387 946 läst · 4 674 svar
388k läst
4,7k svar
Home Assistant
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Har kört rpi4 i 1,5år nu. Gick över till en SSD disk ganska snabbt för att undvika bekymmer med minneskort osv..
För mig har det fungerat väldigt bra, liten och smidig formfaktor. Kör med en liten fläkt på den för att hålla tempen på runt 35c
För mig har det fungerat väldigt bra, liten och smidig formfaktor. Kör med en liten fläkt på den för att hålla tempen på runt 35c
Jag har tänkt komma igång med pfsense med och läste att det ska funka ihop med just proxmox så tänkte prova detta så man slipper ha så många enheter på. Inget erfarenhet av något men ska se om jag lyckas komma igång.Fn87 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Du får nästan visa specen för den tunna klienten för att det ska gå att rådge.É ÉlPon skrev:
Om du vill börja köra Proxmox med PfSense så hade jag börjat scouta blocket och tradera efter en Intel NUC eller HP microserver gen 8 eller 10.
PfSense t ex vill gärna ha lite CPU och minne att spela med.
HA med om man ska vara helt ärlig min vill nog ha 2GB minne iaf för att må helt bra.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Den jag provar på nu är en T620 plus. Men om den inte duger har jag för mig jag har bättre att prova med.M Marcussjogren skrev:Du får nästan visa specen för den tunna klienten för att det ska gå att rådge.
Om du vill börja köra Proxmox med PfSense så hade jag börjat scouta blocket och tradera efter en Intel NUC eller HP microserver gen 8 eller 10.
PfSense t ex vill gärna ha lite CPU och minne att spela med.
HA med om man ska vara helt ärlig min vill nog ha 2GB minne iaf för att må helt bra.
AMD GX-420CA SOC with Radeon(tm) HD Graphics
4 CPUs: 1 package(s) x 4 core(s)
4GB minne
Duger det eller behövs mer info för att avgöra? Om inte annat kan jag ju prova och sen uppgradera om jag får tag på bättre.
https://support.hp.com/us-en/document/c04017240
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Den kan du absolut provköra med! Det kommer inte gå i raketfart men HA + PfSense borde den klara ganska hyggligtÉ ÉlPon skrev:Den jag provar på nu är en T620 plus. Men om den inte duger har jag för mig jag har bättre att prova med.
4GB minne
Duger det eller behövs mer info för att avgöra? Om inte annat kan jag ju prova och sen uppgradera om jag får tag på bättre.
[länk]
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Jag kör OPNSense på en 620+, bytte till OPNSense i mellandagarna efter att ha kört pfSense på en Lenovo M91 i några år. Upplever OPNSense som mycket trevligare, kanske kan vara värt att prova för dig med.É ÉlPon skrev:Den jag provar på nu är en T620 plus. Men om den inte duger har jag för mig jag har bättre att prova med.
4GB minne
[länk]
Jag kör dock det på bare metall, HA rullar som VM på en unraid-burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att bygga upp min dashboard för Telefon och börjar med att fokusera på Energi fliken. Tänkte att det kan inspirera lite för er andra, samt att jag vill ha lite input över vad ni hade gjort annorlunda för jag är inte riktigt säker på att det är exakt så som det funkar just nu som jag vill ha det…. Kommer förklara sen, men först lite bilder:
Här ser man den totala förbrukningen i realtid. Just nu går den bara efter en powerplug på värmepumpen i garaget för att testa. Håller på att bygga ihop en Home Assistant Glow för att kunna plocka ut korrekt mätvärde direkt från elmätaren i huset. Här ser man också dag/vecka/mån/års förbrukning samt kostnad. Tanken är att jag också vill få in vad kostnaden hade varit om jag valt rörligt elpris. Mest för skojs skull… Men som det är nu, så nollställs respektive värde efter varje avslutad dag/vecka/mån. Dvs på söndag 00.00 så kommer veckans förbrukning och pris att nollas och börja räkna på nytt igen…. Är inte helt hundra på att det är så jag vill ha det, även om det också är intressant. Men frågan är om man inte hellre vill spara veckans värde, och sedan låta det uppdateras efter varje vecka ist. Men då blir det ju att man hela tiden ser Förra veckans värde. Hur hade ni gjort här?
Längst ner ser man i diagramformat veckans förbrukning per dag, vilket ger en bra bild vilka dgr som man förbrukar mer/mindre.
Här ser man då husets olika energibovar och dess förbrukning och kostnad. Jag ska dela upp det i typ ”Vitvaror”, ”Uppvärmning” och ”Övrigt” tror jag, samt en summering under respektive kategori. Just för att man ska kunna få en snabb överblick vad dom olika kategorierna i hemmet drar för energi. Men såhär ser det ut just nu iaf. Det är just nu Tvättmaskin, Torktumlare, Torkskåp, Diskmaskin, Värmepump garage, Värmepump Pool man ser.
Man kan även se om en vitvara är igång, och dess förbrukning just nu. Klickar man på dom tre prickarna till höger så får man upp en ”Mer info” ruta.
Jag har också lagt in Nordpools spotpriser för dagen och morgondagen, lite intressant att se hur ens egna fasta elpris ligger i jämförelse med rörligt.
"Mer info" rutan ser ut såhär. Här ser man också enhetens förbrukning i dag/vecka/månad/år… Men också här nollställs allt i slutet på varje period. Rätt eller fel?
Man kan också så hur många ggr varje enhet har använts under respektive period.
Och här är precis samma som ovan fast i mörkt tema.
När jag känner mig helt hundra nöjd med grunden till detta så ska jag göra ungefär samma upplägg för vattenförbrukning. Här har jag tankar om att försöka få till kostnad för varmvatten, hur många liter vatten och energi/varmvatten det går åt för senaste dusch/bad. Iom att jag plockar upp alla värden från bergvärmepumpen så tror jag att man kan skapa ganska mycket intressant data här. Även kunna aktivera lyxläget.
Kom gärna med lite input vad ni tycker eller vad ni hade gjort annorlunda. Finns det något mer jag ska lägga till? Eller kanske ta bort?
Logga in
Skapa konto
Här ser man den totala förbrukningen i realtid. Just nu går den bara efter en powerplug på värmepumpen i garaget för att testa. Håller på att bygga ihop en Home Assistant Glow för att kunna plocka ut korrekt mätvärde direkt från elmätaren i huset. Här ser man också dag/vecka/mån/års förbrukning samt kostnad. Tanken är att jag också vill få in vad kostnaden hade varit om jag valt rörligt elpris. Mest för skojs skull… Men som det är nu, så nollställs respektive värde efter varje avslutad dag/vecka/mån. Dvs på söndag 00.00 så kommer veckans förbrukning och pris att nollas och börja räkna på nytt igen…. Är inte helt hundra på att det är så jag vill ha det, även om det också är intressant. Men frågan är om man inte hellre vill spara veckans värde, och sedan låta det uppdateras efter varje vecka ist. Men då blir det ju att man hela tiden ser Förra veckans värde. Hur hade ni gjort här?
Längst ner ser man i diagramformat veckans förbrukning per dag, vilket ger en bra bild vilka dgr som man förbrukar mer/mindre.
Logga in
Skapa konto
Här ser man då husets olika energibovar och dess förbrukning och kostnad. Jag ska dela upp det i typ ”Vitvaror”, ”Uppvärmning” och ”Övrigt” tror jag, samt en summering under respektive kategori. Just för att man ska kunna få en snabb överblick vad dom olika kategorierna i hemmet drar för energi. Men såhär ser det ut just nu iaf. Det är just nu Tvättmaskin, Torktumlare, Torkskåp, Diskmaskin, Värmepump garage, Värmepump Pool man ser.
Man kan även se om en vitvara är igång, och dess förbrukning just nu. Klickar man på dom tre prickarna till höger så får man upp en ”Mer info” ruta.
Jag har också lagt in Nordpools spotpriser för dagen och morgondagen, lite intressant att se hur ens egna fasta elpris ligger i jämförelse med rörligt.
Logga in
Skapa konto
"Mer info" rutan ser ut såhär. Här ser man också enhetens förbrukning i dag/vecka/månad/år… Men också här nollställs allt i slutet på varje period. Rätt eller fel?
Man kan också så hur många ggr varje enhet har använts under respektive period.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och här är precis samma som ovan fast i mörkt tema.
När jag känner mig helt hundra nöjd med grunden till detta så ska jag göra ungefär samma upplägg för vattenförbrukning. Här har jag tankar om att försöka få till kostnad för varmvatten, hur många liter vatten och energi/varmvatten det går åt för senaste dusch/bad. Iom att jag plockar upp alla värden från bergvärmepumpen så tror jag att man kan skapa ganska mycket intressant data här. Även kunna aktivera lyxläget.
Kom gärna med lite input vad ni tycker eller vad ni hade gjort annorlunda. Finns det något mer jag ska lägga till? Eller kanske ta bort?
Redigerat: