52 048 läst · 395 svar
52k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Snacka med grannen. På en sådan här sida får du en massa tyckande från femtioelva olika personer där många tycker olika.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Varför tycker du att du ska betala för en 500 kvm stor (exempelvis) fastighet, men få bestämma över en 4-5 gånger så stor yta?Brynäsaren 68 skrev:
Är det inte lämpligare att du faktiskt köper den mark du vill bestämma över?
Då har du väl också full förståelse för att grannen sedan stövlar över och sågar ned dina äppelträd som hämd. Det är ju bara att neka och undgå straff eventeuellt några tusen i böter...P polaris78 skrev:jag har sagt att jag har full förståelse får att vissa tar en kalkylerad risk och stövlar över och sågar ner grannens träd när denne är bortrest och skyller allt på ett missförstånd och därmed undgår strafff i dom flesta fall och som oftast i sämsta fall får ersätta ägaren med vedvärdet på några tusen..
nja visst finns det fall där folk köper med en skogsdunge brevid och sen gnäller men det finns också fall där skog växer ur villatomten och träd blir för stora för att passa i trånga villa trädgårdar.tveksamt skrev:Varför köper man fastigheten där grannen har stora träd på gården då? Man får väl vackert köpa en fastighet där man kan råda över sina sol-/skuggområden själv.
Vilka andra kriminella handlingar tycker du är okej? Vilka andra delar av vad som är i dina grannars ägo tycker du dig ha rätt till?
Även om ditt straff kanske blir lågt i form av monetär ersättning till grannen, vad hittar grannen på härnäst som svar? Han kanske smäller upp den där 6 meter höga thujahäcken?
Eller kanske en handfull snabbväxande träd som stör solen ännu mer?
Får för sig att klippa gräset varje morgon kl 5?
Det finns många lagliga sätt att irritera skiten ur grannarna på...
Och det är sjukt att vi har byggregler för staket av tätare högre typ men en 6 M hög tujahäck precis innanför tomtgräns är lovlig.
Det skulle helt klart behövas mer regelverk som reglerar stora träd och som om dom står för nära grannen skulle ha höjd reglering.
Köper man hus med uteplats ,med kvälls sol som sen äts upp av träd hos grannen som skuggar för att dom över åren blivit dubbelt så höga. ja då borde det finnas regler som kräver hänsyn..
Vill man leka storskogsägare så bör man skaffa mark där ens träd odlingar inte stör ens grannar, annars finns risken att nån tröttnar och gör processen kort med det som tar kvälls solen.
Jag kan i dagens regelverk absolut förstå att man tröttnar ur och tar saken i egna händer då regelverket inte används och hänsynskravet har svårt att ta in skuggor på uteplatser osv
Skulle en granne försöka ta min kvälls sol på altanen med en tujahäck eller uppväxande träd så kan jag medge att den häcken /träden kommer aldrig växa sig speciellt hög.. ja det är skadegörelse men det skulle jag vara beredd att ta och det skulle vara osannolikt att det någonsin kommer utdömmas nåt skadestånd..
Top kapning i låg höjd en mörk natt eller när grannen är bortrest, helst diskret utfört så det knappt syns . kombinerad med lämpliga medel som förhindrar att den ens överlever..
Ja jag jäklas med min granne men om man planterar en tuja häck som har planen att jäklas med mig som huvudsyfte så har grannen redan lagt nivån.
Förhoppningsvis kan vi få nå uppdaterade regler där hänsynskravet mot grannar tydliggörs och att man inte med växlighet får skapa för stor olägenhet som tex skugga nåns uteplats med uppväxande växtlighet
Jag har inga problem med nån av mina grannar men ingen är dum nog att försöka jäklas med mig heller.
Ofta funkar det utmärkt att komma överens med sina grannar om träd och växltlighet tills man råkar på trädkramare som ska ha varje träd kvar av ren princip även om det kvittar helt för deras boende.
Då får man nog försöka att inte bo i ett tätbebyggt område.O ockinger skrev:Jo fast träd växer. Det som inte fanns alls när man köpte huset kan vara ett problem senare.
Jag bara menar att det inte är konstigt att ta ner enstaka träd av olika anledningar. Och om de står på grannens tomt får man prata med denne om det. Det känns som en högst normal interaktion mellan grannar.
Men givetvis kan man prata med grannen men man får då också acceptera och gå vidare om man får ett negativt svar
skillnaden just där är att ett planterat äppelträd har ett högre värde än vedvärdet hos självsådda träd som tillåtits växa sig stora. Träd du kan påvisa har planterats för att skapa nåt har högre värde än träd som bara är övervuxen sly.S Strontus skrev:
Men jag förstår principen du fiskar efter..
Dock är risken om vi väl tar oss till rätten att du får ved värdet medans jag får betydligt mer för äppelträden du hämdsågade ner 😆
Klockrent👍🏻P polaris78 skrev:nja visst finns det fall där folk köper med en skogsdunge brevid och sen gnäller men det finns också fall där skog växer ur villatomten och träd blir för stora för att passa i trånga villa trädgårdar.
Och det är sjukt att vi har byggregler för staket av tätare högre typ men en 6 M hög tujahäck precis innanför tomtgräns är lovlig.
Det skulle helt klart behövas mer regelverk som reglerar stora träd och som om dom står för nära grannen skulle ha höjd reglering.
Köper man hus med uteplats ,med kvälls sol som sen äts upp av träd hos grannen som skuggar för att dom över åren blivit dubbelt så höga. ja då borde det finnas regler som kräver hänsyn..
Vill man leka storskogsägare så bör man skaffa mark där ens träd odlingar inte stör ens grannar, annars finns risken att nån tröttnar och gör processen kort med det som tar kvälls solen.
Jag kan i dagens regelverk absolut förstå att man tröttnar ur och tar saken i egna händer då regelverket inte används och hänsynskravet har svårt att ta in skuggor på uteplatser osv
Skulle en granne försöka ta min kvälls sol på altanen med en tujahäck eller uppväxande träd så kan jag medge att den häcken /träden kommer aldrig växa sig speciellt hög.. ja det är skadegörelse men det skulle jag vara beredd att ta och det skulle vara osannolikt att det någonsin kommer utdömmas nåt skadestånd..
Top kapning i låg höjd en mörk natt eller när grannen är bortrest, helst diskret utfört så det knappt syns . kombinerad med lämpliga medel som förhindrar att den ens överlever..
Ja jag jäklas med min granne men om man planterar en tuja häck som har planen att jäklas med mig som huvudsyfte så har grannen redan lagt nivån.
Förhoppningsvis kan vi få nå uppdaterade regler där hänsynskravet mot grannar tydliggörs och att man inte med växlighet får skapa för stor olägenhet som tex skugga nåns uteplats med uppväxande växtlighet
Jag har inga problem med nån av mina grannar men ingen är dum nog att försöka jäklas med mig heller.
Ofta funkar det utmärkt att komma överens med sina grannar om träd och växltlighet tills man råkar på trädkramare som ska ha varje träd kvar av ren princip även om det kvittar helt för deras boende.
Riskerar den att inkräkta på min kvälls sol så är det troligt att den aldrig kommer bli hög nog för att få chansen. oavsett vad grannen har för plan.S Strontus skrev:
Oftast har man väl koll vad ens grannar är för folk om dom är problemskapare eller inte , och om man har nån osämja som ligger och gror eller inte
Tangentbordstuffingen har vaknat. Så kvällen äger solen 🤔 😄. Vad för ting brukar du vanligen vandalisera hos dina grannar? Gräsklippare, studsmattor, utebelysning, ungarnas moppar, ungarna, utegrillen, den fula frun? Eller är du bara besatt av att skada träd?P polaris78 skrev:
Du framställer dig själv som kvarteret försupne galning utan konsekvenstänk, ingen vågar mucka med. Stämmer det?
Träd existerar men ställer ibland till besvär för fastighetsägare. Det kan vara rötter som lyfter stensättningar, barr och löv som sätter igen hängrännor eller så skymmer de solen på altanen. Vissa tycker inte det är anledning att ta ner träden, andra sågar ner dom utan att fundera. Jag tillhör den senare kategorin. Jag förstår inte varför jag skulle låta trädet stå kvar om jag tycker det är i vägen och om borttagandet inte påverkar min fastighet negativt. Senast jag var på golfbanan hade de t.ex. fällt ett 20-tal tallar och granar för att få mer sol på en greenyta och en tee (för att de ska växa bättre). Ett bra beslut enligt mig.Intet skrev:Oj oj. Inte undra på att det blev problem när du sågade ner eken som kanske stod på tomtgränsen, men den attityden, du har. "Den bara existerar". Det är liksom det träd gör. De står bara där och dräller till ingen nytta för dig. Ett djävla ofog, helt enkelt.
Gissningsvis får du muta grannen rätt rejält för att få såga ner (ännu) ett träd på hans tomt. Gissar att han inte glömt det förra övergreppet.
Som köpare hade jag blivit rejält förbannad ifall träd sågats ner sedan visningen. Säljaren skulle säkert informerat mig att min blivande granne orsakat elendet. En bra start. Tycker du inte det?
Tänk först. Handla sedan!
Galet vad detta lyckades engagera folk, dock inte till särskilt stor nytta i flera fall.
Kan förtydliga igen, jag håller med om att alla träd har ett värde i sig. Men, det har betydelse om du har bara 1 träd eller ett överflöd med 100 träd. Det har betydelse om trädet ger svalkande skugga eller inte. Det har betydelse om trädet ger insynsskydd eller inte. I detta specifika fall har grannen gott om andra träd, får ingen svalka och får inget insynsskydd. Det var bara det jag försökte säga.
Jag antar att jag har fått svar på min frågeställning, m.a.o att det inte kommer gå att ta ner trädet hur som helst utan det måste ske med åtminstone vetskap av både gamla och nya grannen. Kan vara enklare då att vänta tills de nya ägarna bott in sig och ta diskussionen då.
Gillar dock förslaget att ta dit en arborist och gallra i toppen istället för att ta ned hela trädet. Hade man kapat av kanske 30% av trädets höjd hade det nog faktiskt räckt. 🙄
Kan förtydliga igen, jag håller med om att alla träd har ett värde i sig. Men, det har betydelse om du har bara 1 träd eller ett överflöd med 100 träd. Det har betydelse om trädet ger svalkande skugga eller inte. Det har betydelse om trädet ger insynsskydd eller inte. I detta specifika fall har grannen gott om andra träd, får ingen svalka och får inget insynsskydd. Det var bara det jag försökte säga.
Jag antar att jag har fått svar på min frågeställning, m.a.o att det inte kommer gå att ta ner trädet hur som helst utan det måste ske med åtminstone vetskap av både gamla och nya grannen. Kan vara enklare då att vänta tills de nya ägarna bott in sig och ta diskussionen då.
Gillar dock förslaget att ta dit en arborist och gallra i toppen istället för att ta ned hela trädet. Hade man kapat av kanske 30% av trädets höjd hade det nog faktiskt räckt. 🙄
Borde inte samma acceptans finnas hos de som vill bevara träden? Om t.ex. majoriteten i en samfällighet vill avverka x antal träd så borde minoriteten acceptera det och gå vidare? Well, det var inte direkt vad som hände.P Pappa1986 skrev:
Vad för art är det?E Erik_91 skrev:
Jag antar att det är kvällssolen som skyms?
Är det en landsväg eller en liten grusväg?
Rent personligen gillar jag träd som skiljer väg och tomt åt. Det är i min mening ganska mycket begärt vilja ändra på ett träd så långt in på grannens tomt.
Vet inte, det är en konstig trädstort. Vi har ett par likadan träd varav ett växer på vår tomt. Växer långa taggar, som en rosbuske, på alla grenar. Ju tjockare gren desto större taggar.J Jaggatagga skrev:
Yes det är kvällssol.
Tro det eller ej men vi bor i ett villakvarter, så det är vanlig väg. Dock är det en återvändsgata, så den enda biltrafik vi har är vi 4 hus som ligger på samma gata.
Svårt att förklara men trädet växer jämsides med ett berg som sticker upp och redan skiljer deras tomt ifrån vägen. Berget går kanske 2-3 meter upp ifrån marknivån.