Claes Sörmland
S sin skrev:
I Norge verkar det finnas möjligheter för grannar att begära nedtagning av olämpliga träd och buskar som stör i mycket större omfattning. Tycker det vore lämpligt med liknande möjligheter i tätbebyggt/planlagt område även i Sverige.
Det finns det i Sverige också, bara att gå till tingsrätten och stämma grannen.

Det är mer en kulturell fråga, det är ovanligt att vi löser grannfrågor i rätten. Det ingår inte i vår kultur.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
S sin skrev:
[länk]

#Eksempel: Et tre står 5 meter fra grensen til naboeiendommen, og det er 12 meter høyt. Treet er til ulempe for naboen ved at det skygger for solen. Eieren av treet har ingen spesiell grunn til å beholde treet. I dette tilfellet vil vilkårene i § 3 være oppfylt, og naboen kan kreve at treet fjernes."

Artikeln som jag läste tidigare, som jag dock inte hittar nu, gick in på att lagen ofta övertolkades mellan grannar och att man ofta begärde mer än man egentligen har rätt till enligt lagen om det skulle prövas rättsligt.
Vilken bra regel de har😀. Tänk på hur många grann fender som skulle kunna vara avhjälpta med den. Den hade iallafall hjälpt mig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns det i Sverige också, bara att gå till tingsrätten och stämma grannen.

Det är mer en kulturell fråga, det är ovanligt att vi löser grannfrågor i rätten. Det ingår inte i vår kultur.
Men jämfört med naboloven så känns det väl som en mer godtycklig väg att gå? Även om möjligheten finns.

https://www.paragrafer.no/naborett/naboloven/

P polaris78 skrev:
jag får minsann ha vilka träd jag vill på min tomt
Ja det får han i princip.

P polaris78 skrev:
Tyvärr är ju regelverket trasigt i sverige
Det är du fri att tycka och du har full rätt att med normala demokratiska metoder agera för en förändring.

P polaris78 skrev:
skapar en situtation där trädet kommer ner och spelar min sina kort rätt så är det sällsynt att man får några större straffrättsliga
Det låter som om du förespråkar brott för att berika dig själv och skada dina medmänniskor. Är det rätt tolkat? Gäller det även övriga situationer än växtlighet som du upplever störande?

• Gilla
Tubes och 7 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Wow. Vi har också träd som inte gör "någon nytta" men för mig så är det fantastiskt fina tallar, björk och ek som jag aldrig skulle ta ner om det inte gick sjuka i dem.
Fast man kan ju vilja göra annat på sin tomt, som tex plantera blommor, buskar och bär, som inte gillar skugga och konkurrens om vatten och näring.

P polaris78 skrev:
Du får nog läsa inläggen igen och från början och skilja svar och vad jag faktiskt sagt..

och undvika att plocka ut enstaka meningar ur sitt sammanhang. helst om det är ett svar på ett annat inlägg..

jag har sagt att jag har full förståelse får att vissa tar en kalkylerad risk och stövlar över och sågar ner grannens träd när denne är bortrest och skyller allt på ett missförstånd och därmed undgår strafff i dom flesta fall och som oftast i sämsta fall får ersätta ägaren med vedvärdet på några tusen..
Det kan kvälls solen vara värd om man hamnat så till att man skugga merparten av sommaren för att grannen tror den har en skogsfastighet men mitt i stan..
särskillt när man bemöts av trädkramare som likt vissa i tråden här anser att varenda träd dom äger har ovärderlig status även om det från deras hus inte ens går att se trädet. Det är altså oftast ren princip att neka för vissa i nån slags trotsig unge attityd i sin egen övertygelse att inget träd skall bort någonsin. och särskillt inte som stör nån annan..

Att vissa tomter blir i total skugga och inget vill växa och det är fuktigt och inget vill torka upp för att grannen vill ha storskog som skuggar allt men nåde den grannen som ligger framför denne om den skulle råka ta mer av solen då tar det hus i helvete men att man själv inte kan hålla efter sina träd och kanske ge lite sol till den bakom..
Man gillar solen på sin egen altan men att grannens numera skuggas av träd då vill man inte ta ner ,utan hittar på alla möjliga trädkramar ursäkter..

självklart är det alltid bäst att komma överens med sin granne om vilka träd som skall tas ner. men jag vet mycket väl att det ibland är omöjligt likt med vissa som skriver här i tråden där äganderätten till vissa trädkramare oftast är helt omöjligt att ta hänsyn och förstå att man har grannar och att en grön vägg med träd vid tomtgräns kan vara ett problem för andra . där förstår jag helt dom som tar till alternativa metoder att uppnå sitt mål och att det man riskerar rent jurdiskt är rätt billigt för enstaka träd i dom flesta fall.. en kalkylerad risk kan man kalla det
Varför köper man fastigheten där grannen har stora träd på gården då? Man får väl vackert köpa en fastighet där man kan råda över sina sol-/skuggområden själv.
Vilka andra kriminella handlingar tycker du är okej? Vilka andra delar av vad som är i dina grannars ägo tycker du dig ha rätt till?

Även om ditt straff kanske blir lågt i form av monetär ersättning till grannen, vad hittar grannen på härnäst som svar? Han kanske smäller upp den där 6 meter höga thujahäcken?
Eller kanske en handfull snabbväxande träd som stör solen ännu mer?
Får för sig att klippa gräset varje morgon kl 5?
Det finns många lagliga sätt att irritera skiten ur grannarna på...

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
O ockinger skrev:
Fast man kan ju vilja göra annat på sin tomt, som tex plantera blommor, buskar och bär, som inte gillar skugga och konkurrens om vatten och näring.
Vi har blommor, buskar och bär och har inga problem med varken vatten eller näring. Blir det riktigt varmt på sommaren så får man vattna lite bara. Och hela tomten har jo oftast inte skugga utan att man kan plantera de blommor som gillar sol i solläge
Hade jag bott jämte en granne som hade en massa träd på tomten som jag inte gillade alls så hade jag inte köpt den fastigheten alt sålt och gått vidare i livet med en bättre tomt

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
[bild]

Tittar jag upp i min trädgård, ser det ut såhär. Träd så långt ögat når och vartenda ett, har ett mervärde. Verkar som om grannen tycker detsamma om sina. De har alltså ett värde som dom är.
Det där är ju en skogsdunge, inte en trädgård 🤣

P Pappa1986 skrev:
Vi har blommor, buskar och bär och har inga problem med varken vatten eller näring. Blir det riktigt varmt på sommaren så får man vattna lite bara. Och hela tomten har jo oftast inte skugga utan att man kan plantera de blommor som gillar sol i solläge
Hade jag bott jämte en granne som hade en massa träd på tomten som jag inte gillade alls så hade jag inte köpt den fastigheten alt sålt och gått vidare i livet med en bättre tomt
Jo fast träd växer. Det som inte fanns alls när man köpte huset kan vara ett problem senare.
Jag bara menar att det inte är konstigt att ta ner enstaka träd av olika anledningar. Och om de står på grannens tomt får man prata med denne om det. Det känns som en högst normal interaktion mellan grannar.

• Gilla
Thomas I
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.

På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.

Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
En liten fråga Du kan väl inte avgöra nyttan för DOM av DERAS träd????

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
O ockinger skrev:
Och om de står på grannens tomt får man prata med denne om det.
Och om grannen vill behålla sin växtlighet får man acceptera det precis som man förhoppningsvis respekterar grannens övriga egendom.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.

På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.

Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Personligen tycker jag att man har inte stora björkar tallar mm på en villatomt som skuggar grannens tomt,då kan man flytta till skogen om man vill ha det så.

• Gilla
  • Haha
sin och 1 till
  • Laddar…
Brynäsaren 68 Brynäsaren 68 skrev:
Personligen tycker jag att man har inte stora björkar tallar mm på en villatomt som skuggar grannens tomt,då kan man flytta till skogen om man vill ha det så.
Hur många har 3000kvm som villatomt?

😂😂😂 7 sidor lång tråd om någon som önskar hugga ner grannens träd 🤣🤣🤣

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Hur många har 3000kvm som villatomt?
Nä så kan det vara men det finns samma problem i ett villaområde,från början är dom små men sen blir dom fullvuxns och då kommer barr löv skymd sol och grannen blir drabbad,och det är inte okej tycker jag,för varför ska jag ta reda på grannes löv mm.
Och har man 3000kvm tomt så kan man ta ner ett träd som skuggar för grannen..

• Gilla
Thomas I
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.