52 064 läst · 395 svar
52k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Finns inget som reglerar höjd på träd i PBL. Och kommuner tillämpar visst om det är en olägenhet, men bara för att du tycker att det är en olägenhet (för dig) behöver det inte vara en olägenhet enl PBL ;-).G Guzzen1 skrev:
Är huset ute till försäljning är det för sent. Vänta tills nya grannen flyttat in, prata med de och förklara att de skuggar din tomt (kanske även deras, men som de kanske vill?) erbjud dig att ta ned det. Det enda du kan gör som läget är nu.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Det är klart att det är sant, men det gäller inte för alla tomter utan vid vissa situationer. Tillstånd för att fälla träd krävs t ex på tomt som omfattas av strandskydd, men inte bara där. Läs mer här:Plätt Fia skrev:
https://arboristexperten.se/falla-trad-egen-tomt/
Jag menar att de som tycker att träden ska vara kvar sällan accepterar det och går vidare, oavsett ägare till träden. Min erfarenhet är istället att de kan skapa missämja decennier framöver.tveksamt skrev:Då måste jag fråga vad det är du pratar om?
I tråden vi diskuterar i nu handlar det om att trådskaparen vill ta ned ett träd på sin grannes fastighet. För mig låter det som att det du argumenterar för är att de som vill ha kvar träden (ägaren i det här fallet) också måste acceptera att de som vill ta ned träden (TS i det här fallet) kan vara i majoritet och således ta ned trädet.
Är det en bit mark som man gemensamt äger (beroende på ägandeform kanske, vet inte om det är applicerbart på träd men på andra typer av gemensamt ägande måste man vara överens om åtgärder för att kunna genomföra dem) får naturligtvis minoriteten rätta sig efter majoriteten.
Pratar du om något fall där så inte skett? Om så, vad har det för relevans här?
Det tycker jag är minst lika relevant i tråden som definitionen på trädgård. =)
Nu handlar det ju inte om en samfällighet väl? Så det är ju helt irrelevant.T Thomas I skrev:
Så du tror att grannen hade varit lite besviken och nöjt sig med att gnälla lite om den stora eken hade stått på hens tomt och inte TS? Tänk att det tror inte jag. 🙂Alfredo skrev:
Jag har som sagt inga åsikter om grannen. Däremot är det inte otänkbart att ingen av parterna helt säkert vet var gränsen går och ingen heller vill ta kostnaden för att ta rätt på det. Jag har själv en fastighet där varken jag eller aktuell granne säkert vet gränsen. Inte helt ovanligt.T Thomas I skrev:
Så grannen borde ha tagit reda på fakta i målet innan hen yttrade sig missnöjt i frågan eftersom hen annars eventuellt haft synpunkter på vad någon annan gjorde med sitt träd, och det tycker vi ju inte att någon ska ha.Alfredo skrev:
Är det viktigt för dig att trädet försvinner erbjud grannen ett gäng tusenlappar för besväret och säg att du kan ringa dit en försäkrad Aborist som du betalar så ska du se att grannen mjuknar lättare än om du bara frågar om du kan fälla trädet