52 109 läst · 395 svar
52k läst
395 svar
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Visst är det? Ibland pratar de till och med med varandra! Och även i Sverige förekommer spontana glädjeyttranden i form av skratt. Oerhört störande!Claes Sörmland skrev:
Nej nu ska jag leta rätt på lite förarbeten som sänglitteratur och se om man kan få stopp på sånt här! 😂
Du verkar ju argumentera för det.T Thomas I skrev:
Men du tycker alltså inte så?
I vilka fall ska trädägarens vilja respekteras och visas hänsyn då?
Och när ska det inte göras?
Helt subjektivt enligt dig alltså.
När du säger att du har förståelse för de som smyger omkring på natten och kapar ner/dödar grannens träd, är det ett uttryck för att du tycker man ska respektera trädägarens vilja?
Har läst en bit upp, men det står inte speciellt tydligt. Du menar att jag måste plöja över 300 mess. Kanske har du glömt?T Thomas I skrev:
Låter märkligt att något land skulle tillåta att människor har rätt att göra åverkan på andras egendom. I USA lär du bli skjuten av markägaren om du gör det…
Höhöhö! Och dom härliga, pratande, skrattande grannarna har 3 fantastiskt underbara hundar som hela tiden springer över och bajsar i din trädgård. Toppen! Du slipper gödsla och går över med en back öl till grannen som tack. Åh, så fint.Alfredo skrev:
Förstår inte var du läser att man har rätt att göra åverkan på andras egendom i något annat land? Det här finns två sidor bakåt i tråden:Nissens skrev:
Tydligare lagstiftning i andra länder
Om vi blickar utanför landets gränser har länder som Danmark, Norge, Tyskland och England en tydligare lagstiftning än Sverige. I Danmark får exempelvis häckar inte överstiga två meter utan grannens samtycke om häcken inte står en bit in på den egna tomten. Det finns också regler för vilka häckar som är lagliga. Häckar och träd som är giftiga, eller som sprider växtsjukdomar är inte tillåtna. I England har du rätt att begära att grannen ska klippa sin häck om den överstiger två meter och skuggar din tomt. Men utgångspunkten är att grannarna ska komma överens. Om så inte är fallet kan ärendet prövas av en förvaltningsmyndighet mot en avgift.- Generellt kan man säga att den utländska lagstiftningen är inriktad på att minska skugg- och barriäreffekter från träd och häckar. Ju närmare träden och buskarna befinner sig tomtgränsen, desto lägre måste de vara, avslutar Ulf Stenberg.
Du har förstått märker jag. Om någon säger att de kan förstå att man spränger en bomb och dödar massa oskyldiga människor så är det ett uttryck för att de tycker att man ska respektera de döda människornas vilja. Helt rätt.tveksamt skrev:Du verkar ju argumentera för det.
Men du tycker alltså inte så?
I vilka fall ska trädägarens vilja respekteras och visas hänsyn då?
Och när ska det inte göras?
Helt subjektivt enligt dig alltså.
När du säger att du har förståelse för de som smyger omkring på natten och kapar ner/dödar grannens träd, är det ett uttryck för att du tycker man ska respektera trädägarens vilja?
Jo, för jag har ju inte skrivit någonstans i tråden att jag anser att man ska visa mycket mer hänsyn till grannen? Till och med skärpa lagstiftningen kring det?L lbgu skrev:
När det gäller hänsyn som berör träd som tillhör granne 1 och är störande för granne 2 är det liksom mer naturligt att det är granne 1 med trädet som har möjlighet att visa hänsyn. Granne 2 kan i princip bara tyst acceptera faktum. Anser du det vara att granne 2 visar hänsyn?
Det är dock sällan jag läser inslag som handlar om att vi måste visa grannar mer hänsyn av det slaget. Inte sett så många namninsamlingar till stöd för de som klipper gräsmattan vid 04 varje morgonen, röker cigaretter eller kör bilen på tomgång utanför andras friskluftsintag, sätter upp lampor som flödar in ljus och bländar hos grannen mm. Vi är helt enkelt för dåliga på att visa hänsyn till dessa individer. Vi måste sluta tänka bara på de som drabbas och istället tänka mer på de som stör. De kanske behöver hjälp?