J Jocke Best skrev:
Nu hängde jag inte med. Tuya är väl i högsta grad aktuella inom HA-världen?. Både wifi och zigbee funkar utmärkt väl?
Ja jag vet inte men tyckte jag läste att Zigbee funkade fint men wifi skulle man undvika, kan iof varit nåt gammalt

J
nino nino skrev:
Ja jag vet inte men tyckte jag läste att Zigbee funkade fint men wifi skulle man undvika, kan iof varit nåt gammalt
Jo i sak håller jag med. Wifi drar för mycket batterier för att det ska vara någon större nytta med enheter som inte har matning direkt från ett uttag. Jag ersatte alla mina med zigbee allt eftersom. Enda fördelen är att man slipper en gw om man inte har en HA-burk med zigbeekoordinator då, vilket de flesta har. Trodde dock du ville ha förslag på just wifi. Annars föreslår jag motsvarande för zigbee.
https://www.aliexpress.com/item/100...id=2023021606114912165001985628740001204533_1

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo i sak håller jag med. Wifi drar för mycket batterier för att det ska vara någon större nytta med enheter som inte har matning direkt från ett uttag. Jag ersatte alla mina med zigbee allt eftersom. Enda fördelen är att man slipper en gw om man inte har en HA-burk med zigbeekoordinator då, vilket de flesta har. Trodde dock du ville ha förslag på just wifi. Annars föreslår jag motsvarande för zigbee.
[länk]
Jo jag ville ha förslag på wifi prylar

Men om Zigbee funkar bra så är jag öppen för förslag.
Finns det hub som är trådad istället för usb och som funkar bra?
Ska som sagt prova få ihop allt med HA som står på plats via vpn...

J
nino nino skrev:
Men om Zigbee funkar bra så är jag öppen för förslag.
Finns det hub som är trådad istället för usb och som funkar bra?
Ska som sagt prova få ihop allt med HA som står på plats via vpn...
Huben kopplar upp sig via wifi, så USB är bara för matningen. En bra laddare räcker fint. Vilken ZigBeehub som helst funkar. Tuya ZigBee.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Såg att det fanns termostater som också var Zigbee så nu börjar det ju bli intressant :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Sen som sagt, kör man HA är det bästa att köra med en ZigBeesticka direkt i datorn. Den agerar då Hub. Tex Sonoff eller Skyconnect eller Conbee. Då slipper man tuyaintegrationen och lägger till enheterna direkt i ZHA eller mqtt.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Hur är det på Aliexpress, åker man på tull och moms eller är det som på wish att det ingår?

J
nino nino skrev:
Hur är det på Aliexpress, åker man på tull och moms eller är det som på wish att det ingår?
Ibland får man betala posten tyvärr, men ofta slinker det genom

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Fanns samma prylar på wish men där tillkommer väl frakt istället

nino nino skrev:
Fanns samma prylar på wish men där tillkommer väl frakt istället
Jo sen hos AliExpress har man nu även flera europeiska warehouse för vissa prylar, man får vara uppmärksam.
För några månader sedan behövde jag inte betala någon tull från Kina.
Ett annat alternativ är Banggood som har ett "warehouse" i bla Tjeckien.
Det går ju klart snabbare om det levereras inom EU från något lokalt lager.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej inställningarna är kvar om man följer ER-guiden.
Uppgraderade senast till hotfix6 och det var inga problem.
Kan du länka till guiden?

J Jocke Best skrev:
Nej Ali betalar tull och moms.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är väl det att Tuya kör hårt med sin molnintegrering på Wifi enheterna men är mer öppna med Zigbee dito.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.