52 064 läst · 395 svar
52k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Varför då?T Thomas I skrev:
Om ett träd är mitt, varför ska mina grannar bestämma över det?
Byter du bil om din granne tycker den låter lite för mycket eller släpper ut för mycket avgaser? Eller kanske för att den inte matchar färgen på deras cykelskjul?
Det är ju roligt hur mycket folk brukar skrika över att kommuner/staten ska lägga sig i vad gäller bygglov etc. då och då, men samtidigt ska man ha rätt att kräva att få bestämma över andras fastigheter.
Kan det vara så att man själv vill få göra som man vill bara, och inte tänker på att det sitter någon annan i andra änden av förhandlingsbordet som vill helt andra saker…
👍 Ja är nog det bästa för framtida grannsämja också , vem vet det kanske löser sejE Erik_91 skrev:
smidigare än du tror 😀.
Ta det med nya grannen istället efter en riktig whisky fest som du bjuder på. Sen får du räkna med att kapa och klyva själv såklart. Går nya grannen inte med på det så bli tjejsur. Ingen orkar med sånt.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Hallå? Vem har sagt något om att någon annan ska bestämma över dina träd? Jag skrev att även de som vill bevara träden borde acceptera om en majoritet av de som bestämmer om träden ska fällas eller ej vill att de fälls.tveksamt skrev:Varför då?
Om ett träd är mitt, varför ska mina grannar bestämma över det?
Byter du bil om din granne tycker den låter lite för mycket eller släpper ut för mycket avgaser? Eller kanske för att den inte matchar färgen på deras cykelskjul?
Det är ju roligt hur mycket folk brukar skrika över att kommuner/staten ska lägga sig i vad gäller bygglov etc. då och då, men samtidigt ska man ha rätt att kräva att få bestämma över andras fastigheter.
Kan det vara så att man själv vill få göra som man vill bara, och inte tänker på att det sitter någon annan i andra änden av förhandlingsbordet som vill helt andra saker…
TS skriver att eken "troligtvis" var hans... Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att grannen ser det aningen annorlunda...T Thomas I skrev:
E Erik_91 skrev:
Håller verkligen med. Jag hade blivit galen om någon sågat ner träd på fastigheten jag köpt.Intet skrev:Oj oj. Inte undra på att det blev problem när du sågade ner eken som kanske stod på tomtgränsen, men den attityden, du har. "Den bara existerar". Det är liksom det träd gör. De står bara där och dräller till ingen nytta för dig. Ett djävla ofog, helt enkelt.
Gissningsvis får du muta grannen rätt rejält för att få såga ner (ännu) ett träd på hans tomt. Gissar att han inte glömt det förra övergreppet.
Som köpare hade jag blivit rejält förbannad ifall träd sågats ner sedan visningen. Säljaren skulle säkert informerat mig att min blivande granne orsakat elendet. En bra start. Tycker du inte det?
Tänk först. Handla sedan!
Då måste jag fråga vad det är du pratar om?T Thomas I skrev:
I tråden vi diskuterar i nu handlar det om att trådskaparen vill ta ned ett träd på sin grannes fastighet. För mig låter det som att det du argumenterar för är att de som vill ha kvar träden (ägaren i det här fallet) också måste acceptera att de som vill ta ned träden (TS i det här fallet) kan vara i majoritet och således ta ned trädet.
Är det en bit mark som man gemensamt äger (beroende på ägandeform kanske, vet inte om det är applicerbart på träd men på andra typer av gemensamt ägande måste man vara överens om åtgärder för att kunna genomföra dem) får naturligtvis minoriteten rätta sig efter majoriteten.
Pratar du om något fall där så inte skett? Om så, vad har det för relevans här?
Medlem
· Väster götaland
· 387 inlägg
Ett ords betydelse är sällan ordagrant.L lbgu skrev:
Ett mer passande ord är nog ett Arborete om du bara vill ha massa olika träd på tomten. Trädgård på engelska, ”garden” har man tex helt utelämnat ”träd”, samma sak på de flesta språk franska jardin tex.när man pratar om trädgård.
Fast nu är vi i Sverige och svenskarna hade kanske större intresse av träd nära huset än fransmän och engelsmän, vad vet jag.B Bockstensmannen skrev:
Oberoende av vad så är det fullt lagligt att ha mängder med höga träd i sin trädgård i Sverige. Accepterar man inte det så får man väl jobba för en lagändring eller kanske flytta till England eller Frankrike.
Finns uppenbarligen gott om småpåvar som ser det som sin livsuppgift att bestämma över sina grannars fullt lagliga ägodelar. Antar att ni känner igen er i filmen "En man som heter Ove"
Medlem
· Väster götaland
· 387 inlägg
Fast trädgård är en rätt internationell historia. Botaniska trädgårdar osv finns överallt. Det innebär att man formar den på ett visst sätt med en viss skötsel, för att få den på ett visst sätt. Annars en tomt full av träd utan någon skötsel är det bara en skogstomt, ingen trädgård. Men klart man har rätt att ha ett arborete om man nu bill ha det. Eller ett kalhygge, och sedan kalla det för trädgård 🤣L lbgu skrev:Fast nu är vi i Sverige och svenskarna hade kanske större intresse av träd nära huset än fransmän och engelsmän, vad vet jag.
Oberoende av vad så är det fullt lagligt att ha mängder med höga träd i sin trädgård i Sverige. Accepterar man inte det så får man väl jobba för en lagändring eller kanske flytta till England eller Frankrike.
Finns uppenbarligen gott om småpåvar som ser det som sin livsuppgift att bestämma över sina grannars fullt lagliga ägodelar. Antar att ni känner igen er i filmen "En man som heter Ove"
Vad kallar du en kortklippt gräsyta kring huset? Är det en trädgård? Folk får väl ha hur lite/många träd i sin trädgård som de vill. Varför ska du lägga dig i hur andra har sina trädgårdar. Det är ju på nivå att jag skulle kräva att grannen målade om sitt hus för att jag tycker den nuvarande färgen är ful. Inse hur löjligt det är.B Bockstensmannen skrev:Fast trädgård är en rätt internationell historia. Botaniska trädgårdar osv finns överallt. Det innebär att man formar den på ett visst sätt med en viss skötsel, för att få den på ett visst sätt. Annars en tomt full av träd utan någon skötsel är det bara en skogstomt, ingen trädgård. Men klart man har rätt att ha ett arborete om man nu bill ha det. Eller ett kalhygge, och sedan kalla det för trädgård 🤣
Medlem
· Väster götaland
· 387 inlägg
Precis lika löjligt som när du som verkar tro det bara är en trädgård om det är massa träd där, eftersom… ordet Trädgård har träd i sig 🤣 Räcker gott med gräs, buskar eller rabatter om man så vill som sköts om.L lbgu skrev:Vad kallar du en kortklippt gräsyta kring huset? Är det en trädgård? Folk får väl ha hur lite/många träd i sin trädgård som de vill. Varför ska du lägga dig i hur andra har sina trädgårdar. Det är ju på nivå att jag skulle kräva att grannen målade om sitt hus för att jag tycker den nuvarande färgen är ful. Inse hur löjligt det är.
Jag tror du snöat in på vad som är tomtmark och har nollkoll på vad trädgård är.
Sedan vad man får göra och inte på sin tomtmark har jag aldrig sagt något om. Endast vad som är trädgård eller inte. Samma om man tex asfalterar hela ytan, det är inte heller en trädgård.