401 002 läst · 4 850 svar
401k läst
4,9k svar
Home Assistant
Jo i sak håller jag med. Wifi drar för mycket batterier för att det ska vara någon större nytta med enheter som inte har matning direkt från ett uttag. Jag ersatte alla mina med zigbee allt eftersom. Enda fördelen är att man slipper en gw om man inte har en HA-burk med zigbeekoordinator då, vilket de flesta har. Trodde dock du ville ha förslag på just wifi. Annars föreslår jag motsvarande för zigbee.nino skrev:
https://www.aliexpress.com/item/100...id=2023021606114912165001985628740001204533_1
Jo jag ville ha förslag på wifi prylarJ Jocke Best skrev:Jo i sak håller jag med. Wifi drar för mycket batterier för att det ska vara någon större nytta med enheter som inte har matning direkt från ett uttag. Jag ersatte alla mina med zigbee allt eftersom. Enda fördelen är att man slipper en gw om man inte har en HA-burk med zigbeekoordinator då, vilket de flesta har. Trodde dock du ville ha förslag på just wifi. Annars föreslår jag motsvarande för zigbee.
[länk]
Huben kopplar upp sig via wifi, så USB är bara för matningen. En bra laddare räcker fint. Vilken ZigBeehub som helst funkar. Tuya ZigBee.nino skrev:
Sen som sagt, kör man HA är det bästa att köra med en ZigBeesticka direkt i datorn. Den agerar då Hub. Tex Sonoff eller Skyconnect eller Conbee. Då slipper man tuyaintegrationen och lägger till enheterna direkt i ZHA eller mqtt.
Redigerat:
Jo sen hos AliExpress har man nu även flera europeiska warehouse för vissa prylar, man får vara uppmärksam.nino skrev:
För några månader sedan behövde jag inte betala någon tull från Kina.
Ett annat alternativ är Banggood som har ett "warehouse" i bla Tjeckien.
Det går ju klart snabbare om det levereras inom EU från något lokalt lager.