G gaia skrev:
Man flyttar ut till ett hus med en gammal anlagt trädgård för man tror man trivs mitt i naturen. Sen skövlar man egen trädgård och anlägger i stället en plankterras och väll klippt gräs på det hela. Sen vill man ta bort grannarnas träd och buskar .... var går gränsen?
Man flyttar till ett hus i centrala staden med en anlagd plankterass och välklippt gräs på det hela. 25 år senare skymmer två uppväxta tallar på grannens tomt all kvällssol. Är det konstigt att då vilja ta bort tallarna på grannens tomt?

• Haha
Risarvaren
  • Laddar…
Inte det minsta!
Det blir konstigt först när man försöker kräva att grannen ska göra det, eller tar saken i egna händer mot grannens vilja.
Ge grannen ett erbjudande som inte kan motstås så ska du se att det ordnar sig.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Är det konstigt att då vilja ta bort tallarna på grannens tomt?
Ungefär lika konstigt som att grannen vill riva den fula plankterassen som irriterat honom i 25 år. Vissa bör nog inte bo med grannar i närheten. Finns säkert något ensligt torp som passar bättre.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Inte det minsta!
Det blir konstigt först när man försöker kräva att grannen ska göra det, eller tar saken i egna händer mot grannens vilja.
Ge grannen ett erbjudande som inte kan motstås så ska du se att det ordnar sig.
Frågan var till gaia.

L lbgu skrev:
Ungefär lika konstigt som att grannen vill riva den fula plankterassen som irriterat honom i 25 år. Vissa bör nog inte bo med grannar i närheten. Finns säkert något ensligt torp som passar bättre.
Frågan var till gaia, men plankterassen torde inte med tiden ha förändrat grannens solförhållanden. Också trevligt att se att så många är så extremt överseende med sina grannars förehavanden. Absolut ingenting finns att klaga på, och är det mot förmodan något man retar sig på är det inte grannen det är fel på utan man borde flytta till en enlig plats istället.

T Thomas I skrev:
Absolut ingenting finns att klaga på
Naturligtvis har man inte att göra med vad grannarna har för växter/träd på sin fastighet. Är inte det helt självklart?

• Gilla
  • Haha
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis har man inte att göra med vad grannarna har för växter/träd på sin fastighet. Är inte det helt självklart?
Lika självklart som att man inte har nånting att göra med nånting som grannen har eller gör på sin fastighet. Av trådarna på denna sida verkar det dock som att många ändå har det. De borde dock som sagt istället flytta till en enslig plats, långt från någon granne.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad är plankterass?

L L8ttas skrev:
Vad är plankterass?
?

Intet Intet skrev:
?
Du skrev plankterass? Vad är det?

L L8ttas skrev:
Du skrev plankterass? Vad är det?
Nej. Jag skrev inte det. Jag undrade detsamma. Vad är "Plankterrass"?

T Thomas I skrev:
Frågan var till gaia.
Och skillnaden när jag svarade blev?
Det gör faktiskt inget i alla fall, det gick bra för oss andra att läsa och svara på ändå. 👍
Öppet forum och allt det där, privata konversationer hålls bäst i PM där de är just privata.

T Thomas I skrev:
Lika självklart som att man inte har nånting att göra med nånting som grannen har eller gör på sin fastighet. Av trådarna på denna sida verkar det dock som att många ändå har det. De borde dock som sagt istället flytta till en enslig plats, långt från någon granne.
I mångt och mycket har man inte det heller, det finns undantag.
I grunden handlar det helt enkelt om att man får komma överens.
Vill du ta ner mina tallar? Fine, jag vill ha X kronor/att du slutar varva motorcykel kl 7 på morgonen/att du flyttar din badtunna/säljer studsmattan/målar om huset/etc. etc.

Som överallt annars ungefär, vill du ha något, erbjud någon kompensation som gör det värt för grannen och hoppas på det bästa

L L8ttas skrev:
Vad är plankterass?
Jag gissar att det som menas är en terrass, byggd av plank(or).

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag gissar att det som menas är en terrass, byggd av plank(or).
Aha en vanlig bygglovsbefriad terass eller altan byggd av trallvirke. :)

T Thomas I skrev:
Frågan var till gaia, men plankterassen torde inte med tiden ha förändrat grannens solförhållanden. Också trevligt att se att så många är så extremt överseende med sina grannars förehavanden. Absolut ingenting finns att klaga på, och är det mot förmodan något man retar sig på är det inte grannen det är fel på utan man borde flytta till en enlig plats istället.
Problemet är att du anser solförhållanden vara det allra viktigaste och som ska trumfa alla andras önskemål. För en annan granne kanske det är lika irriterande att ha grannar med fula trädäck som du ogillar skugga. Vems obehag är störst. Det är rent subjektiva åsikter du drar fram. Finns grannar som blir tokiga på att höra ljudet av folk som studsar omkring på studsmattor, är den störningen mer eller mindre värd än lite frånvaro av direkt solbelysning?

• Gilla
Sala08 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.