45 812 läst · 349 svar
46k läst
349 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Vilken innställning? Han har tydligt tagit lärdom av at ha varit oförsiktig för med att ta ned et träd nära gränsen- därav att han är tveksam/tänker om sig om och hur man ska fråga och om man överhuvudtaget kan/bör göra detta så nära en förestående försäljning.L lbgu skrev:Vilken inställning. Jag har massor med träd som enligt ditt synsätt jag inte har har någon nytta av. Själv tycker jag däremot att det är trevligt med träd så skulle någon konstig granne säga att jag inte hade någon nytta av dem och därför borde ta bort dem så hade det nog inte varit bra för grannsämjan. Typ jag hade tyckt att grannen verkade vara en idiot. Observera att jag på intet sätt är någon trädkramare och har fällt åtskilliga hundra träd med motorsåg.
Han presenterar bara hur det ser ut att vara från hans synvinkel mtp detta trädet.
Dvs att det är ett individ med potentiel möjlighet att fälla pga hur den ligger på tomt- men det är han värdering och det säger han också, Han har ju inte frågat grannen ännu.
Det är intressant hur antagonistisk folk klarar att framställa en ganska neutral fråga där man är ute efter råd och tips...
Mvh
Sakke
I många fall måste man ha rivningslov för att ta ner ett träd iaf i Gbg.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Prata med grannen. Om hen vägrar, prata med köparen. Det går säker bättre. Jag tog ner 7st träd som ny inflytad och grannar blev super glada..
Precis! Och baserat på skissen kan jag nog förstå att grannen vill ha trädet som skydd mot insyn från gatan utanför.Serafim Dahl skrev:
ja vad ska man säga..Intet skrev:Då och då dyker det upp arroganta inlägg likt ditt där tangentbordstuffingar morskar upp sig. Det kan handla om träd, hundar som skiter, lampor som stör och katter som pissar i rabatter. (Nåt stolpskott ville förgifta katter med glykol) Det du och övriga skribenter med liknande alster glömt bort i all självgodhet, är att göra en konsekvensanalys. Om jag gör A kan möjligen grannen göra B+×++×?
Dvs. De lagliga svaren på din vandalisering av grannens egendom, blir som du mycket riktigt anar, bagatellartade. Men grannen kanske tänker som du. Några punkterade däck med jämna mellanrum och kanske en krossad panoramaruta vid tillfälle, ger heller inte så mycket obehag. Detta alternativ kan vara ditt lyckosamma. Det andra är att grannen helt enkelt ger dig en rejäl omgång du aldrig kommer att glömma. Öga för öga och tand för tand. Gammal hederlig rättsskipning, helt enkelt.
Som sagt var. Konsekvensanalys.
självklart finns risken att man har med nån total knäppis att göra som börjar med sånt som du föreslår skära sönder däck och panga rutor.. javisst men det går att besvara den kärleken också med samma mynt..
Pratar man däremot om att gå över till grannen och "ge en rejäl omgång som sent glömms bort" så är ju risken rätt stor att det blir du dömd för och polisen hittar rätt snabbt på att det är nåt träd som är triggern och plötsligt pratar vi inte skadestånd i vedvärde för nåt jäkla träd utan missshandel alt grov misshandel och mest troligen även hemfridsbrott om du går över till grannen och bråkar..
Återigen så förlorar trädägaren och numera även misshandlaren..
Att den som olovligen tagit ner nåns träd och ev då i sällsynta fall kan dömmas för lite skadegörelse och betala vedvärdet för trädet kan vara en kalkylerad risk för många medans rätt få är knasiga nog att tycka det är värt följderna för misshandel och hemfridsbrott och sen riskena för ytterligare vedergäldning, när trädfällarens brorsa eller kompisar kommer och spöar skiten ur misshandlaren.. Att gå över och spöa nån för nån fällt ett träd är liksom inte speciellt genomtänkt och ang tangentborstuffing så verkar du själv även ramla in i det facket...
så hur gick det med konskvensanalysen där själv?
Personligen så tycker jag mitt inlägg var rätt komplett genomgång av rättsläget i ämnet.lite grovt formulerat och med rätt tydlig att det är såklart alltid bäst att komma överens med ägaren.. och vilka tänkbara varianter det finns på lösningar när man inte hörsammas av trädkramare
helt klart skulle bättre regelverk behövas för nedtagning av träd som helt enkelt växt ur villatomterna och skapar olägenheter för grannar..
Om det är ekar måste man väl ansöka om att fälla dem, tror de är "fridlysta"E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
återigen ecoplugen är på sin höjd olaga intrång / skadegörelse ev hemfridsbrott men det brukar vara svårt att bli dömd för hemfridsbrott i efterhand för mindre förseelser likt ecopluggen i trädet.. även om du så är på film så är det ovanligt att bli dömd..man åker ofta bara på en sak och idetta fall troligen skadegörelse på trädet..L lbgu skrev:
Men kasta in molotov cocktail ramlar snabbt in som mordförsök / mordbrand ,allmänfarlig vårdslöshet osv osv
jag vet vilket av dom två fallen polisen intresserar sig för och det är återigen knappast ecoplug spikaren ...
Medans den andra parten mer troligt kommer få polisbesök framöver..
även om nån gjort sig skyldig till skadegörelse på ett träd så rättfärdigar det inte att spöa elelr fixa mordbrand , inte ens som trädkramare...
Oavsett så går den typen av vedergällning rätt snabbt till åtal hos polis och risken att fastna på övervakningskameror är ju rätt stor på många fastigheter nu för tiden och det första polisen undrar över är ju motiv och hotbild.. och är man osams med sin granne så är det inte svårt att lista ut vem som är skyldig
Samtidigt krävs det ju att man är någon sorts psykopat om man går in och förgiftar en grannes träd.P polaris78 skrev:återigen ecoplugen är på sin höjd olaga intrång / skadegörelse ev hemfridsbrott men det brukar vara svårt att bli dömd för hemfridsbrott i efterhand för mindre förseelser likt ecopluggen i trädet.. även om du så är på film så är det ovanligt att bli dömd..man åker ofta bara på en sak och idetta fall troligen skadegörelse på trädet..
Men kasta in molotov cocktail ramlar snabbt in som mordförsök / mordbrand ,allmänfarlig vårdslöshet osv osv
jag vet vilket av dom två fallen polisen intresserar sig för och det är återigen knappast ecoplug spikaren ...
Medans den andra parten mer troligt kommer få polisbesök framöver..
även om nån gjort sig skyldig till skadegörelse på ett träd så rättfärdigar det inte att spöa elelr fixa mordbrand , inte ens som trädkramare...
Oavsett så går den typen av vedergällning rätt snabbt till åtal hos polis och risken att fastna på övervakningskameror är ju rätt stor på många fastigheter nu för tiden och det första polisen undrar över är ju motiv och hotbild.. och är man osams med sin granne så är det inte svårt att lista ut vem som är skyldig
Så om grannen också är psykopat så kanske svaret blir därefter. Även om det ena brottet givetvis är allvarligare i lagens mening så tycker jag nog att den som oprovocerat börjar med att förgifta grannens träd får skylla sig själv om det hela fullständigt spårar ut.
Så att i försåt, fegt smyga över till grannen och vandalisering dennes egendom genom trädfällning, är inte ett verk av en "total knäppis"? Men att punktera några däck, är det? Hur tänker du här egentligen?P polaris78 skrev:
nja i verkligheten och utanför trädkramarnas vänskapskrets så kan jag meddela att träd har ett rätt svagt skydd där självsådda träd i bästa fall ersätts med vedvärdet och då pratar vi några tusenlappar i dom flesta fall.. ja det finns undantag men då är det ofta alle eller nåt annat mer anordnat och inte självsådd överväxt sly på nån villatomt..L lbgu skrev:Samtidigt krävs det ju att man är någon sorts psykopat om man går in och förgiftar en grannes träd.
Så om grannen också är psykopat så kanske svaret blir därefter. Även om det ena brottet givetvis är allvarligare i lagens mening så tycker jag nog att den som oprovocerat börjar med att förgifta grannens träd får skylla sig själv om det hela fullständigt spårar ut.
Och nej man är inte diagnostiserad som psykopat så fort man använt ecoplug eller på valfritt sätt dödar ett träd.. det är fullt normalt att träd tas ner och dom flesta som gör det är helt vanliga människor , fullt friska på alla vis...
Tja, som sagt det är ju tolkning utifrån hans synvinkel. Så är det ju alltid i alla saker-folk tänker olika. Det är inget konstigt med det. Det är ju därför man måste fråga och höra hur trädägaren tänker om saken- det är ju precis runt detta han vil ha råd då han är tveksam till att fråga mtp att det är nära försäljning och att han har förstått att han har tabbat sig ut ngt för.L lbgu skrev:
För mig låter det ju att han har precis RÄTT innställning till saken, huruvida grannens subjektiva syn på just det trädet är den samma kvarstår att se.
Mitt råd skulle varit att man kan fråga om huset inte är annonserat ännu och vara mycket försiktig i formulering, t.ex starta med att erkänna tidigare klantighet men om detta kunde vara tänkbart i och med att trädgården saknar kvällssol.
Man vill ju inte riskera att han som ska sälja huset omtalar en negativ till kommande grannar som i " han där vill ju hela tiden pressa på att fälla träd på tomten och inte frågar han alltid heler-passa er för honom"
Mvh
Sakke