T Thomas I skrev:
För vissa finns ingen skillnad. Träd kan vara lika viktiga som frun, så om frun kräver att trädet ska ner kan det istället vara hon som ryker.
Eller så blir man ihop med trädet? Börjar tro att det finns de som identifierar sig som ett träd, så varför inte?

• Haha
Thomas I
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Jag kan ha förståelse för om nedtagning inte ryms i budget.
Jag antar att du erbjöd att betala för fällning/borttag? Vad sa kommunen då?

Robert63 Robert63 skrev:
Det är en milsvid skillnad. Ett träd som tar solljus gör din uteplats mindre användbar, rent kass. En ful fru gör inte det. En kass gräsmatta gör inte det. En kulör man inte gillar gör inte det. Jag tror du fattar men tycker det är kul att driva med mig. Gissningsvis har du aldrig upplevt mörkläggningen från en grannes skuggande träd.
Alla är olika. För dig är kvällssol på uteplatsen jätteviktigt. Någon annan kanske inte bryr sig. Någon annan föredrar skugga för att inte få solen i ögonen. Finns ingen naturlag att folk ska gilla att bli solbelysta. Det är ett relativt modernt mode. Förr brukade man ofta ha gardiner för fönstren för att solljuset inte skulle bleka möbler och annat. Idag har vissa panoramafönster. Det har t.o.m. ansett illa att vara solbränd, så lite 'finare' folk såg till att inte bli solbrända. Att vara solbränd antydde ju att man var någon sorts kroppsarbetare.
Så kvällssol är bara ett av massor av önskemål man kan ha på sin omgivning. Vissa tycker att de inte kan vara på uteplatsen om grannungarna hoppar studsmatta 8 meter bort. Ska studsmattan förbjudas?
Att kräva att grannen ska anpassa sig för ens personliga önskemål är bara totalfel. Givetvis kan man fråga grannen om han kan ta ned trädet, men vägrar han det så är det bara att leva med det.

• Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Det är en milsvid skillnad. Ett träd som tar solljus gör din uteplats mindre användbar, rent kass. En ful fru gör inte det. En kass gräsmatta gör inte det. En kulör man inte gillar gör inte det. Jag tror du fattar men tycker det är kul att driva med mig. Gissningsvis har du aldrig upplevt mörkläggningen från en grannes skuggande träd.
Försöker föreställa mig hur ful frun ska vara för att vara lika irriterande som ett träd som skymmer kvällssolen på altanen... 😅

• Gilla
  • Haha
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Dom flestas fruar står nog inte i vägen för kvällssolen varje dag
Eller kan ramla omkull och slå sönder taket (ens om dom är onyktra)
Självklart inte, det var bara ett exempel på vad man kan irritera sig på. Finns massor med saker som folk tycker är mer irriterande hos grannar än träd. Men som med träden så får man leva med det även om det skaver lite.

Så länge trädet är friskt så har du ingen större anledning att oroa dig för att det faller. Sen är det antagligen större risk att grannen av misstag kör på dig på gatan än att du får hans träd på huset. Kanske borde förbjuda grannens bilåkande?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att du erbjöd att betala för fällning/borttag? Vad sa kommunen då?
Ja, vad tror du? Träden står kvar, men vi drar. Snälla, försök att snappa vad som diskuteras i tråden i en vidare kontext och med annat syfte än att vara raljant. Tack.

• Gilla
Thomas I
  • Laddar…
Grannen beskar det stora syrenbuskaget som ger mig sen kvällssol på sommaren. I gengäld håller jag på att eliminera ett taggigt stort träd som kommer ge grannen havsutsikt från deras sovrum ... (kräver ringbarkning under ett par år).

Jo, vi är goda grannar 😊.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Man kan väl snarast jämföra trädet som skymmer solen med en jättestor plastgran med 1000 blinkande ledlampor i olika färger som är tänd från skymning till midnatt året runt. De grannar som har altan/inglasad altan som vätter åt den trädgården uppskattar säkert inte att behöva se skräpet varenda kväll men ska alltså bara glatt acceptera att grannen tycker den är fin? Håller inte med.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Föstår inte detta forum ibland... För det mesta är det ett j-a gnäll på regler/grannar/bygglov att man inte får göra och bygga som man vill på sin egna tomt man köpt med skattade penger.

När det kommer till ditt och mitt när det gäller träd dyker det upp helt andra åsikter.

Så länge den som beklagar sig över trädet inte kan visa att erbjudit kompensation för trädet tycker jag trädhatarna kan vara lite tystlåtnare.

Kompensation är inte "jag betalar för trädfällningen" utan "Jag betalar dig 25kkr och står för allt kring fällning/risk och återställning"

/ATW
Finns folk som dragit ner 30 talet träd på grannens mark och det drevs ända till domstol och boten till ägaren blev just 25 tusen .. så nej dom flesta tänker inte betala den värderingen att ett träd skulle vara värt 25 000 , det är rena fantasier och önsketänkande

Självsådda träd som inte är nån alle eller nåt annat mer speciellt så är det normalt sett ved värdet som blir ersättningen..

För 25 000 svart i fickan ,fäller jag vilket träd som helst som står på annans mark. Kan till och med ge mängd rabatt vid flera :) skrivet som ett skämt men ändå lite seriöst att för den slanten kommer ingen förståndig betala då det som ersätts vid en "missförstånd" fällning på fel sida tomtgräns eller fel tomt...

Att överkompensera trädägaren med 25 000 per träd för att få bort skiten som står ivägen skulle jag aldrig ge. då ryker skiten en mörk natt om inte ägaren själv förstår allvaret i situationen och att trädet skapar störning för andra..

Den riktigt fina varianten är väl som en släkting råkade ut för.. trädet skulle stå kvar till absurdum.. när han kom hem från semesten så var trädet borta och en faktura i brevlåden på nedtagningen. DEt är såklart känt vilken av grannarna som ville ha bort trädet, men det vart en polisanmälan men ingen kunde bevisa att brott begåtts.. den som ville ha bort trädet har altså beställt nedtagning och sagt att ägaren till trädet ska ha fakturan och är bortrest.. ett samtal till företaget bekräftat vad som hänt men polisanmälan läggs ner erfter några dagar.. och släktingen fick vackert betala räkningen för att inte riskera att hamna hos kronofogden. Så funkar sverige 2024.. polisen säger att jobb beställaren säger att han kommit överens med trädägaren att trädet skulle tas bort och han ta räkningen. ord står mot ord ingen kan bevisa nåt. polisutredningen läggs ned

• Gilla
  • Wow
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att överkompensera trädägaren med 25 000 per träd för att få bort skiten som står ivägen skulle jag aldrig ge. då ryker skiten en mörk natt om inte ägaren själv förstår allvaret i situationen och att trädet skapar störning för andra..
Tangentbordstuffingen!
Nu har du missat konsekvensanalysen. Igen! Om du vandaliserar grannens egendom. Vad får dig att tro att grannen inte gör desamma mot dig. Fast mer omfattande förstås?
Eller ger du dig bara på försvarslösa?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Finns folk som dragit ner 30 talet träd på grannens mark och det drevs ända till domstol och boten till ägaren blev just 25 tusen .. så nej dom flesta tänker inte betala den värderingen att ett träd skulle vara värt 25 000 , det är rena fantasier och önsketänkande

Självsådda träd som inte är nån alle eller nåt annat mer speciellt så är det normalt sett ved värdet som blir ersättningen..

För 25 000 svart i fickan ,fäller jag vilket träd som helst som står på annans mark. Kan till och med ge mängd rabatt vid flera :) skrivet som ett skämt men ändå lite seriöst att för den slanten kommer ingen förståndig betala då det som ersätts vid en "missförstånd" fällning på fel sida tomtgräns eller fel tomt...

Den riktigt fina varianten är väl som en släkting råkade ut för.. trädet skulle stå kvar till absurdum.. när han kom hem från semesten så var trädet borta och en faktura i brevlåden på nedtagningen. DEt är såklart känt vilken av grannarna som ville ha bort trädet, men det vart en polisanmälan men ingen kunde bevisa att brott begåtts.. den som ville ha bort trädet har altså beställt nedtagning och sagt att ägaren till trädet ska ha fakturan och är bortrest.. ett samtal till företaget bekräftat vad som hänt men polisanmälan läggs ner erfter några dagar.. och släktingen fick vackert betala räkningen för att inte riskera att hamna hos kronofogden. Så funkar sverige 2024.. polisen säger att jobb beställaren säger att han kommit överens med trädägaren att trädet skulle tas bort och han ta räkningen. ord står mot ord ingen kan bevisa nåt. polisutredningen läggs ned
Det du beskriver är rent svineri om det är sant. Jag hade tagit denna fajt till HD, egenmäktigt förfarande så det bra visslar om det.

Men du återberättar en anekdotisk historia och jag tillmäter den inget större värde av sanningshalt i sina viktiga detaljer.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
@polaris78: du har en stor mängd märkliga uttalanden vad gäller detta med att ha något att säga till om för grannars träd. Du snackar tex om "majoritetsbeslut", att det skulla spela roll vad ett antal grannar i gemen skulle tycka.

Allt detta kokar ned till en fråga jag ställde tidigare till dig: har du svårt att skilja mellan ditt och mitt? Om du har det, sök hjälp snarast.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tangentbordstuffingen!
H Harald Blåtumme skrev:
jag tillmäter den inget större värde av sanningshalt i sina viktiga detaljer.
H Harald Blåtumme skrev:
sök hjälp snarast.
Kämpigt för trädkramarna att höra om hur verkligheten kan se ut, de goda argumenten haglar 😂

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Kämpigt för trädkramarna att höra om hur verkligheten kan se ut, de goda argumenten haglar 😂
Förstår inte vad du pratar om. "Trädkramare"... ? Handlar om att man som fastighetsinnehavare råder över vad som finns på fastigheten inkl träd. "Goda argument"... vad menar du med det?

Att du som granne ev kan vara störd över ett träd på min tomt är ju ditt problem, då får du ge tillräckliga incitament för mig som fastighetsägare att ev fixa detta om det kan accepteras mht vad jag ser för nytta av trädet. Fastighetsägaren bestämmer, dvs jag.

Kan handla om att hyra in en arborist för att hamla ett storvuxet träd, alternativt hyra in folk att fälla och arbeta upp trädet. Om detta sker pga av att en granne tycker sig behöva detta, och ok från fastighetsägaren, så är det givetvis grannen som får bekosta hela kalaset.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Jag köpte en skogstomt, gillar inte hus.
Jag hade inte 10.000.000kr över till skogsdungen bakom mig :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.