F Fumble skrev:
Jo, jag vet...

lsusb ger samma som förut: Tomt.

/Fumble
Ok.

Dra ut en USB sticka igen och sätt i och sedan kommandot dmesg, du ska se stickan i slutet av listan.
 
Dra ur och stoppa in usb-enheten och kolla vad dmesg säger.


Edit: Smurf.
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Det hände ingenting i dmesg, så det ser ju ut som att usb är dött.

Hur kan jag stänga ner systemet snyggt för att dra ur sladden och prova med samma eller annan adapter?

Vanligtvis kan man ju göra "shutdown -h now", men det kommandot finns visst inte här...

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Det hände ingenting i dmesg, så det ser ju ut som att usb är dött.

Hur kan jag stänga ner systemet snyggt för att dra ur sladden och prova med samma eller annan adapter?

Vanligtvis kan man ju göra "shutdown -h now", men det kommandot finns visst inte här...

/Fumble
Jo hittade den här tråden om samma fel.
https://community.home-assistant.io/t/all-usb-ports-died-on-homeassistant-blue-odroid-n2/430594/15

Testa det här, reset först
https://wiki.odroid.com/odroid-n2/troubleshooting/hub_reset
EDIT

Sen behövs root, sudo su så hamnar du där.

Kolla med lsusb sedan
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Kommandotolkskärmdump som visar misslyckat kommando med felmeddelande "No such file or directory". Inte mycket som funkar här...
Jag provade med att ansluta en usb-hubb också, men den tänder inte upp.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
[bild] Inte mycket som funkar här...
Jag provade med att ansluta en usb-hubb också, men den tänder inte upp.

/Fumble
Du måste vara root innan kommandot
sudo su
sen kommandot.
 
P paralun skrev:
Du måste vara root innan kommandot
sudo su
sen kommandot.
Mja, "sudo su" ger också fel:
Terminalfönster med felmeddelande: "sudo: command not found" efter försök att växla användare.
Så jag gjorde "whoami" och fick "root" som svar. Tänkte att det skulle funka.

/Fumble
 
Gjorde en mjukvaruomstart till och drog ur sladden ungefär när den borde vara nere. Nu funkar den igen!

Stort tack, hörni, för bra tips!

Bra att veta att det är USB-issues med manicken... :seenoevil:

/Fumble
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Gjorde en mjukvaruomstart till och drog ur sladden ungefär när den borde vara nere. Nu funkar den igen!

Stort tack, hörni, för bra tips!

Bra att veta att det är USB-issues med manicken... :seenoevil:

/Fumble
Toppen! ;)

Kolla vad du nu får med lsusb mm
 
Grön text i terminalskärm visar resultat av 'lsusb'-kommando med lista över USB-enheter.

Säger mig inte mer än att usb nu är igång igen, efter en till kallstart.

/Fumble
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var ett bra tips, jag skulle kunna använda en IKEA-fjärr för den första automationen då.

Motorerna jag har är från Motion Blinds, de har en egen fjärr, denna går direkt mot den enskilda motorn men motorn talar om för hubben och HA när den går upp eller ner, frågan är om man skulle kunna trigga på detta, dvs om läget ändras manuellt.. det hade varit allra enklast för användarna?
Vet inte om det kan tillföra något, men jag har några automationer där jag använder input_boolean helpers för att hålla reda på att saker ändrats på annat vis än vad automationerna skulle ha gjort. Tex om fönsterlampan är tänd eller släckt när jag startar hemmabion, för att sen veta om den ska tändas igen eller inte då hemmabion slås av igen. Att inaktivera automationerna är säkert tillräckligt i ditt fall, men om du kör fast kan du ju ev tänka i mina banor.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu beställde jag en termostat och en Zigbee hub (hoppas jag, det är alltid så luddigt på wish :D )
Kom på att det var ju en termometer jag skulle ha inte en termostat, fast det behöver jag också.
Men då bör den tidagre tuya termometern fungera tillsammans med hunden antar jag?
 
J
nino nino skrev:
Kom på att det var ju en termometer jag skulle ha inte en termostat, fast det behöver jag också.
Men då bör den tidagre tuya termometern fungera tillsammans med hunden antar jag?
Ja är den ZigBee gör den det med största sannolikhet. Är den wifi behövs ingen hub. Eller hund :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.