L lbgu skrev:
Problemet är att du anser solförhållanden vara det allra viktigaste och som ska trumfa alla andras önskemål. För en annan granne kanske det är lika irriterande att ha grannar med fula trädäck som du ogillar skugga. Vems obehag är störst. Det är rent subjektiva åsikter du drar fram. Finns grannar som blir tokiga på att höra ljudet av folk som studsar omkring på studsmattor, är den störningen mer eller mindre värd än lite frånvaro av direkt solbelysning?
När sa jag att det ena inte kan vara lika irriterande som det andra?

tveksamt tveksamt skrev:
Och skillnaden när jag svarade blev?
Att det var ditt svar och inte gaias.
tveksamt tveksamt skrev:
I mångt och mycket har man inte det heller
Och felet tycks alltid ligga hos den som irriterar sig på trädet, gräsklippningen kl 05 varje lördag, den blinkande ljusslingan med 1000 LED, det fula planket, de rostiga skrotbilarna osv och de borde flytta till någon enslig plats. Jag skulle vilja vända på det och säga att man borde flytta till en enslig plats om man inte har vett att förstå att ens beteende eller sätt att sköta sin fastighet kan ha en väldigt negativ inverkan på omgivningen. Skiter man i grannarna är det ju bättre för alla om man inte har några.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Nejdå, bara så länge grannen håller sig till vad som är tillåtet. Det går att hitta exempel på annat också. Läste för ett tag sedan om någon vars granne höll på med någon sorts industriverksamhet i bostadsområdet exempelvis.

Men så länge det du håller på med på din fastighet inte är otillåtet så ja, då är det grannens problem om han inte gillar det.
Självklart kan man tycka att om man vill förvandla fastigheten till ett skrotupplag så bör man kanske inte bosätta sig mitt bland andra som kanske inte uppskattar utsikten, men att hålla träd på gården eller att sätta upp lite ledbelysning klassar inte riktigt in i samma kategori (enligt mitt tycke).

tveksamt tveksamt skrev:
Nejdå, bara så länge grannen håller sig till vad som är tillåtet. Det går att hitta exempel på annat också. Läste för ett tag sedan om någon vars granne höll på med någon sorts industriverksamhet i bostadsområdet exempelvis.

Men så länge det du håller på med på din fastighet inte är otillåtet så ja, då är det grannens problem om han inte gillar det.
Självklart kan man tycka att om man vill förvandla fastigheten till ett skrotupplag så bör man kanske inte bosätta sig mitt bland andra som kanske inte uppskattar utsikten, men att hålla träd på gården eller att sätta upp lite ledbelysning klassar inte riktigt in i samma kategori (enligt mitt tycke).
Nej men industriverksamhet i ett bostadsområde kan inte vara tillåtet, det styrs av detaljplanen vad man får göra.

Precis min poäng.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:

Jag kan tänka mig massor av saker jag kan göra som inte är olagliga men som vore sjukt irriterande för mina grannar och därför diskvalificerar mig från att vara en vettig granne. Som sådan bör jag inte bosätta mig där det finns grannar.

T Thomas I skrev:
Man flyttar till ett hus i centrala staden med en anlagd plankterass och välklippt gräs på det hela. 25 år senare skymmer två uppväxta tallar på grannens tomt all kvällssol. Är det konstigt att då vilja ta bort tallarna på grannens tomt?
finns alternativ - flytta terrassen

G gaia skrev:
finns alternativ - flytta terrassen
Nej, det är meningslöst att flytta den då träden är för höga. Men igen: Är det konstigt att man då vill ta ner träden?

T Thomas I skrev:
Nej, det är meningslöst att flytta den då träden är för höga. Men igen: Är det konstigt att man då vill ta ner träden?
Det är inget konstigt att man vill att träden tas ner.
Det konstiga är ifall man tycker att grannen har någon sorts skyldighet att ta ner träden. Man kan fråga grannen, men om grannen säger nej så får man finna sig i det då man inte har någon rätt att få bort träden.
Rätt enkelt egentligen.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är inget konstigt att man vill att träden tas ner.
Det konstiga är ifall man tycker att grannen har någon sorts skyldighet att ta ner träden. Man kan fråga grannen, men om grannen säger nej så får man finna sig i det då man inte har någon rätt att få bort träden.
Rätt enkelt egentligen.
Jovisst!

Sen kan det då vara så att grannen säger nej eftersom grannen inte störs av trädet, inte vill lägga ner någon tid eller pengar på träd. Erbjuder man sig att stå för jobbet själv så kanske grannen säger ja.

Också ganska enkelt!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Inte alls. Det är som med allt annat man vill, men inte gör: pissar på chefens skrivbord, mastruberar framför grannens flaggstång, rånar en bank, stjäl en bil, snattar godis, flyger till månen, strejkar som Teslaanställd etc.
Vi har alla våra drömmar och kloka människor låter de förbli drömmar. De övriga får i bästa fall en smäll på käften.

T Thomas I skrev:
Jag kan tänka mig massor av saker jag kan göra som inte är olagliga men som vore sjukt irriterande för mina grannar och därför diskvalificerar mig från att vara en vettig granne. Som sådan bör jag inte bosätta mig där det finns grannar.
Det är ingen som säger emot. Det finns drösvis med saker, och i mångt och mycket får man finna sig i det om man har en rövhatt till granne.

Vi tycker uppenbart bara väldigt olika kring om att man ska vara tvungen att ta med sina träd för att behaga grannens soldyrkan.
Jag tycker det är ett orimligt krav att ställa, du gör det inte. Jag tycker att man får erbjuda grannen något bättre än ”jag vill ta ned dina träd”.

Intet Intet skrev:
Inte alls. Det är som med allt annat man vill, men inte gör: pissar på chefens skrivbord, mastruberar framför grannens flaggstång, rånar en bank, stjäl en bil, snattar godis, flyger till månen, strejkar som Teslaanställd etc.
Vi har alla våra drömmar och kloka människor låter de förbli drömmar. De övriga får i bästa fall en smäll på käften.
Så astronauter är inte kloka? OK. Och bästa utfall för en bankrånare är ju att komma undan med en massa miljoner, inte att få en smäll på käften.

P paralun skrev:
Jovisst!

Sen kan det då vara så att grannen säger nej eftersom grannen inte störs av trädet, inte vill lägga ner någon tid eller pengar på träd. Erbjuder man sig att stå för jobbet själv så kanske grannen säger ja.

Också ganska enkelt!
Att man erbjuder sig att stå för kostnader och ordna det rent praktiska tog jag som givet. Gör man inte det kan det knappast ses som ett seriöst försök att få grannen att ta ner träd.

T Thomas I skrev:
Så astronauter är inte kloka? OK. Och bästa utfall för en bankrånare är ju att komma undan med en massa miljoner, inte att få en smäll på käften.
Läs först. Skriv sedan.

Det var exempel på saker man kanske i fantasin frestas att göra, men i verkliga livet inte gör. Förutom några som saknar förmågan att skilja på mitt och ditt. Bortskämda snorungar, helt enkelt, vilka förr eller senare alltid får en smäll på käften när de råkat bjäbba vid fel träd.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.