Glöm det och ta det med nya grannen när dom flyttat in! Oavsett vad resultatet blir så kan ju då känna att ni handlat på ett grannvänligt sätt!

Robert63 Robert63 skrev:
Fantastisk tråd, den borde hamna bland trådarnas Hall of fame, avdelning humor
Knappast. Det finns otaliga snarlika trådar.

Robert63 Robert63 skrev:
jag vidhåller att träd kan få propparna att brinna hos en del.
Det har väl ingen ifrågasatt? Vi är i alla fall helt överens.

Robert63 Robert63 skrev:
bristen på argument från de som hejar på träden
Brist på argument? Mina argument är glasklara. Man ska följa lagstiftningen och respektera andras egendom vare sig det handlar om en växt, en bil eller något annat. Ska man ens behöva argumentera för denna självklarhet?

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Klart de är jämförbara, och om din granne bestämmer sig för att sätta upp något dylikt precis utanför din tomtgräns är det bara att acceptera hur irriterande du än tycker det är. Eller?
Att du inte tycker att det är någon som helst skillnad på naturliga inslag i miljön (träd) och manuellt tillagda sådana (beslysningar) förstår jag inte, men vi kan lämna den saken, du får tycka som du vill.

Om grannen inte går med på att plocka ned/flytta/säcka dem vissa perioder dem frivilligt, i mångt och mycket, ja. Vad menar du att man annars ska göra?

(Under förutsättning att det inte skulle klassa in som en störning enligt miljöbalken förstås, men då är vi sannolikt på en lite annan nivå än några blinkande ledlampor.)
Kontentan är att vissa saker får man förvänta sig, andra behöver man inte förvänta sig och ska heller inte behöva finna sig i. Att det finns träd är helt enkelt något man inte bör bli förvånad över.

tveksamt tveksamt skrev:
Att du inte tycker att det är någon som helst skillnad på naturliga inslag i miljön (träd) och manuellt tillagda sådana (beslysningar) förstår jag inte, men vi kan lämna den saken, du får tycka som du vill.

Om grannen inte går med på att plocka ned/flytta/säcka dem vissa perioder dem frivilligt, i mångt och mycket, ja. Vad menar du att man annars ska göra?

(Under förutsättning att det inte skulle klassa in som en störning enligt miljöbalken förstås, men då är vi sannolikt på en lite annan nivå än några blinkande ledlampor.)
Kontentan är att vissa saker får man förvänta sig, andra behöver man inte förvänta sig och ska heller inte behöva finna sig i. Att det finns träd är helt enkelt något man inte bör bli förvånad över.
Du skrev:

"Det betyder inte att de är jämförbara eller nödvändigtvis kan eller bör hanteras på samma sätt för den sakens skull."

Jo, de är absolut jämförbara såtillvida att de kan vara precis lika irriterande för en granne. Man ska inte bli förvånad över att någon sätter upp en stor LED-belysning heller och hanteringen är precis densamma.

Let's agree to disagree.

Summa summarum:

Jag väntar tills den nya grannen har flyttat in och hunnit bo in sig.

Pratar med hen vad de tycker om trädet i fråga.

Erbjuder att ta in en arborist att antingen bara toppa trädet eller att fälla den.

Erbjuder en flaska gott för besväret.

Alla blir nöjda och glada, inklusive detta forum.

• Gilla
galento och 7 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tycker inte att t.ex. stora, höga tallar är ett "naturligt" inslag nära hus i tätbebyggt område. Väldigt ofta har man avverkat större träd när man byggde husen och låtit små vara kvar. 40 år senare ser området väldigt annorlunda ut och träden för med sig besvär man inte tänkte på vid bygget.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Jag tycker inte att t.ex. stora, höga tallar är ett "naturligt" inslag nära hus i tätbebyggt område. Väldigt ofta har man avverkat större träd när man byggde husen och låtit små vara kvar. 40 år senare ser området väldigt annorlunda ut och träden för med sig besvär man inte tänkte på vid bygget.
Så man ska bara tillåta "naturliga" inslag nära hus i tättbebyggt område. Ska vi ha en myndighet som bestämmer vad som är naturligt och inte.
Är studsmattor naturliga?
Är gräsklippare naturliga?
Är skällande hundar naturliga?
Är violetta hus naturliga?
Är julgransbelysning naturligt?
Är träd naturliga?

Myndigheten hade nog haft en del jobb både med att både utforma listan och att åka runt i alla villaområden och rensa ut onaturliga förekomster.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Vet du vad, det är helt okej att tycka det. Jag håller inte med, men det är också okej.
Vad som inte är okej är att ta saken i egna händer och vandalisera någon annans träd, ljusslinga, bil, trumpet, studsmatta eller vad det nu må vara för att man inte tycker om det.
Är vi överens om den saken?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vet du vad, det är helt okej att tycka det. Jag håller inte med, men det är också okej.
Vad som inte är okej är att ta saken i egna händer och vandalisera någon annans träd, ljusslinga, bil, trumpet, studsmatta eller vad det nu må vara för att man inte tycker om det.
Är vi överens om den saken?
Det är vi helt överens om även om jag kan ha stor förståelse för de som i vissa fall ledsnar och gör det.

L lbgu skrev:
Så man ska bara tillåta "naturliga" inslag nära hus i tättbebyggt område. Ska vi ha en myndighet som bestämmer vad som är naturligt och inte.
Är studsmattor naturliga?
Är gräsklippare naturliga?
Är skällande hundar naturliga?
Är violetta hus naturliga?
Är julgransbelysning naturligt?
Är träd naturliga?

Myndigheten hade nog haft en del jobb både med att både utforma listan och att åka runt i alla villaområden och rensa ut onaturliga förekomster.
Lagsiftningen tillåter inte redan idag störande element när de når en viss grad och det gäller både träd, gräsklippare och julgransbelysningar. Tycker definitivt att man borde se över lagstiftningen på området bl.a. när det gäller träd.

T Thomas I skrev:
Det är vi helt överens om även om jag kan ha stor förståelse för de som i vissa fall ledsnar och gör det.
Då är vi helt olika. Jag har ingen acceptans eller förståelse för brottslingar!

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Gäller det andra typer av lagbrott med. Tänk någon som tröttnar på grannens bilåkande i tid och otid och går ut och slår sönder bilen.
Har du även förståelse för att den som får sitt träd förstört av grannen hämnas på grannen på något olagligt sätt?
Eller har du bara förståelse för trädvandaler?

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Gäller det andra typer av lagbrott med. Tänk någon som tröttnar på grannens bilåkande i tid och otid och går ut och slår sönder bilen.
Har du även förståelse för att den som får sitt träd förstört av grannen hämnas på grannen på något olagligt sätt?
Eller har du bara förståelse för trädvandaler?
Jag har förståelse för de som sliter ner en stor ljusslinga. Jag har förståelse för de som förstör ett träd på annans mark. Jag har förståelse för de som hämnas efter att ha fått sitt kära träd förstört av grannen. Jag har förståelse för att alla människor i vissa lägen kan kliva över gränsen. Är det rätt? Nej, men jag förstår varför det händer.

• Gilla
sin
  • Laddar…
T Thomas I skrev:
Är det rätt? Nej, men jag förstår varför det händer.
Självklart är det fel, problemet är att du och en del andra uttrycker det på att sådant sätt att ni nog nästan skulle klappa händer ifall någon sågade ner en grannes störande träd.
Självklart kan man ha förståelse att brott begås. Att någon spränger en bomb som kan döda en massa oskyldiga kan också ibland förstås varför det blev så. Men att indirekt heja på beteendet känns rätt ruttet.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.