52 127 läst · 395 svar
52k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Men är det ändå inte vettigt att det finns begränsningar på hur något på ens egna fastighet ska få påverka angränsande fastigheter?Alfredo skrev:
När det kommer till byggnadsverk finns hårda regler, du kan inte utan bygglov smälla upp en radiomast på 20 meter på din villatomt. Men det är helt ok att låta en gran växa till 20 meter.
Det har jag aldrig skrivit.T Thomas I skrev:
Jag har ingen aning om exakt hur lagstiftningen kring dessa frågor ser ut i de nämnda länderna eller bakgrunden till dess uppkomst.T Thomas I skrev:
Det tvivlat jag på. Jag tror merparten av svenskarna inte ens har funderat kring frågan. Bara för att något skapar engagemang hos några få här, betyder det inte att frågan är relevant för de flesta.T Thomas I skrev:
Jag kan hålla med om att logiken kring skillnaderna inte är självklar. Sen kan man ju ha åsikter kring om reglerna för bygglov borde förenklas eller om friheten att odla borde begränsas.S sin skrev:
Visst kan man argumentera om att det kanske skulle finnas skrivelser i detaljplaner i tätbebyggda områden med små tomter... hur det nu skulle följas upp.S sin skrev:Men är det ändå inte vettigt att det finns begränsningar på hur något på ens egna fastighet ska få påverka angränsande fastigheter?
När det kommer till byggnadsverk finns hårda regler, du kan inte utan bygglov smälla upp en radiomast på 20 meter på din villatomt. Men det är helt ok att låta en gran växa till 20 meter.
Men är det utanför detaljplaner och större tomter är jag ganska nöjd att man får ha träd på tomten.
Det finns ju tom Skogstomter där träd är en del av tomten.
/ATW
Ja, jag tycker det vore bra att införa större begränsningar för hur man får störa sina grannar. Du vill inte heller att jag får göra precis som jag vill. Spela hög musik nätterna igenom? Rock on! Nej, såklart inte. Det stör ju.A ArneTW skrev:
Humor. Var tycker du att jag skrev det? Du förstår inte att det är ett övertydligt exempel på när staten går in och bestämmer vad jag inte får göra på min egen mark eftersom det är störande för mina grannar? Dessutom något som du med garanti tycker att det är BRA att de, den där elaka staten, gör? 😅Alfredo skrev:
Så om din granne ogillar grillos så tycker du att det är ok att du inte får grilla när vinden ligger på mot grannen. Det är ju dit dina ideer om att förbjuda grannar att göra något som stör en annan granne leder. Fattar du inte det.T Thomas I skrev:
Är det där en fråga till mig? I så fall är mitt svar att jag aldrig varit med om att "staten" lagt sig i mina grannars musikspelande och tvivlar på att det någonsin kommer att ske. Så ur den aspekten är frågan inte ens relevant för mig, även om jag förstår att det i vissa situationer kan vara lämpligt.T Thomas I skrev:
Men nej, jag tycker "staten" kan ägna sig åt viktigare frågor än grannars musikspelande.
Jag skulle definitivt visa hänsyn till en granne som stör sig på mitt grillos. Det tycker jag tillhör vanligt hyfs grannar emellan.L lbgu skrev: