407 293 läst · 4 920 svar
407k läst
4,9k svar
Home Assistant
Finns det några lås typ Yale Doorman där man kan ha 5-10st med olika kod till varje och en huvudkod, gärna taggar också.
Doorman där blir det ju samma kod till alla lås, iaf med Verisure.
Vore smidigt med båt liknande till hyreshuset
Doorman där blir det ju samma kod till alla lås, iaf med Verisure.
Vore smidigt med båt liknande till hyreshuset
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Löste ett litet problem idag mha HA.
Jag har en Panasonic LLVP där jag kan ställa schema, men inte välja om pumpen ska gå i normalläge eller quiet i schemat. Problemet har varit när pumpen ställs i quiet på kvällen och det glöms att ställa om till normal, så är det rätt kallt inomhus på morgonen.
Den schemaläggningen gick att göra i HA .
Jag har en Panasonic LLVP där jag kan ställa schema, men inte välja om pumpen ska gå i normalläge eller quiet i schemat. Problemet har varit när pumpen ställs i quiet på kvällen och det glöms att ställa om till normal, så är det rätt kallt inomhus på morgonen.
Den schemaläggningen gick att göra i HA .
Här kommer ett överkursproblem. Mitt HA stänger ner, måste göra omstart. Har fått varningar om Nordpool i loggen. Använder Raspberry Pi 4 (8gb). För mig känns det som ett minnesproblem- möjligen i mjukvaran, men om inte fler har problemet så någonting i min setup.
________________________________________________________________________________
Logg Varning
Logger: homeassistant.components.sensor
Source: components/sensor/__init__.py:503
Integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: 22 February 2023 at 20:44:56 (1 occurrences)
Last logged: 22 February 2023 at 20:44:56
Entity sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025 (<class 'custom_components.nordpool.sensor.NordpoolSensor'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('monetary') it is using; expected None or one of 'total'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise report it to the custom integration author.
______________________________________________________________________________________
Varningen har kommit tidigare än angett i loggen, men det var då jag senast startade om systemet. Tacksam för tips!
Har också Tibber Pulse ansluten till HA. Har kontaktproblem då och då eftersom Tibber sitter i plåtskåp. Har fått varning och avbrott i kontakten där med.
________________________________________________________________________________
Logg Varning
Entity sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025 (<class 'custom_components.nordpool.sensor.NordpoolSensor'>) is using state class 'measurement' which is impossible considering device class ('monetary') it is using; expected None or one of 'total'; Please update your configuration if your entity is manually configured, otherwise report it to the custom integration author.
______________________________________________________________________________________
Varningen har kommit tidigare än angett i loggen, men det var då jag senast startade om systemet. Tacksam för tips!
Har också Tibber Pulse ansluten till HA. Har kontaktproblem då och då eftersom Tibber sitter i plåtskåp. Har fått varning och avbrott i kontakten där med.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är en känd bug:S styren skrev:Här kommer ett överkursproblem. Mitt HA stänger ner, måste göra omstart. Har fått varningar om Nordpool i loggen. Använder Raspberry Pi 4 (8gb). För mig känns det som ett minnesproblem- möjligen i mjukvaran, men om inte fler har problemet så någonting i min setup.
Logg Varning
https://github.com/custom-components/nordpool/issues/288
Tack, det var snabbt svarat!! Bra att programmeraren fixar detta. Anade att det kunde vara mjuvarufel.David Wallin skrev:
Edit
Kan det vara denna bug som äter minne/ resurser så att Tibber pulse (integrering) också stoppar, eller är detta enbart ett wi-fi problem?
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Ok, kanske en väldigt enkel fråga, så skratta inte högt, utan fnissa bara lite i skymundan.
Har kommit till det stadiet att jag ska börja introducera familjen till HA. Går utmärkt att lägga till Androidenheter genom att ange min duckdns manuellt. Men dotterns iPhone går jag bet på, den hittar inte adressen.
Behöver jag göra något speciellt bara för att det är en iPhone?
Kom ihåg nu att prata med bönder på bönderns vis, alltså superenkelt språk tack
Har kommit till det stadiet att jag ska börja introducera familjen till HA. Går utmärkt att lägga till Androidenheter genom att ange min duckdns manuellt. Men dotterns iPhone går jag bet på, den hittar inte adressen.
Kan du komma åt HA genom att på hennes iPhone gå via webbläsaren?[SKPG]Zamora skrev:Ok, kanske en väldigt enkel fråga, så skratta inte högt, utan fnissa bara lite i skymundan.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Du har följt manualen?
Iofs så verkar det som om du ska kunna knappa in samma ip
https://companion.home-assistant.io/docs/getting_started/
Iofs så verkar det som om du ska kunna knappa in samma ip
https://companion.home-assistant.io/docs/getting_started/
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nånstans har jag kanske gjort bort mig, för både på grabbens telefon och på plattan som ska agera kontrollpanel så hitta de den inte HA automagiskt, utan jag fick knappa in min https://xxxxxxxx.duckdns.org för att kunna fortsätta. Dock så fungerar inte detta på Iphone, utan då får hon felet "Hittade ingen server med det angivna värdnamnet"
Har aldri gillat detta med datorer, men tänkte att HA klarar jag nog av......
Jo en fundering... kolla om din dotters mobil verkligen är WiFi ansluten. (lätt att missa)[SKPG]Zamora skrev:Nånstans har jag kanske gjort bort mig, för både på grabbens telefon och på plattan som ska agera kontrollpanel så hitta de den inte HA automagiskt, utan jag fick knappa in min [länk] för att kunna fortsätta. Dock så fungerar inte detta på Iphone, utan då får hon felet "Hittade ingen server med det angivna värdnamnet"
Sen det här med uppdateringar, iPhone haft ett flertal större uppdateringar.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Jo, hon är på rätt wifi. Uppdateringar har jag inte kollat
Ok, som jag kommer ihåg det så får man ju upp ipadressen till sin HA installation och bara väljer den, sen matar man in användare/lösen. Inget behov av duckdns.[SKPG]Zamora skrev:
HA har sedan en kommersiell molntjänst som debatterats om man inte är ansluten via WiFi.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Det har fungerat klockrent på 4 Enheter med duckdns, det är bara med iPhone det strular.P paralun skrev: