45 812 läst · 349 svar
46k läst
349 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Eftersom det verkar ligga ute till salu redan så finns det bilder och prospekt misstänker jag?E Erik_91 skrev:
Då blir det svårt att såga ner träd när man redan nu kan se att dom finns där på ens tilltänkta mark. Det måste stå med isf i beskrivningen att det kommer sågas ner vid ett senare skede.
Vilken inställning. Jag har massor med träd som enligt ditt synsätt jag inte har har någon nytta av. Själv tycker jag däremot att det är trevligt med träd så skulle någon konstig granne säga att jag inte hade någon nytta av dem och därför borde ta bort dem så hade det nog inte varit bra för grannsämjan. Typ jag hade tyckt att grannen verkade vara en idiot. Observera att jag på intet sätt är någon trädkramare och har fällt åtskilliga hundra träd med motorsåg.E Erik_91 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 838 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 838 inlägg
Nej egentligen inte om det inte avtalats innan. Ska vara vid snudd på oförändrat skick mellan kontraktsskrivning och tillträdesdagen.E Erik_91 skrev:
Så grannen behöver meddela köparna att trädet planeras att tas ner innan de skriver köpekontrakt ifall ni inte hunnit fälla det innan eventuella visningar.
Som köpare skulle jag blivit väldigt fundersam över detta oortodoxa tilltag. Vad kommer härnäst? Vilken granne kommer jag att få? Ingen bra start för någon part.U Utsliten och utdömd skrev:
i det här fallet skuggar trädet, är det inte större vinst än förlust att ta ned det då?L lbgu skrev:Vilken inställning. Jag har massor med träd som enligt ditt synsätt jag inte har har någon nytta av. Själv tycker jag däremot att det är trevligt med träd så skulle någon konstig granne säga att jag inte hade någon nytta av dem och därför borde ta bort dem så hade det nog inte varit bra för grannsämjan. Typ jag hade tyckt att grannen verkade vara en idiot. Observera att jag på intet sätt är någon trädkramare och har fällt åtskilliga hundra träd med motorsåg.
Några av mina träd skuggar inte min tomt men skuggar lite av en grannes.Robert63 skrev:
De träden är extremt viktiga för min tomt. De är mitt insynsskydd.
Säger som alltid, grannens träd låter man vara om de inte vill.
För TS är det såklart bättre att ta ned trädet. Att det är skitsamma för grannen (som äger trädet!) är ju bara baserat på vad TS tycker. Grannen vill bevisligen ha kvar trädet.Robert63 skrev:
Rätt väg att gå här är således rimligen att avvakta till de nya ägarna tillträtt och erbjuda dessa tillräckligt mycket för att de ska acceptera att ta ned trädet. Vilket med lite tur är 0 kr, med lite otur mer än vad TS är villig att betala.
Detta verkar kunna bli ett problem. Ibland har man en tomt med skugga ibland inte.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
I det här fallet verkar just det trädet inte spela någon större roll för grannen, vilket framgår av skissen.R Rkarlsson skrev:
Det är något med träd som får propparna att brinna på en del människor. Om jag hade ett träd enligt den placering som skissen visar och trädet skuggade min grannes sommar, hade det varit nere på två röda. Vidhåller att TS vinst är så mycket större än grannens "förlust"tveksamt skrev:För TS är det såklart bättre att ta ned trädet. Att det är skitsamma för grannen (som äger trädet!) är ju bara baserat på vad TS tycker. Grannen vill bevisligen ha kvar trädet.
Rätt väg att gå här är således rimligen att avvakta till de nya ägarna tillträtt och erbjuda dessa tillräckligt mycket för att de ska acceptera att ta ned trädet. Vilket med lite tur är 0 kr, med lite otur mer än vad TS är villig att betala.
Hur kan du dra den slutsatsen av skissen? Finns väl inget i skissen som antyder vad grannen anser om sitt träd. Jag har träd som ligger långt från huset, men jag skulle aldrig få för mig att fälla dem bara förav den anledningen.Robert63 skrev:
Du får väl ge grannet ett bra bud på trädet.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Fria fantasier bara. Vad trädägarn tycker, vet du inget om. Annat än att han verkar gilla träd. Vilket motsäger din fantasi ännu mer.Robert63 skrev: