J Jocke Best skrev:
Ja är den ZigBee gör den det med största sannolikhet. Är den wifi behövs ingen hub. Eller hund :D
Zigbee blev det.
Skyller på ny telefon som inte lärt sig :D
 
Finns det några lämpliga brandvarnare, gärna med 220 och batteri och tex Zigbee
 
Jag har en sensor som ger mig effekten på varje fas från min elmätare. Jag har även solceller och får således ibland positiv effekt (jag importerar el) och ibland negativ effekt (jag exporterar el)

Jag skulle önska summera dessa för att kunna se över en dag/vecka/månad hur mycket jag exporterat och importerat på varje fas i kWh. Hur åstadkommer jag detta?
De positiva och de negativa värdena ska alltså summeras för sig och även ta tiden i beaktande för att få kWh.
 
nino nino skrev:
Finns det några lämpliga brandvarnare, gärna med 220 och batteri och tex Zigbee
Jag har precis köpt ett antal https://www.lohelectronics.se/hemau...r-1445/frient-intelligent-smoke-sensor-zigbee som verkar vara en av de populäraste/bästa till rimligt pris. Har dock inte ens packat upp de än så jag kan inte ge någon eget omdömme. SectorAlarm hade 3+ månader uppsägningstid så har kvar det i några månader till så har inte prioriterat det. Är mycket man ska göra med det smarta hemmet :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag har precis köpt ett antal [länk] som verkar vara en av de populäraste/bästa till rimligt pris. Har dock inte ens packat upp de än så jag kan inte ge någon eget omdömme. SectorAlarm hade 3+ månader uppsägningstid så har kvar det i några månader till så har inte prioriterat det. Är mycket man ska göra med det smarta hemmet :)
Jag gjorde också misstaget att köpa en Frient smoke detector. Dom funkar tyvärr inte särskilt bra med Home Assistant.
 
useless useless skrev:
Jag gjorde också misstaget att köpa en Frient smoke detector. Dom funkar tyvärr inte särskilt bra med Home Assistant.
Nu vart jag ju nyfiken och testade, verkar ju fungera utmärkt att få in och testa sirenen med Z2M i alla fall. Den lät dock bra hemskt men det kanske brandlarm ska göra... :) Vad är det som inte fungerar bra?
OTA verkar ta lite tid dock, men jag kanske får skylla mig själv när jag gör det två våningar upp från kontrollern och förmodligen rätt många mesh hopp.
 
Redigerat:
Jag kör ZHA och där funkar dom inte.
 
Har också ett flertal Frient rökdetektorer med zigbee2mqtt och de har fungerat helt fint över ett år iaf.
 
  • Gilla
Jensa86
  • Laddar…
R rindler skrev:
Har också ett flertal Frient rökdetektorer med zigbee2mqtt och de har fungerat helt fint över ett år iaf.
Tänk dock på att Zigbee inte är särskilt lämpligt för larmöverföring, eftersom nätverket med stor sannolik går ned vid strömavbrott samt har närmast obefintlig felövervakning.
 
J
Jag har denna och den funkar bra med ZHA.
SEK 361.82 31%OFF | HEIMAN Zigbee 3.0 Fire alarm Smoke detector Smart Home system 2.4GHz High sensitivity Safety prevention Sensor Free Shipping
https://a.aliexpress.com/_mNw2uKA
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
gol gol skrev:
Tänk dock på att Zigbee inte är särskilt lämpligt för larmöverföring, eftersom nätverket med stor sannolik går ned vid strömavbrott samt har närmast obefintlig felövervakning.
De piper ju helt som vanliga brandvarnare, men klart, jämfört med brandvarnare som är uppkopplade till ett riktigt larm så är ju säkerheten lägre, även om HA ligger på UPS. Samtidigt är ju brandvarnare till riktiga larm klart dyrare och jag hade då inte haft lika många uppkopplade/sammankopplade brandvarnare som jag har nu.

Frientsensorerna meddelar sig för övrigt regelbundet, vilket jag övervakar, och får meddelande om någon sensor skulle droppa ut från nätverket (inte hänt, utan att den hoppar in direkt).
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
gol gol skrev:
Tänk dock på att Zigbee inte är särskilt lämpligt för larmöverföring, eftersom nätverket med stor sannolik går ned vid strömavbrott samt har närmast obefintlig felövervakning.
Brandvarnarna funkar ju som sagt var precis som vanliga "stand alone brandvarnare". Att man kan kommunicera med dom och eventuellt utföra saker baserat på deras status är ren bonus.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Kan man koppla en knapp till dom som avaktiverar brandvarnaren i säg 30min?
 
J
nino nino skrev:
Kan man koppla en knapp till dom som avaktiverar brandvarnaren i säg 30min?
Själva automationen, om du har någon kan du stänga av, men varna kommer den alltid att göra oavsett.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Frienten har väl en en mute-funktion som man ska kunna komma åt via HA (om man inte kör ZHA då...)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.