverk som kickar in och laddar upp batteribanken samtidigt som den värmer upp pannan. Detta räcker för underhållsvärme vintertid på 10 grader. Cirka 500 liter diesel går det åt i tillförd energi per år. Har funderat på en lvvp men jag tror inte att jag hämtar det ekonomiskt på en livslängd på 15 år. Norra delarna av landet och ibland 20-30 minusgrader. Pumparna då var ju inte så effektiva vid kyla. Om jag är där vintertid så krävs det att jag eldar för att få komfortabel värme. Spisen drivs av gasol och det enda som är i eldrift är kylskåp, tvättmaskin, belysning, pump till den egna brunnen och vaccumtoaletten. Jag fick dessutom tilläggsisolera ganska skapligt för att energiförlusterna skulle vara acceptabla. Med det sagt så skulle jag nog aldrig vilja flytta dit även om det har sin charm.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Inspirerande att läsa om folk med sådana roliga projekt och idéer. Jag har tänkt samma sak många gånger och hade gärna gjort samma sak då det livet känns mer tacksamt. Jag hade velat göra samma sak men min plan är att göra det med en husbåt vid bryggan.

Tror också att solceller plus en vindsnurra hade klarat rätt stora behov sett till storleken på byggnaderna. Jag hade då först och främst satsat på att lösa värme och el för ett av husen och sett det som en förstudie.

Hade varit kul att se en uppföljning på detta projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.