Hur sker bedömningen om vad som är olämpligt eller vad som stör vad gäller ett träd och buskar i Norge?

• Gilla
Blåbäret_numero_uno och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur sker bedömningen om vad som är olämpligt eller vad som stör vad gäller ett träd och buskar i Norge?
Det har jag inte koll på.

Men det jag såg som exempel var att ett träd riskerar att falla ner på ditt hus eller att skräp från grannens träd sätter igen takavvattningen på ditt hus så har du rätt att begära nedtagning.

Det får du gärna leta upp en källa på, för det låter helt horribelt i mina öron om jag ska vara ärlig.

• Gilla
Erik JS och 4 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Många trädkramare här.

Jag kan tycka att det är märkligt att det är så otroligt strikt med alla lov på byggnationer på ens egna tomt men samtidigt ok att plantera nästan vad som helst på tomten. Det är bygglov i de flesta kommuner på att sätta upp ett staket på 145cm, men helt ok att plantera en tujahäck som blir 4 meter hög, utan något som helst lov.

I Norge verkar det finnas möjligheter för grannar att begära nedtagning av olämpliga träd och buskar som stör i mycket större omfattning. Tycker det vore lämpligt med liknande möjligheter i tätbebyggt/planlagt område även i Sverige.
Kan till viss del hålla med. Om vi smäller upp en 6m tujahäck så mörklägger vi grannens tomt till större delen. Att exempelvis ha 3m max som häckhöjd i september i vissa planbestämmelser hade kanske varit rimligt i vissa typer av områden. Då klipper man ner minst en gång om året.

Samtidigt tycker jag att det blir rätt hårt om man måste såga ner träd som inte lutar in över grannars tomt.

• Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det får du gärna leta upp en källa på, för det låter helt horribelt i mina öron om jag ska vara ärlig.
https://www.paragrafer.no/naborett/naboloven/

#Eksempel: Et tre står 5 meter fra grensen til naboeiendommen, og det er 12 meter høyt. Treet er til ulempe for naboen ved at det skygger for solen. Eieren av treet har ingen spesiell grunn til å beholde treet. I dette tilfellet vil vilkårene i § 3 være oppfylt, og naboen kan kreve at treet fjernes."

Artikeln som jag läste tidigare, som jag dock inte hittar nu, gick in på att lagen ofta övertolkades mellan grannar och att man ofta begärde mer än man egentligen har rätt till enligt lagen om det skulle prövas rättsligt.

• Gilla
Hani67 och 3 till
  • Laddar…
S sin skrev:
[länk]

Artikeln som jag läste tidigare, som jag dock inte hittar nu, gick in på att lagen ofta övertolkades mellan grannar och att man ofta begärde mer än man egentligen har rätt till enligt lagen om det skulle prövas rättsligt.
G g.kraft skrev:
Kan till viss del hålla med. Om vi smäller upp en 6m tujahäck så mörklägger vi grannens tomt till större delen. Att exempelvis ha 3m max som häckhöjd i september i vissa planbestämmelser hade kanske varit rimligt i vissa typer av områden. Då klipper man ner minst en gång om året.

Samtidigt tycker jag att det blir rätt hårt om man måste såga ner träd som inte lutar in över grannars tomt.
Borde väl vara samma maxhöjd på häck som staket kan jag tycka. Varför ska man få ha en häck som är 3 meter hög när staket utanbygglov sällan får vara mer än 1.40?

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag inte grannen, men jag skulle vilja ha så lite krångel som möjligt vid en försäljning. I det ingår sånt som "inte en massa pinnar att ta hand om", "inte sönderslagen/sönderkörd gräsmatta", "inget som ger merjobb för mig", "inget som köparen kan gnälla om".

Med andra ord, hade jag varit grannen så skulle jag bara sagt "Det får du ta upp med nya ägaren när han flyttat in.".

• Gilla
datja och 28 till
  • Laddar…
S sin skrev:
[länk]

#Eksempel: Et tre står 5 meter fra grensen til naboeiendommen, og det er 12 meter høyt. Treet er til ulempe for naboen ved at det skygger for solen. Eieren av treet har ingen spesiell grunn til å beholde treet. I dette tilfellet vil vilkårene i § 3 være oppfylt, og naboen kan kreve at treet fjernes."

Tack.
Låter fortfarande ganska galet i mina öron om jag ska vara ärlig.
Ska grannen få bestämma om jag får ha kvar träden på min mark helt baserat på om de skuggar hans trädgård, skymmer hans utsikt eller fäller lite löv på hans tak?
Hoppas verkligen inte vi får något liknande här.

• Gilla
BaltzarH och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Trådet ser ut att skymma vägen lite, vilket kan vara ett skäl att behålla trädet för grannen, kanske.

Det går såklart att ta ner efter kontrakt är påskrivet, men då måste man vara extremt tydlig som säljare mot köparen att det kommer ske. Om köparen upptäcker det på tillträdesdagen så kan det bli problem om denne velat behålla trädet.
Så rent regelmässigt är det okej fram tills övertagninsdagen? Vad jag är ute efter är att ha mer koll på vad som gäller innan jag går och börjar prata med den gamla grannen.

Man vill ju inte överraska en ny granne heller, det blir ingen god början på grannsämjan.

Intet Intet skrev:
Oj oj. Inte undra på att det blev problem när du sågade ner eken som kanske stod på tomtgränsen, men den attityden, du har. "Den bara existerar". Det är liksom det träd gör. De står bara där och dräller till ingen nytta för dig. Ett djävla ofog, helt enkelt.
Gissningsvis får du muta grannen rätt rejält för att få såga ner (ännu) ett träd på hans tomt. Gissar att han inte glömt det förra övergreppet.
Som köpare hade jag blivit rejält förbannad ifall träd sågats ner sedan visningen. Säljaren skulle säkert informerat mig att min blivande granne orsakat elendet. En bra start. Tycker du inte det?
Tänk först. Handla sedan!
Min poäng med "den bara existerar" var att detta träd inte har ett särskilt stort mervärde för grannen. Det hade varit skillnad på om de bara hade haft ett träd eller om trädet hade gett fantastisk skugga under varma julidagar, då hade trädet kunnat vara ovärderligt för deras del. Men så är alltså inte fallet.

När i flyttade in var det rejält övervuxet med träd och grenar inpå huset, och vi har ansträngt oss att inte ta ned några träd i onödan.

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Så rent regelmässigt är det okej fram tills övertagninsdagen?
Nu kanske jag missförstår dig men det är naturligtvis inte OK att ha en trädgård på ett sätt vid visning/kontrakt och på ett helt annat sätt när köparen tillträder.

Om avverkning av ett enskilt träd skulle kunna vara OK beror nog på men i princip ska naturligtvis alla träd som fanns vid visning/kontrakt finnas kvar vid tillträdet.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Min poäng med "den bara existerar" var att detta träd inte har ett särskilt stort mervärde för grannen. Det hade varit skillnad på om de bara hade haft ett träd eller om trädet hade gett fantastisk skugga under varma julidagar, då hade trädet kunnat vara ovärderligt för deras del. Men så är alltså inte fallet.

När i flyttade in var det rejält övervuxet med träd och grenar inpå huset, och vi har ansträngt oss att inte ta ned några träd i onödan.
Trädgård med höga träd och grenar, omgiven av höstlöv och buskar, speglar naturens råa skönhet och dess inneboende värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar jag upp i min trädgård, ser det ut såhär. Träd så långt ögat når och vartenda ett, har ett mervärde. Verkar som om grannen tycker detsamma om sina. De har alltså ett värde som dom är.

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 11 till
  • Laddar…
Tomture61
Egenmäktigt förfarande kallas det att tex kapa ned träd på ngn annans mark (utan dess medgivande) Kan bli mycket dyrt i slutändan .

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nu kanske jag missförstår dig men det är naturligtvis inte OK att ha en trädgård på ett sätt vid visning/kontrakt och på ett helt annat sätt när köparen tillträder.

Om avverkning av ett enskilt träd skulle kunna vara OK beror nog på men i princip ska naturligtvis alla träd som fanns vid visning/kontrakt finnas kvar vid tillträdet.
Håller med, med tillägget att om det är tydligt på visning att ett träd kommer att tas ned så är det inget problem.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
galento
E Erik_91 skrev:
Hur vet du att trädet inte har nåt värde för grannen ? Det bästa kanske är att fråga den
nya ägaren , annars leva med det . Hur du anser om värdet på deras träd spelar ju ingen
roll.

En bekant fick några träd nedkapade på sin mark och detta blev dyrt för förövaren.

• Gilla
Risarvaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.