52 871 läst · 395 svar
53k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Rätt svar måste väl ändå vara att vänta till den "nya" grannen flyttar in, eller i alla fall till den köpt fastigheten, för att sedan ta det med den?E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Varför riskera att starta en konflikt med den nuvarande grannen, som den sedan berättar om för den nya grannen? Du vet redan vad dom tycker om friska träd så väck inte den björn som sover.
Den nya grannen är sannolikt mån om en bra relation till sina nya grannar, och därmed kanske lättare att få med på tåget än dom nuvarande som du redan vet vilket förhållningssätt till träd dom har... Det kanske inte är någon "big deal" för dom nya som flyttar in, om du har tur. 🙂
Aborister är inte gratis. En bekant fick en offert på 17 00 kr för att ta bort och bortforsla en ganska stor ek.E Erik_91 skrev:[bild]
Kan förtydliga lite. trädet i fråga är utpekad med gul pil. Grannens tomt är över 3000 kvm och huset står mitt i. Finns gott om träd omkring bägge våra hus, så ett mindre är inte en big deal i sig, skulle inte kunna tänka mig att det påverkar vare sig huset värde eller djurliv nämbart.
Men, säg att jag får med mig grannen, kommer ändå ta ett tag innan man får dit en arborist. Kan man ta ned trädet efter kontraktskrivning eller måste det vara innan?
Forsla bort? All den fina veden? Låter som att hen blev lurad. 😅S Sågasnett skrev:
Jag betalade typ 5000 spänn för att de skulle ta ned vår ek och såga den i mindre bitar, sen gjorde jag ved av alltihop.
Om summan stämmer är det billigt med 1700 kr, men gissar på skrivfel och istället 17000kr om det inkl. bortforsling.E Erik_91 skrev:
Du kan väl skriva ett kontrakt med gamla ägaren om att ni har bestämt och ta ner den men inte blivit av. Eller så gör ni det innan visning, om den inte har redan varit. Eller så gör du det nu med din granne innan dom nya flyttar in.E Erik_91 skrev:[bild]
Kan förtydliga lite. trädet i fråga är utpekad med gul pil. Grannens tomt är över 3000 kvm och huset står mitt i. Finns gott om träd omkring bägge våra hus, så ett mindre är inte en big deal i sig, skulle inte kunna tänka mig att det påverkar vare sig huset värde eller djurliv nämbart.
Men, säg att jag får med mig grannen, kommer ändå ta ett tag innan man får dit en arborist. Kan man ta ned trädet efter kontraktskrivning eller måste det vara innan?
För många år sedan hjälpte jag en kompis en kväll att såga bort ett flertal träd mellan tomten och på grannes tomt och ryckte sedan bort stubbarna med grävare. Fyllde på med jord och gräsmatta ovanpå. Torra löv överst.E Erik_91 skrev:Har en granne som i dagarna lagt ut huset på försäljning. God relation men känner dem inte så väl. Var lite friktion för ett par år sedan när vi tog ned en ek som hängde över vårt hus och fördärvade taket. Eken stod troligtvis (svårt att bedöma med 100% säkerhet) på vår tomt men de var generellt missnöjda med att ta ned ett friskt träd.
På grannens tomt står flera träd, ett av dessa skuggar vår tomt under en betydande del av sommarhalvåret. Hade varit en fröjd för sinnet om man hade huggit ner detta träd, men pga missnöjet med hanteringen av eken har jag varit kluven till hur man skulle kunna få med sig grannen i detta. De har ingen nytta av detta träd, den ger dem ingen skugga eller liknande, den bara existerar på deras tomt.
Nu när de ändå ska flytta hade man kanske kunnat få grannens medgivande att plocka ner trädet, men kan man hugga ner ett träd på tomten samtidigt som bostaden är ute till försäljning?
Detta var precis innan de nya ägarna skulle flytta in. Har passade på att bygga ut altan och förstora sin parkering också.
Ingen märkte något.
Kanske inte bästa tipset. Men ibland har nöden ingen lag.
Har lite grannar nu. Ok är det. men hund som skäller mkt ibland. Man ser in osv. Man kan inte köra maskiner hur som helst. Det är inte jättemycket plats på tomten.
Snart nytt hus, utan några grannar alls och ingen väg som passerar igenom. Vi kan göra vad vi vill när vi vill.
Tänkte på när vi bodde i Sthlm i 2 1/2 år. Vilken sardinask och allt krångel. Med bil tar vi oss in några större orter med allt utbud på 20 min, med buss som går några gånger om dagen på 30 min + 10 min promenad. I Sthlm tar det längre tid att ta sig någonstans, trots att det är kortare.
Så ni fällde ett flertal träd, tog hand om veden/virket, ryckte stubbarna, fyllde ut med jord, la gräsmatta och strösslade lite kamouflagelöv över ert dåd, på en kväll? Kan jag anlita er?L L Jan skrev:
Så tack vare att ibland kommer kriminella undan med sina brott är en anledning att man själv ska begå brott?L L Jan skrev:För många år sedan hjälpte jag en kompis en kväll att såga bort ett flertal träd mellan tomten och på grannes tomt och ryckte sedan bort stubbarna med grävare. Fyllde på med jord och gräsmatta ovanpå. Torra löv överst.
Detta var precis innan de nya ägarna skulle flytta in. Har passade på att bygga ut altan och förstora sin parkering också.
Ingen märkte något.
Kanske inte bästa tipset. Men ibland har nöden ingen lag.
Har lite grannar nu. Ok är det. men hund som skäller mkt ibland. Man ser in osv. Man kan inte köra maskiner hur som helst. Det är inte jättemycket plats på tomten.
Snart nytt hus, utan några grannar alls och ingen väg som passerar igenom. Vi kan göra vad vi vill när vi vill.
Tänkte på när vi bodde i Sthlm i 2 1/2 år. Vilken sardinask och allt krångel. Med bil tar vi oss in några större orter med allt utbud på 20 min, med buss som går några gånger om dagen på 30 min + 10 min promenad. I Sthlm tar det längre tid att ta sig någonstans, trots att det är kortare.
/ATW
Skrev att det inte var ett så bra tips.A ArneTW skrev:
Men i det fallet var det solklart, ingen märkte något och det blev bättre lösning för alla och ljusare. Idag hade jag aldrig gjort så. Men var ovetande tonåring då och gav bara en hjälpande hand. Fattade inte ens då att det var ett svajigt agerande. Trodde det var för att få det klart för att inte störa de nya, innan de flyttade in. 😉
Har själv haft tur med grannar hela tiden. Men inte andra jag känner. Grannar kan bli ett helsike, man vet inte vem som flyttar in efter hand. Därför bäst att inte ha några.
Man flyttar ut till ett hus med en gammal anlagt trädgård för man tror man trivs mitt i naturen. Sen skövlar man egen trädgård och anlägger i stället en plankterras och väll klippt gräs på det hela. Sen vill man ta bort grannarnas träd och buskar .... var går gränsen?