400 110 läst · 4 837 svar
400k läst
4,8k svar
Home Assistant
Bra att du förstått skillnaden och gjort ett medvetet val. Var och en får naturligtvis göra sina egna val baserad på kunskap, intresse och plånbok.R rindler skrev:De piper ju helt som vanliga brandvarnare, men klart, jämfört med brandvarnare som är uppkopplade till ett riktigt larm så är ju säkerheten lägre, även om HA ligger på UPS. Samtidigt är ju brandvarnare till riktiga larm klart dyrare och jag hade då inte haft lika många uppkopplade/sammankopplade brandvarnare som jag har nu.
Frientsensorerna meddelar sig för övrigt regelbundet, vilket jag övervakar, och får meddelande om någon sensor skulle droppa ut från nätverket (inte hänt, utan att den hoppar in direkt).
Tyvärr säljs de "smarta" brandvarnarna in med "varnar dig var du än befinner i världen". Om tillverkaren då inte ens klarar kommunikationen på ett säkert sätt lokalt inom bostaden så fallerar ju resten.
Nackdelen med meshande nätverk som Zigbee och Z-Wave är att även batterimatade noder tappar sin kommunikation vid strömavbrott om de kommunicerar via routernoder som inte har UPS-matning.
Seriösa larmtillverkare använder därför alltid punkt-till-punkt protokoll samt UPS-matning av alla enheter och redundanta vägar för larmsändning.
Njau, funderar själv på att säga upp mitt larm.gol skrev:Bra att du förstått skillnaden och gjort ett medvetet val. Var och en får naturligtvis göra sina egna val baserad på kunskap, intresse och plånbok.
Tyvärr säljs de "smarta" brandvarnarna in med "varnar dig var du än befinner i världen". Om tillverkaren då inte ens klarar kommunikationen på ett säkert sätt lokalt inom bostaden så fallerar ju resten.
Nackdelen med meshande nätverk som Zigbee och Z-Wave är att även batterimatade noder tappar sin kommunikation vid strömavbrott om de kommunicerar via routernoder som inte har UPS-matning.
Seriösa larmtillverkare använder därför alltid punkt-till-punkt protokoll samt UPS-matning av alla enheter och redundanta vägar för larmsändning.
Allt är ju fråga om sannolikheter för olika händelser och att en brand skulle inträffa samtidigt som ett elavbrot är väl mindre troligt utan det mest troliga är ju att branden detekteras och larm skickas. Sen om det brinner så kan då hemnätverket samt internetkopplingen gå ner men det tar ju sin tid. Sen har jag då egna kameror för att snabbt kolla hur det ser ut.
Tycker väl att branddetektorerna med Zigbee ser klart trovärdiga ut om man reder ut sina behov och funderar kring sannolikheter för olika händelser.
Hur många bränder som leder till strömavbrott vet nog ingen. Men det är nog rimligt att anta att i takt med att smartahemprylar, billaddare och all annan elektronik ökar så kommer tyvärr även elrelaterade bränder öka, inte minst hos oss "hemmapulare".P paralun skrev:Njau, funderar själv på att säga upp mitt larm.
Allt är ju fråga om sannolikheter för olika händelser och att en brand skulle inträffa samtidigt som ett elavbrot är väl mindre troligt utan det mest troliga är ju att branden detekteras och larm skickas. Sen om det brinner så kan då hemnätverket samt internetkopplingen gå ner men det tar ju sin tid. Sen har jag då egna kameror för att snabbt kolla hur det ser ut.
Tycker väl att branddetektorerna med Zigbee ser klart trovärdiga ut om man reder ut sina behov och funderar kring sannolikheter för olika händelser.
Men som sagt, det viktigaste är att man känner till för och nackdelar med de olika lösningarna, så man kan göra sin egna medvetna val.
Edit: Hittade lite statisk på området: https://www.svenskforsakring.se/akt...akade-skador-for-over-en-miljard-kronor-2021/
Redigerat:
Det finns en Hush-knapp som mutar i 10 minuter, men tror inte man kommer åt den utifrån. Borde vara en säkerhetsrisk om man kunde det.useless skrev:
https://smarthomescene.com/reviews/heiman-zigbee-smoke-sensor-and-alarm-review/
Jag har haft funderingar i samma riktning och såg denna på på HA Community. Har inte haft tid att testa den dock.tveksamt skrev:Jag har en sensor som ger mig effekten på varje fas från min elmätare. Jag har även solceller och får således ibland positiv effekt (jag importerar el) och ibland negativ effekt (jag exporterar el)
Jag skulle önska summera dessa för att kunna se över en dag/vecka/månad hur mycket jag exporterat och importerat på varje fas i kWh. Hur åstadkommer jag detta?
De positiva och de negativa värdena ska alltså summeras för sig och även ta tiden i beaktande för att få kWh.
https://community.home-assistant.io...es-of-multiple-utility-meter-sensors/165814/2
Bara tid att läsa lite kvickt på mobilen nu, men tror inte det är lösningen på mitt bekymmer. Jag har bara en sensor som ibland ger ett negativt värde, och ibland ett positivt värde.C christeralfredsson skrev:
Jag vill summera absolutbeloppet av de negativa värdena för sig och de positiva värdena för sig, med invägning av tiden för att få Wh och inte bara W.
Den länken hänvisar istället till om man vill summera flera olika sensorer, och dynamiskt lägga till nya sensorer till summationen utan manuellt arbete om jag inte tolkar det fel.
Tack ändå hur som helst!
@tveksamt Du borde kunna göra något med integralsensorn för att få ungifärligt Wh och sedan en summasensor ifall du vill ha alla faser kombinerat. Båda finns direkt under helpers. Dock aldrig provat integralsensorn själv, det problemet är ju oftast lättare att lösa i enheten direkt med bättre statistik än att försöka summera det momentana värdet i efterhand. Har aldrig stött på en enhet som inte har den statistiken själv på det sättet.
Tack, får titta på detta.J Jensa86 skrev:@tveksamt Du borde kunna göra något med integralsensorn för att få ungifärligt Wh och sedan en summasensor ifall du vill ha alla faser kombinerat. Båda finns direkt under helpers. Dock aldrig provat integralsensorn själv, det problemet är ju oftast lättare att lösa i enheten direkt med bättre statistik än att försöka summera det momentana värdet i efterhand. Har aldrig stött på en enhet som inte har den statistiken själv på det sättet.
Mitt problem är att jag har två enheter som mäter samma sak, men som får något olika resultat på totalen. Dels nätägarens elmätare och dels växelriktarens smartmeter. Så jag vill försöka se om jag kan hitta hur de skiljer sig åt i mätningarna.
En misstanke jag har är att smartmetern mäter all export och all import för sig och elmätaren räknar på nettot.
Jovisst men det blir ju inte så ofta en explosionsartad brand som samtidigt slår ut allt.gol skrev:Hur många bränder som leder till strömavbrott vet nog ingen. Men det är nog rimligt att anta att i takt med att smartahemprylar, billaddare och all annan elektronik ökar så kommer tyvärr även elrelaterade bränder öka, inte minst hos oss "hemmapulare".
Men som sagt, det viktigaste är att man känner till för och nackdelar med de olika lösningarna, så man kan göra sin egna medvetna val.
Edit: Hittade lite statisk på området: [länk]
Sannolikt så fungerar brandetektorerna och det skickas larm, sen hinner man kolla i sina kameror.
Ser man rök eller eld så är det bara att ringa 112.
Börjar bli alltmer frågande till att betala ett larmföretag dyra pengar när det nu tekniskt finns bra alternativ.
Enligt statistiken som jag länkade till så är 18% av alla brandskador elrelaterade, där majoriteten beror på kortslutning i apparat eller fel i fast el. Tycker det är rimligt att anta att hela eller delar av bostaden då samtidigt blir strömlös. Det finns ju naturligtvis även en anledning till att alla larm värda namnet uppfyller grundkravet att kunna larma även vid strömavbrott.P paralun skrev:Jovisst men det blir ju inte så ofta en explosionsartad brand som samtidigt slår ut allt.
Sannolikt så fungerar brandetektorerna och det skickas larm, sen hinner man kolla i sina kameror.
Ser man rök eller eld så är det bara att ringa 112.
Börjar bli alltmer frågande till att betala ett larmföretag dyra pengar när det nu tekniskt finns bra alternativ.
När det gäller säkerhetskritiska funktioner som brand, inbrott och vattenläckage är i alla fall jag beredd att satsa några kronor extra. Har därför installerat ett "proffslarm", med en blandning av trådade och trådlösa detektorer, som i sin tur integreras med Home Assistant (eller Homey). Eftersom man kan återanvända larmets detektorer för hemautomation så blir det en ganska kostnadseffektiv lösning.
Vill man ha hängslen och livrem kan man plugga in en sån här i samma uttag som sin router. Då får man ett larm när strömmen går. Funkar utan abb, verkar som det är inbyggt i priset. Går strömmen mitt i natten plingar det i mobilen.
https://www.isocketpro.com/power-failure-alarm/
eller stand alone för ett par hundra:
https://www.fruugo.se/aleko-home-po...yd7GD1WqiShunLibJka5IH2b5kITlBtxoC2KwQAvD_BwE
https://www.isocketpro.com/power-failure-alarm/
eller stand alone för ett par hundra:
https://www.fruugo.se/aleko-home-po...yd7GD1WqiShunLibJka5IH2b5kITlBtxoC2KwQAvD_BwE
Finns ju stöd för NUT, https://www.home-assistant.io/integrations/nut/ . Jag får meddelande när NAS:en går över till batteridrift. Och om själva NAS:en skulle brinna och vi inte är hemma släcker förhoppningsvis MAUS-stickorna branden. https://maussafety.com/products/maus-stixx-pro-automatisk-brandskyddsmodul
Brandvarnarnas viktigaste funktion är ju när vi är hemma. Att jag kan få notifieringar eller trigga sirenerna från HA är för mig mer sekundärt.
Brandvarnarnas viktigaste funktion är ju när vi är hemma. Att jag kan få notifieringar eller trigga sirenerna från HA är för mig mer sekundärt.