387 909 läst · 4 674 svar
388k läst
4,7k svar
Home Assistant
Nej, det är inget problem i de flesta fall. Med mer detaljerade verktyg kan man se fler mätvärden och göra en bättre bedömning men generellt sett är det inget problem.S SBTJohansson skrev:
Jag läste en liknelse där man jämförde Linux och Windows med två diskbänkar där Windows-bänken alltid var tom och ren för att användaren ställde tillbaka varje ingrediens direkt efter användning medans Linux lät alla ingredienser stå framme tills det var fullt eller tills respektive recept var färdigt.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Får kolla på det, är ju dock inte ett jätteproblem
Ja, vad är syftet med ombooten? Linux sparar, som sagt var, allt som har lästs in från disk till minnet för att det ska gå snabbare om/när samma data behövs nästa gång. Så fort en process behöver mer minne så kastas motsvarande mängd av det äldsta sparade datat bort.
Vad säger kommandot 'free'?
Vad säger kommandot 'free'?
Hmm. Försöker mig på att uppdatera HA från Core 2021.12.2 till 2021.12.10 och OS från 7.0 till 7.2.
Vanan trogen försöker jag mig på att först kontrollera med add-on Check Home Assistant configuration, men den blir missnöjd. Inte med installationen i sig, utan för att den inte kommer igenom kontrollen alls, fyller loggfilen med felmeddelanden istället.
Exempelvis:
Vanan trogen försöker jag mig på att först kontrollera med add-on Check Home Assistant configuration, men den blir missnöjd. Inte med installationen i sig, utan för att den inte kommer igenom kontrollen alls, fyller loggfilen med felmeddelanden istället.
Exempelvis:
och
Någon som upplevt något liknande?creating build/temp.linux-armv7l-3.9/multidict
gcc -Wno-unused-result -Wsign-compare -DNDEBUG -g -fwrapv -O3 -Wall -fno-semantic-interposition -fno-builtin-malloc -fno-builtin-calloc -fno-builtin-realloc -fno-builtin-free -DTHREAD_STACK_SIZE=0x100000 -fPIC -I/usr/local/include/python3.9 -c multidict/_multidict.c -o build/temp.linux-armv7l-3.9/multidict/_multidict.o -O2 -std=c99 -Wall -Wsign-compare -Wconversion -fno-strict-aliasing -pedantic
error: command 'gcc' failed: No such file or directory
----------------------------------------
ERROR: Failed building wheel for multidict
Failed to build multidict
ERROR: Could not build wheels for multidict which use PEP 517 and cannot be installed directly
[cont-finish.d] executing container finish scripts...
[cont-finish.d] done.
[s6-finish] waiting for services.
[s6-finish] sending all processes the TERM signal.
[s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting.
Antar att du inte försökt med själva uppdateringen?tveksamt skrev:
Här är några liknande men två år gamla:
https://community.home-assistant.io...or-failed-building-wheel-for-multidict/162580
https://community.home-assistant.io/t/check-home-assistant-configuration-error/240124/28
Nej, har inte försökt med varken Core eller OS. Uppdaterade dock en del add-ons tidigare idag, och det verkar ha gått utmärkt.Alfredo skrev:
I trådarna där kan man ju få intrycket att det går igenom ibland och ibland inte. Avvaktar nog för tillfället och ser om det ger något annorlunda en annan dag, eller i alla fall tills jag är på hemmaplan och kan fingra på systemet om det skulle skita sig.
Extra otrevligt att åtkomsten var lite hackig just i morse dock.