nino nino skrev:
Tänkte slå igång mitt spabad igen.
Det är 2 fas, en fas styr elbox mm och den andra fasen går till elpatron.
Tänkte styra värmaren med en Shelly och antar att man måste ha en kontaktor för att slippa dra 2kw genom pucken.
Tänkte köra värmaren nattetid, dels för att elen oftast är billigare då men har även effektmätning 07-19.
Men jag skulle gärna vilja ha koll på tempen i badet, helst utan att göra hål i rör eller kopp.
Esp32 med nån tempsensor och wifi som bakas in epoxi som får guppa runt i badet, kan det funka? Eller tar batteriet slut direkt ?

Eller bara en sensor ner i badet kan väl också funka, får väl flytta iväg den när man badar isåfall, då kan man ju ha Shelly och addon
Undrar om radiovågorna tar sig ut ur badet med locket på. Vatten är en bra radioabsorbent, troligen vattenånga också.

Du behöver ju inte göra hål i röret för att mäta på det. Använd en anliggningsgivare och isolera röret några decimeter åt varje håll. Jag tillverkar själv av 1wire-givare, kopparrör och kopparplåt:

DIY anliggningsgivare tillverkad av 1wire-givare och kopparplåt liggande på en gul yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kopplar den direkt till ESP32.

Jag antar att vatten bara cirkulerar i rören periodvis (?), så någon form av uteslutning av mätningar när ingen cirkulation finns måste förstås göras.
 
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag kör på Illuminance sensor istället för hårdvara... [länk]
Fungerar bra för min användningsfall (trapp- och utomhusbelysning)
Intressant, har du "kopplat" en vädertjänst till den också?
 
M magdogg skrev:
Intressant, har du "kopplat" en vädertjänst till den också?
Ja. Min weather.forecast_home kommer från met.no och koden för Illuminance är helt enkelt:

Kod:
  - platform: illuminance
    # Name of new sensor entity
    name: Home Outdoor Illuminance
    # Existing entity that provides current weather conditions
    entity_id: weather.forecast_home

Det blev ett litet hopp när regnmolnen kom på eftermiddagen:

Graf som visar förändringar i utomhusljusstyrka den 25 september 2024, med en tydlig topp vid middagstid och en hastig minskning runt kl 18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och när det blir soligt någon dag:
Graf över utomhusbelysning på "weather.forecast_home" den 24 september 2024 som visar en belysningsökning på eftermiddagen följt av en brant nedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så har jag en helper för boolean sensor om det är mörkt ute:
Inställningsskärm för en ljussensor med namnet "Home Outdoor Illuminance" med gränsvärden 600 och 10 och alternativ för att aktivera vid olika luminansnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.