Nu beställde jag en termostat och en Zigbee hub (hoppas jag, det är alltid så luddigt på wish :D )
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu beställde jag en termostat och en Zigbee hub (hoppas jag, det är alltid så luddigt på wish :D )
Hoppas du slipper moms
 
K karlmb skrev:
Hoppas du slipper moms
Wish är väl allt betalt och klart
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Nej Ali betalar tull och moms.
Njae, IOSS gäller upp till 150 euro, och det gäller att säljaren registrerat försändelsen korrekt, men oftast går det bra, och billiga paket då.
 
Hej forumet!

Jag har fått problem med mina usb-donglar efter en "hård" omstart. Dvs jag ryckte sladden.
Två gränssnitt för smart hem-automation, Z-Wave och Zigbee, med statusmeddelanden och antal anslutna enheter/entiteter.

Jag misstänker att det har med detta att göra, men vet inte vad jag ska göra åt det?
"FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_441a8d25938bec11b0a8bdb84043b754-if00-port0'"

Alltså att usb-donglarna inte dyker upp för HA. Har startat om, startat om och startat om, men det hjälper inte. Har någon ett bättre förslag?

/Fumble
 
J
F Fumble skrev:
Hej forumet!

Jag har fått problem med mina usb-donglar efter en "hård" omstart. Dvs jag ryckte sladden.
[bild]

Jag misstänker att det har med detta att göra, men vet inte vad jag ska göra åt det?
"FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_441a8d25938bec11b0a8bdb84043b754-if00-port0'"

Alltså att usb-donglarna inte dyker upp för HA. Har startat om, startat om och startat om, men det hjälper inte. Har någon ett bättre förslag?

/Fumble
Har du en backup? Isåfall är det ju enkelt att installera om. Har du inte det får du börja prova att tex starta om utan donglar och sedan se om det ger nåt. Kolla även under system hardware om det finns något den hittar där.
 
F Fumble skrev:
Hej forumet!

Jag har fått problem med mina usb-donglar efter en "hård" omstart. Dvs jag ryckte sladden.
[bild]

Jag misstänker att det har med detta att göra, men vet inte vad jag ska göra åt det?
"FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Nabu_Casa_SkyConnect_v1.0_441a8d25938bec11b0a8bdb84043b754-if00-port0'"

Alltså att usb-donglarna inte dyker upp för HA. Har startat om, startat om och startat om, men det hjälper inte. Har någon ett bättre förslag?

/Fumble
USB-portarna ha bytt plats efter omstarten, det kan bli så.

Via en terminal kan du se hur det ser ut via kommandot
lsusb
eller
udevadm info -r -q all /dev/ttyUSB0
udevadm info -r -q all /dev/ttyUSB1

Enklast är att ta bort/lägga till integrationen så blir det rätt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Kan du inte bara lägga in conditions?
[bild]
Tack, jag gjorde det, dvs den går inte upp under natten, tyvärr löser det bara en del av utmaningen.

Egentligen skulle jag vilja åstadkomma att om man kör ner eller upp en gardin manuellt, så ska den gå ur automatik, tex till nästa morgon, men kan inte komma på hur detta skulle kunna åstadkommas.
 
P paralun skrev:
Enklast är att ta bort/lägga till integrationen så blir det rätt.
Då åker väl alla enheter som hör dit? :seenoevil:

Så här ser det ut i terminalen:
Skärmdump av en terminal med skrivfel i kommandon; användaren försöker navigera och interagera med systemet.

Textbaserad terminal med kommandoutförelse som listar virtuella terminaler och pseudo-terminaler på en dator.

/Fumble
 
D djac skrev:
Tack, jag gjorde det, dvs den går inte upp under natten, tyvärr löser det bara en del av utmaningen.

Egentligen skulle jag vilja åstadkomma att om man kör ner eller upp en gardin manuellt, så ska den gå ur automatik, tex till nästa morgon, men kan inte komma på hur detta skulle kunna åstadkommas.
Om du triggar en automation (A) manuellt men en knapp på en dashboard/med en fysisk knapp eller liknande och (A) kör ned en gardin kan den (A) stänga av automationen (B) som sköter automatiken för gardinen under dagen. Sedan kan en tredje automation (C) starta (B) igen vid ett givet tillfälle, exempelvis kl 06.23 varje morgon.

Jag gör så med vår lampautomatik. Den tänds och släcks beroende på ljussensorer under dagen, men när jag släcker ljuset på natten med en fysisk knapp sittande i sänggaveln pausar den automatiken för alla lampor tills dess att vi vaknar på morgonen.
 
F Fumble skrev:
Då åker väl alla enheter som hör dit? :seenoevil:

Så här ser det ut i terminalen:
[bild]

[bild]

/Fumble
Ok, HA kommer ihåg enheter/entiter med mina integrationer, jag har tre enheter anslutna till en RaspberryPi och har ett flertal gånger fått problem med att USB-portarna skiftar mjukvaruadress. Sen kan man då manuellt lägga in exakt adress.

Vad kör du för variant? Att inte lsusb ger något svar är klart mysko. Nåt ser helt galet ut....
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Om du triggar en automation (A) manuellt men en knapp på en dashboard/med en fysisk knapp eller liknande och (A) kör ned en gardin kan den (A) stänga av automationen (B) som sköter automatiken för gardinen under dagen. Sedan kan en tredje automation (C) starta (B) igen vid ett givet tillfälle, exempelvis kl 06.23 varje morgon.

Jag gör så med vår lampautomatik. Den tänds och släcks beroende på ljussensorer under dagen, men när jag släcker ljuset på natten med en fysisk knapp sittande i sänggaveln pausar den automatiken för alla lampor tills dess att vi vaknar på morgonen.
Det var ett bra tips, jag skulle kunna använda en IKEA-fjärr för den första automationen då.

Motorerna jag har är från Motion Blinds, de har en egen fjärr, denna går direkt mot den enskilda motorn men motorn talar om för hubben och HA när den går upp eller ner, frågan är om man skulle kunna trigga på detta, dvs om läget ändras manuellt.. det hade varit allra enklast för användarna?
 
P paralun skrev:
Ok, HA kommer ihåg enheter/entiter med mina integrationer, jag har tre enheter anslutna till en RaspberryPi och har ett flertal gånger fått problem med att USB-portarna skiftar mjukvaruadress. Sen kan man då manuellt lägga in exakt adress.

Vad kör du för variant? Att inte lsusb ger något svar är klart mysko. Nåt ser helt galet ut....
https://www.home-assistant.io/blue

Har funkat klockrent till nyss...

/Fumble
 
F Fumble skrev:
[länk]

Har funkat klockrent till nyss...

/Fumble
Ok...
https://www.home-assistant.io/installation/odroid
Det här med "hårda omstarter" med sladden kan skada filsystemet....

Dra ur en USB sticka och sätt i den igen och testa lsusb kommandot igen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok...
[länk]
Det här med "hårda omstarter" med sladden kan skada filsystemet....

Dra ur en USB sticka och sätt i den igen och testa lsusb kommandot igen.
Jo, jag vet...

lsusb ger samma som förut: Tomt.

/Fumble
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.