Alfredo Alfredo skrev:
Jag tröttnar tydligen rätt fort... Testade att uppgradera och kör nu:

[bild]

Hittills såvitt jag vet helt problemfritt även om jag naturligtvis inte direkt hårdtestat allt...

Denna:
[bild]
Ger dock fortfarande samma/snarlika fel som tidigare så jag gissar att det (bara) är den som har problem.
Rastlös.? (=
I like it!
Tack för återkopplingen!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Är det någon som gör en duplicering av hela VM servern i proxmox så att man hela tiden har TVÅ enheter tillgängliga? Dvs, inte bara göra backup på fil. Utan så att det hela tiden finns två VM enheter bara att det bara är den ena som kör.
Så om den ena skulle paja, så kan man bara starta den andra? Som det är nu gör jag ”bara” daglig backup på hela disken och sparar i 7dgr så jag hela tiden har dom senaste sju dagarna som backup. Men skulle något hända får jag själv gå in och göra en återställning, vilket jag aldrig gjort så jag vet inte ens om eller hur det fungerar… :oops:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag tycker mig ha läst att du måste ha tre servrar i ett cluster för att bygga redundans på proxmoxnivå. Konfiggen för det är enkel som jag förstår det.
 
C crazytok skrev:
Är det någon som gör en duplicering av hela VM servern i proxmox så att man hela tiden har TVÅ enheter tillgängliga? Dvs, inte bara göra backup på fil. Utan så att det hela tiden finns två VM enheter bara att det bara är den ena som kör.
Så om den ena skulle paja, så kan man bara starta den andra? Som det är nu gör jag ”bara” daglig backup på hela disken och sparar i 7dgr så jag hela tiden har dom senaste sju dagarna som backup. Men skulle något hända får jag själv gå in och göra en återställning, vilket jag aldrig gjort så jag vet inte ens om eller hur det fungerar… :oops:
Antar att du menar clone?
Nej, jag kör backup på daglig basis, men varje gång nåt i HA uppdateras, core, eller addon så tar jag en snap, skulle nåt strula så tar det 1 min att backa tillbaka
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Näe han ville ha två enheter tillgängliga samtidigt
 
S SBTJohansson skrev:
Antar att du menar clone?
Nej, jag kör backup på daglig basis, men varje gång nåt i HA uppdateras, core, eller addon så tar jag en snap, skulle nåt strula så tar det 1 min att backa tillbaka
Ja, sålänge du kommer åt HA så du kan göra en återställning. Men skulle något paja i HA som sitter djupare än så, så måste man ju ominstallera HA först för att sedan återställa backup.

Precis som Mathias säger, jag hade velat ha två identiska enheter tillgängliga samtidigt. Men bara den ena aktiv då förstås, men vid behov kan man starta den andra om den första skulle krascha.
 
J
C crazytok skrev:
Ja, sålänge du kommer åt HA så du kan göra en återställning. Men skulle något paja i HA som sitter djupare än så, så måste man ju ominstallera HA först för att sedan återställa backup.

Precis som Mathias säger, jag hade velat ha två identiska enheter tillgängliga samtidigt. Men bara den ena aktiv då förstås, men vid behov kan man starta den andra om den första skulle krascha.
Det där går ju bra såklart, men att installera om HA gör man iofs på några minuter eftersom det går bra att bränna en imagefil direkt från en URL. Sedan har man färdiga backuper på tex Google Drive (finns ett bra addon för det). Men är det smidigare med två identiska enheter och man vet hur man gör är det ju elegantare :)
 
Ja alltså, jag tänkte att iom att jag kör proxmox så kanske det är möjligt att på ett relativt enkelt sätt lösa det så. För att minimera eventuell ner-tid… Problemet kan ju dessutom uppstå när man inte har tid att åtgärda vilket hade gjort det smidigt att bara starta upp klonen!

Men är det alltför bökigt, nä då struntar jag nog i det. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tröttnar tydligen rätt fort... Testade att uppgradera och kör nu:

[bild]

Hittills såvitt jag vet helt problemfritt även om jag naturligtvis inte direkt hårdtestat allt...

Denna:
[bild]
Ger dock fortfarande samma/snarlika fel som tidigare så jag gissar att det (bara) är den som har problem.
Idag gav checken godkänt resultat, inga problem alls. Så nu provar jag uppdatera.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Idag gav checken godkänt resultat, inga problem alls. Så nu provar jag uppdatera.
Min med på det redan uppdaterade systemet!

Loggtext som visar installation och konfigurationskontroll av Home Assistant utan fel.
Igår fungerade det inte. Undrar varför? :thinking::thinking::thinking: Några teorier någon?
 
Problemet var antagligen tangentbordets vinkel mot skrivbordskanten. Måste vara parallellt.
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet var antagligen tangentbordets vinkel mot skrivbordskanten. Måste vara parallellt.
Tack. Stämmer. Tangentbordet linjerat nu, men hur f-n visste du det? :thinking:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tack. Stämmer. Tangentbordet linjerat nu, men hur f-n visste du det? :thinking:
Man har ju varit med förr så att säga.
 
Ang öppet API (Trafikverket).

Om jag frågar (med Insomnia eller postman) så här:

<REQUEST>
<LOGIN authenticationkey="apikey" />
<QUERY limit="1" objecttype="FerryAnnouncement" schemaversion="1.2" orderby="DepartureTime">
<FILTER>
<EQ name="Route.Id" value="12" />
<GT name="DepartureTime" value="$now" />
</FILTER>
<INCLUDE>DepartureTime</INCLUDE>
</QUERY>
</REQUEST>

blir svaret :

<RESPONSE>
<RESULT>
<FerryAnnouncement>
<DepartureTime>2022-01-28T19:30:00.000+01:00</DepartureTime>
</FerryAnnouncement>
</RESULT>
</RESPONSE>

Nån som vet hur jag ställer den frågan i Node Red och vilken Node som ska användas?
 
C crazytok skrev:
Jag har Verisure integrerat mot Home Assistant, funkar bra. (y)
Så blev det.
Kass att man inte kan se video i kamerorna från appen, bara ta stillbilder. Annars nöjd med larm och Yale Doorman tätt integrerat. Ska ge mig på integreringen med HA också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.