S sin skrev:
Borde väl vara samma maxhöjd på häck som staket kan jag tycka. Varför ska man få ha en häck som är 3 meter hög när staket utanbygglov sällan får vara mer än 1.40?
Ja och så borde man endast få ha fåglar på zoo inte i skogen

• Gilla
Intet
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
[bild]

Kan förtydliga lite. trädet i fråga är utpekad med gul pil. Grannens tomt är över 3000 kvm och huset står mitt i. Finns gott om träd omkring bägge våra hus, så ett mindre är inte en big deal i sig, skulle inte kunna tänka mig att det påverkar vare sig huset värde eller djurliv nämbart.

Men, säg att jag får med mig grannen, kommer ändå ta ett tag innan man får dit en arborist. Kan man ta ned trädet efter kontraktskrivning eller måste det vara innan?
Allt har ett pris. Du kan erbjuda ett pris för trädet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Allt har ett pris. Du kan erbjuda ett pris för trädet.
Jag gjorde slag i saken. När grannens hus blev till salu, köpte jag det. Ännu en TRÄDGÅRD fylld av TRÄD. Det gillar jag.

• Gilla
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag gjorde slag i saken. När grannens hus blev till salu, köpte jag det. Ännu en TRÄDGÅRD fylld av TRÄD. Det gillar jag.
Jag gjore likadant, jag gillar träd!

• Gilla
  • Älska
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag gjore likadant, jag gillar träd!
Jag köpte en skogstomt, gillar inte hus.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.

På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.

Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
"De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt."

lol... man älskar sina träd. Du gör nog bäst i att flytta om du inte fattar det.

• Gilla
  • Älska
gaia och 5 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
[bild]

Kan förtydliga lite. trädet i fråga är utpekad med gul pil. Grannens tomt är över 3000 kvm och huset står mitt i. Finns gott om träd omkring bägge våra hus, så ett mindre är inte en big deal i sig, skulle inte kunna tänka mig att det påverkar vare sig huset värde eller djurliv nämbart.

Men, säg att jag får med mig grannen, kommer ändå ta ett tag innan man får dit en arborist. Kan man ta ned trädet efter kontraktskrivning eller måste det vara innan?
Jag hade valt att behålla träd mot väg.

Har du tänkt att bekosta arbiristen åch återställande av grannens tomt efter bortforslingen?

Robert63 Robert63 skrev:
För TS såklart, han får sin tomt skuggad betydande del av sommaren. Ner med trädet, det ger TS bättre livskvalitet och för grannen är det lite skitsamma.
Köparen ser det kanske inte alls så.
Han ser kanske inget problem med trädet överhuvud taget?
Alternativt sp går han med på nedtagning pp TS bekostnad, om TS dessutom ombesörjer upphuggning av trädet till ved till nya ägarens förmpn så blir nya ägaren kanske mer positiv?

T Thomas I skrev:
Jag menar att de som tycker att träden ska vara kvar sällan accepterar det och går vidare, oavsett ägare till träden. Min erfarenhet är istället att de kan skapa missämja decennier framöver.
Det tycker jag är minst lika relevant i tråden som definitionen på trädgård. =)
Ungefär som TS här då? Han har ju frågat grannen om saken förut, fått nej, men ändå inte släppt det.
Men vi kan vara eniga om att hur någon gör i en fiktiv samfällighet är lika relevant för tråden som vad definitionen på trädgård är, i mitt tycke inte alls.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
P
Det är nog oftast trädkramarsidans bevarande av varje träd som oftast tröttnas på hos den andra ,sidan som är mer för majoritet beslut eller dom förståndiga besluten ,när träden blivit både en risk och ett irretationsmoment för sin omgivning.

Förra huset jag köpte så fanns det en konflikt med granne,elverket och vägverket ,då det stod en stor planterad vitaktig gran som stod nära ytterhörnet mot vägen och elledningarna som också hängde där var inne i grenverket. Den var rejält stor 70-80 cm på stubben. Tanten som bodde där innan tvärvägrade att den skulle tas ner och både elverket och vägverket hade åsikter om att den var i vägen och störde och skapade problem. och grannen på den sidan hade knappt nåt som växte i skuggan av den.
både elverket och vägverket hade vart och frågat om den inte kunde tas ner men tanten tvärvägrade och det blev ansat i grenverket varje gång för att få det att funka.
Att nåt är "fint" är enligt mig inget som trumfar att den hade växt sig alldelles för stor för där den var placerad.. hade den stått bakom huset då det var nära 6000 kvm tomt så hade fått stå men nu fick elverket ta ner den till allas stora lycka, utom möjligen förra ägaren då...

• Gilla
Thomas I och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det är nog oftast trädkramarsidans bevarande av varje träd som oftast tröttnas på hos den andra ,sidan som är mer för majoritet beslut eller dom förståndiga besluten ,när träden blivit både en risk och ett irretationsmoment för sin omgivning.

Förra huset jag köpte så fanns det en konflikt med granne,elverket och vägverket ,då det stod en stor planterad vitaktig gran som stod nära ytterhörnet mot vägen och elledningarna som också hängde där var inne i grenverket. Den var rejält stor 70-80 cm på stubben. Tanten som bodde där innan tvärvägrade att den skulle tas ner och både elverket och vägverket hade åsikter om att den var i vägen och störde och skapade problem. och grannen på den sidan hade knappt nåt som växte i skuggan av den.
både elverket och vägverket hade vart och frågat om den inte kunde tas ner men tanten tvärvägrade och det blev ansat i grenverket varje gång för att få det att funka.
Att nåt är "fint" är enligt mig inget som trumfar att den hade växt sig alldelles för stor för där den var placerad.. hade den stått bakom huset då det var nära 6000 kvm tomt så hade fått stå men nu fick elverket ta ner den till allas stora lycka, utom möjligen förra ägaren då...
Om träd växer i ledning, så lär elbolaget ta ner trädet, utan att fråga, eftersom de har ledningsrätt.

Så tyvärr, jag tror inte riktigt på den här historien.

Endera så fanns inga ledningar i trädet någonsin, men en granne som ville bli av med trädet som påstår något, eller så är det något slags vandringshistoria som byggts på och ut under åren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Alltså, det hela är enkelt... Är det ditt träd? Om ja, gör som du vill. Om nej, prata med trädets ägare.

• Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Grannen kommer nog att tycka att det ska stå kvar tyvärr. Sen kan du ju ha tur att de nya ägarna tycker det är alldeles för mycket träd.

Alltför högvuxna träd hör inte hemma i villabebyggelse oavsett hur bra det är för fåglar och insekter. Det skapar fallrisker, överdriven skugga, skräp i hängrännor mm, och ännu större problem ju längre tiden går.

P
S skogaliten skrev:
Om träd växer i ledning, så lär elbolaget ta ner trädet, utan att fråga, eftersom de har ledningsrätt.

Så tyvärr, jag tror inte riktigt på den här historien.

Endera så fanns inga ledningar i trädet någonsin, men en granne som ville bli av med trädet som påstår något, eller så är det något slags vandringshistoria som byggts på och ut under åren.
Den är helt sann
jag ägde huset så det är ingen vandringshistoria

vi pratar elledning som hänger längs vägen . Inte stor krafledningsgata.. där kapar dom bara ner allt inom vissa meter...
så ja dom har såklart ledningsrätt och kan tvinga bort trädet och det var väl lite på gång men dom vill väl inte heller ta ner träd hur som helst hos nån gammal tant då dom oftast också försöker komma överens..utan piskan..
Dessutom vill dom ju helst slippa ta rätt på trädet när det väl ligger ner och jag ville ha veden så dom tog omkull den då den stod lite väl trångt till bland hus och ledningar och väg. och jag körde bort riset och gjorde ved av stockarna.

tveksamt tveksamt skrev:
Ungefär som TS här då? Han har ju frågat grannen om saken förut, fått nej, men ändå inte släppt det.
Men vi kan vara eniga om att hur någon gör i en fiktiv samfällighet är lika relevant för tråden som vad definitionen på trädgård är, i mitt tycke inte alls.
Han har ju släppt det med nuvarande granne men ser såklart en ny möjlighet att bli av med trädet i samband med ägarbytet. Inget konstigt med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.